کد خبر: ۲۶۴۲۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 06
عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با بیان این‌که پزشک نسخه کاغذی نوشته و داروخانه آن را تبدیل به الکترونیک می‌کند، گفت: ادامه این روند به ضرر بیماران است؛ از پروژه "نسخه‌نویسی الکترونیک" به‌عنوان یک پروژه ارزشمند و بزرگ حمایت می‌کنیم.
شفاآنلاین>سلامت>حمید خیری، عضو هیئت مدیره و رئیس روابط عمومی انجمن داروسازان ایران درباره مشکل موجود در زمینه نسخه‌پیچی الکترونیک اظهار کرد: وضعیتی که بیمه سلامت درباره نسخه الکترونیک پیش پای داروخانه‌ها قرار داده، به کلی خطا و نادرست است و انجمن در خصوص این امر، بارها و بارها هشدار داده است.

به گزارش شفاآنلاین: خیری ادامه داد: متاسفانه سازمان بیمه سلامت بدون توجه به زیرساختهای لازم برای اجرای نسخه الکترونیک بر آن پافشاری می‌کند و این درحالی است که ما با وجود این که از این پروژه به‌عنوان یک پروژه ارزشمند و بزرگ حمایت می‌کنیم، معتقدیم که اگر بستر و زیرساخت آن فراهم نشود، اجرای آن با دست‌اندازها و گرفتاری‌هایی مواجه می‌شود که در نهایت به ضرر تمام ذینفعان خواهد بود.

وی افزود: واقعیت این است که داروخانه، حلقه آغازین نسخه نیست که بخواهد نسخه‌ها را الکترونیکی کند؛ اینکه پزشک نسخه کاغذی نوشته و داروخانه آن را تبدیل به الکترونیک کند؛ اشکالات مختلف از جنبه حقوقی، اجرایی و درمانی دارد و احتمال خطا در آن زیاد است و ادامه این روند به ضرر بیمار است.

وی ادامه داد: اگر قرار است نسخه کاغذی در داروخانه به الکترونیکی تبدیل شود، هم زمان‌بر است و باعث تراکم و ازدحام افراد می‌شود و هم اینکه هزینه‌هایی دارد که باید تعریف شود ضمن اینکه احتمال خطا را افزایش می‌دهد و باید در این رابطه هم مسئولیت‌ها تعریف و تقسیم شود.

خیری خاطرنشان کرد: بهترین رویکرد آن است که الگوهای جهانی در این رابطه را مدنظر قرار دهیم؛ در واقع نسخه‌نویسی الکترونیک باید از سوی پزشکان انجام شود و در ادامه آن نسخه‌پیچی و مشاوره‌های دارویی در داروخانه، توسط داروساز صورت گیرد و در این رابطه هم هزینه‌ها و هم مسئولیتها تعریف شود؛ ما این موضوعات را به‌طور مستمر با سازمان بیمه سلامت درمیان گذاشته‌ایم اما متاسفانه شاهد بروز مشکلاتی در این خصوص و در برخی شهرستان‌ها هستیم و امیدواریم هرچه زودتر ترتیب‌اثر داده شود.

تسنیم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: