کد خبر: ۲۶۴۷۶۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 19
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، خواستار تمدید محدودیت های کرونایی شده است. این در حالی است که استاندار تهران از لغو محدودیت ها خبر می دهد.
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>در حالی که گفته می‌شود تمامی کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد و استان تهران نیز در شرایط خطرناک‌تر از وضعیت قرمز قرار دارد، اما استاندار تهران از لغو محدودیت‌های کرونایی خبر داده است و اینکه دورکاری ها از اول مهر ۹۹ برداشته می‌شود و دیگر قرار نیست محدودیت‌ها تداوم داشته باشد. در همین حال، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، وضعیت ابتلاء و بستری در تهران را نگران کننده دانسته و خواستار تمدید محدودیت‌های کرونایی شده است.

شفاآنلاین: آن طور که از شواهد امر پیداست و آمارهای ستاد کرونا تهران می‌گوید، وضعیت ابتلاء و بستری‌های بیماران کرونایی در تهران رو به افزایش است و روند صعودی آمارها حکایت از این واقعیت دارد که روزهای پاییزی و زمستانی سختی در انتظار پایتخت است. در همین حال، افزایش ترددها در سطح شهر می‌تواند بر شدت روند کنونی بیماری بیفزاید.

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به افزایش ترددها و استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی در سطح شهر تهران، گفت: این وضعیت باعث شده تا آمار ابتلاء نیز افزایش یابد و ما نگران سیر صعودی این روند در روزهای آینده هستیم.

وی با تاکید بر ضرورت تمدید محدودیت‌های کرونایی در تهران، افزود: به همین منظور، نامه‌ای به استانداری تهران و ستاد ملی کرونا نوشته ایم و درخواست کرده ایم در هفته آینده محدودیت‌های جدیدی اعمال شود.

زالی گفت: ما می‌دانیم که رعایت برخی پروتکل‌های بهداشتی در تهران شدنی نیست و از همین رو، باید محدودیت‌ها تمدید شود.

در همین حال، ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، از تهران به عنوان چهارراه تبادل کرونا در کشور نام برد و افزود: هفته گذشته بیماری با شیب بسیار شدیدی افزایش یافت و میزان موارد بستری در تهران دو برابر شد و در کل کشور هم موارد بیماری رو به افزایش است.

وی گفت: ما و کشورهای دیگر درگیر امواج طوفانی هستیم، بیماری بدون هیچ شوخی و تسامحی منتظر غفلت‌های ماست، فرقی نمی‌کند تجمع به چه صورتی باشد تجمع مترادف با افزایش بیماری است و لذا جامعه‌ای هوشمند است که تجمعات غیر ضروری را به صفر برساند.

معاون کل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: رفتن به مدرسه، دانشگاه و سر کار ضروری است و با مدیریت می‌توان این امور را برگزار کرد اما هرگونه تجمعی که غیر ضروری است، موجب انتقال بیماری می‌شود.

این در حالی است که پزشکان متخصص و درگیر بیماران کرونایی، نسبت به تشدید وضعیت ابتلاء و بستری‌ها در تهران ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیش از پیش شهروندان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و همچنین خودداری از حضور در مکان‌های شلوغ، از جمله توصیه‌های پزشکی به شهروندان است. اما، نکته مهم در این بین، افزایش استفاده از وسایل حمل و نقل همگانی است. شلوغ شدن مترو، مهم‌ترین نکته جای بحث است که موجبات شدت نگرانی‌ها را فراهم آورده است. همچنین، استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد نیز باعث شده تا فاصله گذاری فیزیکی در مترو و اتوبوس نادیده گرفته شود.

در همین حال، بازگشایی مدارس و حضور نصف و نیمه دانش آموزان و کادر آموزشی در مدرسه به رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی که ادعا می‌شود، رعایت می‌گردد، اما شنیده می‌شود که همین رفت و آمدهای اندک به مدارس نیز، همراه با موارد ابتلاء به کرونا بوده است.

پیام طبرسی معاون آموزشی بیمارستان مسیج دانشوری، با عنوان این مطلب که به موج سوم کرونا نزدیک می‌شویم، گفت: در اوایل شهریور روند ابتلاء به بیماری کاهش یافت اما با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها اگر مردم موارد بهداشتی را رعایت نکنند با موج سوم و افزایش بیشتر موارد ابتلاء مواجه خواهیم شد.

این در حالی است که رئیس جمهور نیز از افزایش آمار کرونا در کشور ابراز نگرانی کرده است. در واقع، طرح چنین نگرانی‌هایی می‌تواند زنگ خطری برای لغو محدودیت‌های کرونایی باشد. زیرا، اگر نخواهیم ترددهای غیر ضروری را محدود کنیم، باید منتظر روزهای سخت کرونایی در پاییز و زمستان بود.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: