کد خبر: ۲۶۴۹۷۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۴ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 24
رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، در نامه ای به معاون اول رئیس جمهور، از انبار شدن طولانی مدت واکسن های آنفلوانزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس انتقاد کرد.
شفاآنلاین>سلامت>عباس آقازاده، در نامه ای به اسحاق جهانگیری، نوشت: از چندی پیش سازمان نظام پزشکی، دانشمندان و کارشناسان عرصه سلامت و مسئولین وزارت بهداشت، با نزدیک شدن به فصل پاییز و جدی شدن خطر اپیدمی همزمان آنفلوانزا و کووید ۱۹ هشدارها و نظرات خود را ابراز کرده‌اند، و به طور خاص سازمان نظام پزشکی در بیانیه مورخ ۳۰/‏۰۶/‏۱۳۹۹‬ بر اهمیت توجه جدی به این مقوله و واکسیناسیون ضد آنفلوانزا به عنوان یک اقدام استراتژیک بهداشتی اصرار ورزیده است. ولی متأسفانه، اظهارات متناقض مسئولین تهیه و توزیع واکسن و پخش اخبار غیر دقیق در رسانه‌ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم دامن زده است.

به گزارش شفاآنلاین: از یک ماه قبل سخن از خرید ۱۰- ۱۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا و تدوین پروتکل لازم برای تعیین اولویت‌های دریافت کنندگان واکسن به میان آمد. مردمی که با اخبار صدا و سیما و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، به مراکز بهداشت و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند (افق بحث ما کشوری است و به سلامت مردم سراسر ایران فکر می‌کنیم) متأسفانه با جواب منفی روبرو می‌شوند.

در همین شرایط محسن عبداله زاده دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو در تاریخ ۰۳/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ اعلام کرده‌اند: «۲۵ روز است واکسن وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت، بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند.» سوال این است این زمان سوزی به چه علت ایجاد شده است؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است؟

طبق خبر دیگری که در دست است: در تاریخ ۰۱/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ تعداد ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا با روش «غیر نقدی»، تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی داده است. البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از گروه‌هایی هستند که باید برای حفاظت بهداشتی از ایشان تمهیدات لازم اتخاذ شود، اما، تمام بحث این است که این تمهیدات باید در چارچوب پروتکل بهداشتی کشوری انجام شود. آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟ پس تمام گروه بندی ها و اولویت گذاری ها بر چه مبنایی انجام شده است؟

این خبر ارائه واکسن به مجلس شورای اسلامی، با خبر منتشره از سوی محسن عبداله زاده تناقض دارد، چرا که یک شرکت پخش اقدام به توزیع واکسن کرده است. سوال دیگر این است که چرا باقی مانده واکسن موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، مطابق با پروتکل اعلام شده و در اولین فرصت و در اسرع وقت توزیع نمی‌شود؟

سازمان نظام پزشکی، چنانچه از قبل نیز اعلام کرده است: پزشکان، کارشناسان و تمامی فعالین عرصه سلامت مردم در «بخش خصوصی» را نیز از گروه‌های واجد اولویت در دریافت واکسن دانسته و دو بازوی قابل اعتماد برای توزیع عادلانه و بهداشتی واکسن را متذکر می‌گردد، اول) سیستم بهداشت و درمان شامل خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشت، بیمارستان‌های دولتی و … و دوم) تمامی داروخانه‌های مجهز به زنجیره سرد که با وارد کردن کد ملی دریافت کننده واکسن، اقدام به تحویل آن خواهند کرد.

از مسئولین اکیداً خواستاریم به این ایجاد معما و عدم شفافیت پایان بخشیده و هر چه سریع‌تر به منظور جلوگیری از حدت و شدت اپیدمی آنفلوانزا، و نیز جلوگیری از اتلاف واکسن‌ها (که با سرمایه ملی تهیه شده است) اقدامات لازم را مبذول فرمایند.

مهر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: