کد خبر: ۲۶۴۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 18
تحقیقات بسیاری در سال‌های اخیر در باره نحوه افزایش طول عمر و زندگی سالم از طریق تغییر رفتارها و سبک زندگی انجام گرفته است، اما در اغلب این تحقیقات راهکارهای مشترک و ساده‌ای یافت می‌شود که بیشترین تاثیر را بر طول عمر و سلامتی دارند.

شفاآنلاین>سلامت>افزایش امید به زندگی و کاهش نرخ تولد و به تبع آن افزایش جمعیت سالمند،‌ بخشی از دلایلی هستند که توجه به سلامت روحی و جسمی، بهداشت، تامین مالی و ارتقای زندگی شهری مطابق با نیاز سالمندان را آشکار می‌کند. بر اساس آمار سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت، ‌برآورد می‌شود که افراد بالای ۶۰ سال که تعدادشان در سال ۲۰۱۷ میلادی حدود ۹۶۲ میلیون نفر بود، تا سال ۲۰۳۰ میلادی ۴۶ درصد افزایش یابند و به ۱.۴ میلیارد نفر برسد.

به گزارش شفاآنلاین:محققان رشد جمعیت سالمند را یکی از مهمترین تحولات اجتماعی قرن بیست و یک می‌دانند و همواره به دنبال روش‌هایی هستند که سلامت دوران پیری را تضمین کند. در ادامه ۸ مورد از این نکات ساده بیان شده است:

۱- فعالیت کنید
تحقیقات علمی نشان می‌دهند انجام روزانه ۳۰ دقیقه تمرینات فیزیکی متوسط موجب کاهش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های فیزیولوژیکی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان و بیماری‌های روانی مانند اضطراب و آلزایمر می‌شود.

۲- غذاهای طبیعی مصرف کنید
مواد غذایی فرآوری شده بخش عمده ترکیبات مغذی خود را از دست می‌دهند. کافی است از مصرف این نوع خوراکی‌ها که در قالب بسته‌بندی‌های پر زرق و برق عرضه می‌شوند، خودداری کنید تا از ورود مقادیر قابل توجهی کالری اضافی و مواد مضر به بدن خود جلوگیری کنید.

۳- با دوستانتان در ارتباط باشید
تحقیقات علمی متعددی نشان می‌دهد وقت‌گذرانی با دوستان  و اعضای خانواده علاوه بر ایجاد احساس خوب در شخص، برای سلامتی نیز مفید است. ارتباطات اجتماعی موجب کاهش هورمون استرس کورتیزول و بهبود کیفیت خواب، کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته، جلوگیری از زوال شناختی، کاهش التهاب‌های سیستمی و همچنین بهبود واکنش ایمنی بدن می‌شوند.

در تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۰ میلادی در نشریه PLOS Medicine  منتشر شد، محققان دانشگاه بریگام یانگ با مطالعه روی ۳۰۰ هزار داوطلب دریافتند میزان مرگ و میر ناشی از تنهایی با میزان چاقی و فعالیت فیزیکی ارتباط دارد.

۴- از مصرف مکمل‌ها خودداری کنید
سالانه میلیاردها دلار هزینه صرف مکمل‌هایی می‌شود که بر اساس تحقیقات منتشر شده در نشریه Journal of the American Medical Association در سال  ۲۰۱۶ میلادی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر بهبود وضعیت سلامت مصرف‌کنندگان ندارند. در واقع هیچ مستندات علمی در خصوص اثرگذرای مثبت مکمل‌ها بر افرادی که فاقد هرگونه بیماری و عوارض هستند، وجود ندارد. بنابراین بهترین سیاست در خصوص مکمل‌ها، مصرف نکردن از آن‌ها است.

۵- هرشب ۸ ساعت بخوابید
چرت‌زدن‌های پراکنده هرگز جای خواب کامل را نمی‌گیرد. برای این که هورمون‌های آنابولیک ضروری برای حفظ سلامت و فعالیت فیزیکی مانند تستوسترون و هورمون رشد در بدن ترشح شوند، لازم است حداقل یک ساعت خواب بدون وقفه داشته باشید.

تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۷ میلادی در نشریه Sleep منتشر شد نشان می‌دهد هر ۹۰ دقیقه چرخه خواب عمیق اضافی، موجب ترشح مقادیر بیشتری از این هورمون‌ها می‌شود و مناسب‌ترین مدت زمان خواب در طول شب، بین ۷ تا ۱۰ ساعت است. همچنین محققان دانشگاه هاروارد دریافتند خواب عمیق برای سلامت روان نیز بسیار مفید است.

۶- از طبیعت لذت ببرید
با وجود این که هنوز مکانیزم‌های اثرگذاری طبیعت‌گردی بر سلامت انسان به درستی شناسایی نشده است، به اعتقاد محققان یک ویژگی منحصر به فرد در طبیعت وجود دارد که موجب بهبود سلامت فیزیک و بازیابی قوای روانی می‌شود. وقت‌گذرانی در طبیعت پادزهری برای آثار مخرب استرس است و مانع بروز اضطراب و افسردگی می‌شود. طبیعت گردی همچنین موجب بهبود و افزایش خلاقیت می‌شود.


۷- از استعمال دخانیات خودداری کنید
استعمال دخانیات با انواع سرطان، بیماری‌های قلبی و زوال عقل ارتباط دارد. به گزارش انجمن سرطان آمریکا استعمال دخانیات عامل ۲۰ درصد از مرگ و میر شهروندان آمریکایی است و مرگ و میر ناشی از آن بیش از مجموع تلفات تصادفات، مصرف الکل، بیماری ایدز، تیراندازی و مصرف داروهای غیرمجاز است. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، تنها چند روز پس از ترک سیگار، بدن شروع به ترمیم و بهبود می‌کند.

۸- مشروبات الکلی مصرف نکنید
مصرف الکل نیز مانند سیگار با مجموعه‌ای از بیماری‌های مزمن مانند سیروز کبد، سرطان حنجره و بیماری‌های قلبی و عروقی ارتباط دارد. مصرف الکل موجب اختلال خواب و عدم کارآیی در امور روزمره می‌شود.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: