کد خبر: ۲۶۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 19
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هشدار داد
رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به پیک سوم کرونا و با بیان اینکه این روزها چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی مطمئنا کروناست، گفت: متاسفانه موج سوم کروناشروع شده، حداقل تا چهار ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم.
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>دکتر پیام طبرسی با اشاره به افزایش تقاضای بستری در بخش اورژانس بیمارستان مسیح دانشوری از اواخر هفته گذشته، عنوان کرد: متاسفانه آمار مراجعه به اورژانس از حدود ۶۸ نفر در چند روز گذشته، این روزها به حدود ۲۰۰ نفر در روز رسیده، به گونه ای که مردم برای بستری در اورژانس صف کشیده‌اند و فشار کاری شدیدی طی چند روز اخیر شروع شده است.

موج سوم کرونا شدیدتر خواهد بود

به گزارش شفاآنلاین: طبرسی با انتقاد از تکرار اشتباهات در زمینه کنترل این اپیدمی، اظهار کرد:‌ تجربه هفت ماه گذشته نشان داده که وقتی اپیدمی وارد موج می‌شود، مانند موج اول و دوم، موج سوم شدیدتر خواهد بود و موج سوم بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید، بنابراین به طور خیلی جدی از مردم خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کنند، از مسافرت‌ها، حضور در تجمعات غیرضروری و رفتارهای غیربهداشتی خودداری کنند.

خطر ۶۰۰تایی شدن مرگ و میر روزانه

وی همچنین از مسئولان خواست که بحران کرونا را جدی‌تر بگیرند و تاکید کرد: نباید صبر کنیم که شرایط بحرانی شود و بعد به دنبال حل آن بحران باشیم. شیوع موج سوم از اواخر هفته گذشته آغاز شده و اگر به همین منوال پیش برویم، طبق تخمین دکتر حریرچی در نموداری که نشان دادند، در آبان ماه مرگ و میر ناشی از کرونا  به ۶۰۰ نفر در روز می‌رسد، البته امیدواریم که این تخمین هیچ وقت محقق نشود، ولی اگر برنامه‌ ریزی درستی نداشته باشیم و این تخمین واقعی شود، واقعاً یک فاجعه در کشور رخ می‌دهد.

ماسک بزنید

طبرسی مجددا بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و پوشش ماسک از سوی مردم تاکید کرد و گفت: از مردمی که تا به امروز هم رعایت نمی‌کردند، می‌خواهیم که پوشش ماسک و رفتارهای بهداشتی را جدی بگیرند، از تجمعات و رفت و آمدهای غیرضروری پرهیز کنند، چراکه اوضاع بدی داریم و اگر این موج سوم شکل بگیرد متاسفانه مرگ و میرها بسیار بالاتر می‌رود.

وی افزایش ناگهانی آمار کرونا طی چند روز اخیر را مسئله‌ای قابل پیش بینی دانست و گفت:‌ میزان بالای  مسافرت‌های اخیر، عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم در تجمعات و مراسم های مختلف، همگی مشخص بود که می‌تواند منجر به بروز فاجعه شود، الان کادر درمان در حال جمع کردن تبعات این فاجعه هستند، لذا از مردم می‌خواهیم که بیش از پیش رعایت کنند، چرا که در غیر این صورت آمار مرگ و میر بسیار بالاتر می‌رود.

طبرسی با اشاره به افزایش ابتلاهای خانوادگی در موج دوم کرونا، عنوان کرد:‌ این مساله به دلیل رهاسازی پروتکل‌ها در خانواده‌ها اتفاق افتاد. بنابراین برای کنترل و مدیریت موج سوم کرونا باید اصل بهداشتی و پروتکل ها را بیش از پیش جدی بگیریم تا بتوانیم از بروز فاجعه پیشگیری کنیم.

سرگرم  واکسن و دارو نشوید، پروتکل ها را رعایت کنید

 وی با بیان اینکه مطالعات درباره واکسن کرونا در کشورهای مختلف در حال انجام است ولی دستیابی به نتیجه قطعی و تولید انبوه واکسن زمان بر است، ادامه داد: چیزی که مشخص است این است که امروز که موج سوم شروع شده، حداقل تا ۴ ماه آینده باید برای جلوگیری از فاجعه‌ جدید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و حواس خود را سرگرم اخبار واکسن و دارو نکنیم.

بازنگری جدی برنامه‌های آموزش و پرورش برای بازگشایی مدارس

وی خطاب به مسئولین آموزش و پرورش بر بازنگری جدی برنامه ها برای بازگشایی مدارس تاکید کرد و گفت:‌ متاسفانه طی چند روز اخیر شاهد مواردی از ابتلای دانش‌آموزان  و معلمان بودیم. باید دقت کنیم که شاید دانش آموزان به کرونای شدید مبتلا نشوند ولی می‌توانند بیماری را به سایر اعضای خانواده منتقل کنند، متاسفانه سرعت چرخش و انتقال این بیماری بالاست.

وی گفت: در حال حاضر توصیه می شود که آموزش در مدارس و دانشگاه ها به صورت مجازی باشد تا بتوانیم از این فاز بگذریم، چراکه اگر نتوانیم آن را کنترل کنیم، شرایط بدی پیش رو خواهد بود.

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید نداریم، گفت: مدتی تناسب و تعادل بین ترخیص و بستری بیماران کرونایی برقرار شده بود که متاسفانه از اواخر هفته گذشته مجددا این تعادل برهم خورده و برای پذیرش در اورژانس تخت خالی نداریم.

وی همچنین با اشاره به داروهای مطرح مانند فاویپیراویر، رمدسیویر و اکتمرا برای درمان کرونا، گفت: این داروها هم اکنون توسط وزارت بهداشت در دسترس قرار گرفته ولی هنوز تاثیر قطعی هیچ کدام ثابت نشده و هیچ یک از این داروها در رابطه با درمان کرونا معجزه نمی‌کنند، البته ممکن است درصدی موثر باشد، ولی از مرگ و میرها به صورت کلی جلوگیری نمی‌ کند. لذا ما همچنان و به شدت محتاج رعایت نکات بهداشتی و پروتکل ها هستیم.

ایمنی گله‌ای دیگر کاربرد ندارد

وی با بیان اینکه پیدایش موج سوم کرونا نشان داد که بحث ایمنی گله ای نیز دیگر کاربرد ندارد، گفت: همانگونه که مشاهده می کنید در استان‌هایی مانند قم که در اسفند و فروردین به شدت درگیر بودند، الان مجدداً وارد فاز قرمز شدند. بنابراین نباید خود را با موضوعات جانبی و حاشیه‌ای گول بزنیم.   ویروس کرونا متاسفانه همچنان در جوامع جولان می‌دهد و ما نیز متاسفانه وارد فاز جدید پاندمی شده ایم.

این روزها هر علامت تنفسی، مطمئنا کروناست

این استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه علائم کرونا تغییر خاصی نکرده و گهگاهی علایم نادری در این رابطه گزارش می‌شود، گفت: علایم کلی کرونا همچنان تب و سرفه است. بنابراین به صورت جدی به همه مردم توصیه می‌شود که این روزها هر علامت تنفسی، مطمئنا کروناست؛ چراکه الان چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و کوچکترین علائم مثل آبریزش بینی، تب و بدن درد می تواند علامت کرونا باشد. پس افراد باید به محض مشاهده این علایم خود را قرنطینه کرده و در مجامع عمومی حاضر نشوند.

وی ادامه داد: این روزها آبریزش بینی هم می‌تواند از علایم کرونا باشد، برخی تنها آبریزش بینی دارند و به خیال سرماخوردگی از کنار آن می‌گذرند، ولی بعد از مدتی علائم شدیدتر می‌شود. لذا هر علامتی می‌تواند نشانه کرونا باشد و فرد باید خود را سریع قرنطینه کند. باید بدانیم که فلسفه قرنطینه تنها برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران نیست،  بلکه اگر فرد بتوانند استراحت کند، احتمال اینکه بیماری وارد شرایط حاد و شدید شود، کمتر می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ بیماران باید از زمان شروع علایم تا دو هفته حتماً در قرنطینه باشند و اگر با گذشت دو هفته و در ۷۲ ساعت آخر، فرد تب و سرفه نداشته باشد، می‌تواند با رعایت پروتکل‌ها از قرنطینه خارج شود و احتیاج به تست مجدد کرونا نیست.

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه از دست دادن حس بویایی و چشایی جزو علامت‌های حساس بیماری کروناست، گفت: در خیلی از افراد تنها علامت ابتلا، از دست رفتن حس بویایی و چشایی است که از آن به عنوان علامت غالب بیماری کووید یاد می‌شود.

هنوز وارد فاز شیوع آنفولانزا نشده‌ایم

طبرسی همچنین با بیان اینکه ما هنوز وارد فاز آنفولانزا نشده‌ایم، گفت: علایم کرونا و انفولانزا شباهت زیادی باهم دارند، ولی یکی از راه‌های تفکیک این دو بیماری این است که علائم ‌انفولانزا ناگهانی شروع می‌شود ولی علایم کرونا اول خفیف بوده و به مرور شدید می‌شود.

 وی در ادامه با اشاره به واکسن آنفولانزا و با بیان اینکه امسال ۸ برابر سال‌های گذشته واکسن وارد شده، گفت:  متاسفانه مساله به صورت نادرستی جا افتاده، برخی به اشتباه تصور می‌کنند که واکسن آنفولانزا در برابر کرونا نیز ایمنی ایجاد می‌کند؛ در حالیکه این باور غلطی است و واکسن آنفولانزا تنها در برابر آنفولانزا ایمنی ایجاد می کند و هیچ تاثیر بازدارنده در برابر کرونا ندارد.

وی با تاکید بر تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه های در معرض خطر بالا مانند خانم‌های باردار، سالمندان و بیماران زمینه ای، گفت: با تزریق واکسن انفولانزا از سوی افراد دارای ریسک بالا، می‌توان از عوارض همزمانی این دو ویروس کاسته و مرگ و میر ناشی از انفولانزا در گروه های پرخطر را کاهش داد.

از وقوع بحران جدید پیشگیری شود

رییس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری همچنین با اشاره به خستگی و فرسودگی کادر درمان و ضرورت رسیدگی به این وضعیت، گفت: کادر درمان بعد از گذشت هفت ماه کار مداوم بسیار خسته شده‌اند و فشار کاری و روحی بالایی را متحمل شده‌اند، بنابراین هرچه سریعتر برای آنها باید فکری شود.

این متخصص عفونی که از طریق کانال رسمی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سخن می‌گفت، در خاتمه با تاکید بر اینکه سیاستگذاران با تجدیدنظر در تصمیمات از وقوع بحران جدید پیشگیری کنند، گفت:‌ زمانیکه می‌توان برای جلوگیری از سفرهای غیرضروری راه‌ها را بست و یا از بازگشایی برخی اماکن جلوگیری کرد؛ چرا این کار را نمی‌کنیم تا با شرایط حاد بیماری و بحران مواجه نشویم. از مردم نیز خواهش می کنم بیماری را جدی‌تر بگیرند و بدون مسئولیت‌پذیری در قبال جامعه رفتار نکنند، در غیر اینصورت پیش‌بینی می‌شود که در آبان و آذر آمار فوتی‌ها به شدت افزایش پیدا کند، لذا برای پیشگیری ازبروز فاجعه باید از امروز به فکر باشیم.

ایسنا


برچسب ها: کرونا ، کووید19 ، قرنطینه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: