کد خبر: ۲۶۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 18
افراد چاق، کم تحرک، دارای سابقه دیابت و فشارخون و از همه مهمتر مصرف کنندگان سیگار و قلیان در معرض بیماری کبد چرب قرار دارند.
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>دکتر سید موید علویان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در بیان علل کبد چرب گفت:‌ کم تحرکی، شهرنشینی، مصرف غذاهای آماده مانند فست فودها، استفاده از نوشابه های قندی از جمله علل ایجاد کبد چرب است.

به گزارش شفاآنلاین: علویان، استرس ها را از دیگر علل ایجاد بیماری کبد چرب اعلام کرد و گفت: عوامل ژنتیکی هم در ایجاد بیماری نقش دارند و با مداخلات می توان تاثیر این عوامل را به طور چشمگیری کاهش داد.

۴۰ درصد ایرانی ها دچار کبد چرب هستند
فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد با اشاره به اینکه کبد چرب بیماری شایع در جامعه است، بیان داشت: حدود ۴۰ درصد ایرانی به نحوی کبد چرب دارند که بخشی از آنان از بیماری خود بی اطلاع هستند.
علویان ادامه داد: نیمی از افراد بالای ۴۰ سال دچار چاقی یا اضافه وزن هستند که اگر آن را برطرف نکنند کبد چرب شیوع بیشتری پیدا می‌کند.
وی به مصرف نمک و نوشابه های قندی در کشور اشاره کرد و گفت: جیره مصرف نمک ۱۲ گرم در روز است که مردم ما تقریبا ۲ برابر حد مجاز مصرف می کنند. بطور میانگین هر فرد در سال حداقل ۴۶ تا ۵۰ لیتر نوشابه قندی مصرف می کنند که این موارد هم در ابتلا به بیماری کبد چرب نقش دارند.
علویان به مصرف بیش از حد مجاز قند و شکر در کشور اشاره کرد و بیان داشت: مصرف این محصولات هم در ایجاد کبد چرب و هم در تشدید بیماری نقش دارند.

کبد چرب درمان دارد
علویان ادامه داد: هرچند کبد چرب درمان دارد ولی افراد باید اصول اولیه درمان را به درستی فراگیرند و به آنها عمل کنند تا از ابتلا و عوارض این بیماری در امان باشند.
وی، افزایش تحرک بدنی، مصرف تغذیه مناسب و تغییر شیوه زندگی از مهمترین راهکارهای پیشگیری از ابتلا به کبد چرب اعلام کرد و گفت: روزانه ۳۰ تا ۴۰ دقیقه تحرک بدنی که همراه با تپش قلب باشد برای پیشگیری این بیماری بسیار مفید است.
علویان با اشاره به اینکه هیچ وعده غذایی را برای رفع کبد چرب، نباید حذف کنیم، بیان داشت: استفاده از لبنیات کم چرب، میوه و سبزی را باید در وعده های غذایی خودمان قرار دهیم.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: