کد خبر: ۲۶۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۲ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 14
مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، از پاسخ به ۶۰ هزار تماس تلفنی مشاوره‌ای دانش آموزان و خانواده‌های آنان در ایام کرونایی خبر داد.
شفاآنلاین>سلامت>مسعود شکوهی نیاز واقعی مدارس به مشاور را حدود ۴۰ هزار مشاور اعلام و عنوان کرد: همه دانش‌آموزان از همان ابتدای سال یعنی تا آبان و آذر، تحت پوشش آزمون‌های غربالگری و سلامت روان‌ قرار می‌گیرند و تقریبا آن‌هایی که در معرض خطر یا پرخطر هستند، شناسایی می‌شوند.

شفاآنلاین: شکوهی در خصوص ارجاع افراد پر خطر پس از شناسایی گفت: آن‌هایی که مشاور یا مربی منتخب می‌توانند دنبال کنند و در سطحی حاد نیست، در همان مدرسه پیگیری می‌شود. آن‌هایی که شدت و حدتش بیشتر است به کمیته نماد در منطقه ارجاع داده و آنجا در سطحی بالاتر پیگیری‌ها انجام می‌شود. برخی از اینها نیاز به اقدامات معاضدتی، انتظامی و قضایی دارد و قاعدتاً آن‌ها را ارجاع می‌زنیم به دستگاه‌های همکار. به خصوص مواردی مانند فرار از مدرسه یا منزل را از دستگاه‌های دیگر کمک می‌گیریم.

وی اضافه کرد: به عنوان دستگاه فرهنگی و آموزشی یک وظایفی بر عهده‌مان است و تا یک حدودی اجازه دخالت و مداخله در این موارد راداریم اما در بخش‌های دیگر نیاز به حمایت‌های قانونی و حقوقی داریم. البته در حال تدوین پروتکل‌هایش هستیم تا نحوه مداخله هر دستگاه تعیین شود و بر اساس آن عمل کنیم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در خصوص کودکان کار افزود: بحث کودکان کار با بهزیستی و شهرداری است؛ جمع‌آوری وظیفه شهرداری و نگهداری آن‌ها بر عهده بهزیستی است. آموزش‌وپرورش به عنوان دستگاهی با ماهیت فرهنگی و آموزشی، به ارائه آموزش‌ها می‌پردازد و سعی می‌کند دانش‌آموزان را توانمند کند تا آن‌ها کمتر آسیب ببیند اما نقش مستقیم در این خصوص ندارد.

وی افزود: در خصوص مشکلات معیشتی برخی دانش آموزان، خدمات مددکاری و حمایتی بخشی از کار ما است که در آن‌هم با کمیته امداد و هم بهزیستی همکاری می‌کنیم.

شکوهی، فقر، طلاق، اعتیاد و بد سرپرستی را چهار عامل آسیب‌های اجتماعی برشمرد و تصریح کرد: با توجه به شیوع کرونا، همه مراکز مشاوره‌ای ما ملزم شدند تا در این ایام حضورداشته باشند، شماره تلفن تماس را به همه مدارس اعلام کردیم و همه مشاوران را ملزم هستند پاسخگوی تلفنی همه دانش‌آموزان باشند، در این ایام نزدیک به ۶۰ هزار دانش‌آموز با مشاوران ما تماس گرفته‌اند و خدمات دریافت کرده‌اند.

افسردگی و استرس علت بیشترین مراجعات تلفنی

 وی ادامه داد: در ایام کرونایی بیشتر تماس‌های مشاوره‌ای از سوی دانش آموزان و خانواده‌های آنان مربوط به موارد تحصیلی و یا مربوط به استرس و اضطراب و افسردگی بوده است؛ بنابراین، گاهی این آمار می‌تواند برای تصمیم‌گیری و کمک به حل مشکل باشد که در این حوزه ما ابایی نداریم. یعنی الان مراجع تصمیم گیر ما هیچ موضوع و نقطه مبهمی در این حوزه ندارند لذا هر سال ما پس از آزمون‌های غربالگری، نتایج را ارائه می‌کنیم.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: بعد از غربالگری، یک نیم‌رخی از دانش‌آموز که می‌تواند اثربخش باشد را در اختیار خانواده دانش‌آموز هم قرار می‌دهیم و در ادامه نقشه خطرپذیری مدرسه، منطقه و استان را تهیه می‌کنیم لذا مدیر مدرسه می‌تواند اینها را در حد منطقه خودش از سامانه دریافت کند تا بتواند داده‌ها را در اختیار داشته باشد و بر اساس آن برنامه‌ریزی کند. خود دانش‌آموزان و اولیای دانش‌آموزان هم بانام کاربری و رمز عبورخود می‌توانند از وضعیت خودشان مطلع شوند، رئیس‌ آموزش‌وپرورش منطقه نیز اطلاعات مربوط به حوزه‌اش را دارد که مثلا چند نفر روان رنجوری دارند.

 وی در خصوص نیروی انسانی حوزه مشاوره گفت: در حال حاضر به ۴۰ هزار مشاور نیازمندیم، بر اساس شاخص‌های موجودی به ازای هر ۱۵ نفر یک ساعت مشاور نیازمندیم، این استانداردی که الان داریم نه درست است و نه منطقی، یعنی به ازای هر ۳۶۰ نفر دانش‌آموز یک مشاور داریم لذا تا با بچه‌ها بخواهند با مشاور آشنا شوند، سال تحصیلی تمام ‌شده است اما با همین استاندارد هم نیرو کم داریم. فقط در مقطع متوسطه اول ما پوشش مشاور نسبتا کامل است اما برای سایر مقاطع نیروی لازم را نداریم.

شکوهی با اشاره به نحوه تخصیص مشاور به مدارس شبانه‌روزی، هنرستان‌ها و مدارس خاص خاطرنشان کرد: شاخص توزیع و تخصیص نیروی انسانی مصوب ما می‌گوید به ازای هر ۱۵ نفر یک ساعت می‌توانید اختصاص دهید لذا اولویت متوسطه دوره اول است، اگر مازاد داشتیم بر اساس اولویت‌ها نیرو تخصیص می‌دهیم مانند؛ مدارس شبانه‌روزی، هنرستان‌ها، مدارس خاص مثل مدارس شاهد که در اولویت قرار می‌گیرند.

فارس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: