کد خبر: ۲۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۹ - ۰۸ تير ۱۳۹۳ - 2014June 29
شفاآنلاین-حشره‌شناسان از تهدید جدیدی پرده برداشتند که جان زنبورهای عسل را به خطر می‌اندازد.

به گزارش شفاآنلاین، شنیدن این خبر که زنبورهای عسل در سراسر جهان با تهدیدهای مختلفی نظیر آفت‌کش‌ها و بیماری تهدید می‌شوند چیز تازه‌ای نیست. اما حشره‌شناسان به تازگی از خطر جدیدی که جمعیت این حشرات باارزش را تهدید می‌کند پرده برداشتند. آنها دریافتند یک انگل خون‌آشام باعث انتشار ویروس تغییرشکل بال (DWV) در میان زنبورهای عسل است که به بزرگترین تهدید برای زنبورهای عسل در انگلیس تبدیل شده است.

زنبورهای عسل برای گرده‌افشانی بسیار حیاتی هستند. این حشرات مفید و ارزشمند، سالانه 40 میلیارد دلار سودآوری کشاورزی در جهان به همراه دارند. با این حال طی سالیان اخیر شیوع انگل‌ها و ویروس‌ها سبب کاهش جدی جمعیت زنبورهای عسل شده است. ویروس DWV در واقع یکی از متداول‌ترین ویروس‌های عفونی زنبورهای عسل در اروپا محسوب می‌شود. این ویروس سبب بروز نقص در رشد بال‌های زنبورهای عسل شده و قدرت پرواز و جستجو برای غذا را از آنها می‌گیرد و در نتیجه سبب کاهش طول عمر آنها می‌شود. اما این ویروس تنها زمانی شایع می‌شود که پای یک انگل مشخص به نام «varroa destructor» در میان باشد.

به نقل از ساینس ورلد ریپورت، حشره شناسان با در نظر گرفتن این نکته نگاه عمیق‌تری به زنبورهای عسل انداختند. آنها دریافتند وقتی انگل Varroa از خون زنبورهای عسل تغذیه می‌کند، یک آلودگی مهلک وارد بدن زنبورهای عسل شده و شروع به تکثیر می‌کند. این مساله نشان می‌دهد که چرا کلونی‌هایی که دچار آلودگی انگلی می‌شوند از ویروس DWV بیشتر آسیب می‌بینند. نتایج این مطالعه در نشریه plos pathogens منتشر شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: