کد خبر: ۲۶۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 02
با شیوع ویروس کرونا همه وزارتخانه‌ها ‌و سازمان‌ها به میدان آمده و با بسیج همگانی به مبارزه با آن پرداختند، نیروی انتظامی نیز از جمله دستگاه‌های است که در کنار تامین امنیت به عنوان وظیفه اصلی، با بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت های خود، نقش پررنگی در این زمینه ایفا کرد.

شفاآنلاین>سلامت>این ویروس کوچک که زیر میکروسکوب نیز به سختی دیده می شود، درس بزرگی به بشریت داد، اینکه همه افراد ساکن در کره زمین به یکدیگر همچون زنجیر متصل هستند و هیچ فردی نمی تواند نسبت به سایرین بی تفاوت باشد.

به گزارش شفاآنلاین:کرونا تبعات اجتماعی، روانی، اقتصادی و سیاسی بسیاری در همه دنیا در پی داشت از تبعات اجتماعی کرونا می توان به این مورد اشاره کرد که همبستگی، وحدت، جهاد و بسیج همگانی و همچنین اهمیت دادن به همنوع را در افراد جامعه قوی تر کرد آن هم در عصری که روابط اجتماعی به دلیل پیچیدگی و گستردگی ابزارهای ارتباط جمعی، کم رنگ شده بود و این ویروس شوکی به افراد در تمام جوامع وارد کرد تا بدانیم که سلامتی من در گرو سلامتی همه است.

در شرایطی که جوامع با یک اپیدمی مواجه می شوند، همه اقشار و سازمان ها دست به دست هم داده تا از این اپیدمی گذر کنند، اما اکنون با پاندومی کرونا مواجه هستیم که نشاندهنده مشارکت همگانی و همه جانبه صد در صدی است تا بشریت از این وضعیت اسفبار عبور کند بر این اساس است که در دنیا همه پای کار آمده اند و با تمام توان، قوا، امکانات، تجهیزات و ظرفیت ها به میدان مبارزه با این ویروس گام گذاشته اند.

نیروی انتظامی در کشور نیز به سهم خود پای کار آمده است و در این مسیر شهدایی نیز برای سلامت همنوعان خود تقدیم کرده است. در ذیل به مجموعه اقدامات پلیس در مسیر مبارزه با شیوه کرونا اشاره می شود: 

آمادگی پلیس برای همکاری و تعامل همه جانبه درمقابله با شیوع ویروس کرونا

سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی از آمادگی کامل این نیرو برای همکاری و تعامل با دیگر دستگاه ها در زمینه اقدامات مقابله ای با شیوع ویروس کرونا خبر داد و گفت: با کمک رسانه های گروهی و اطلاع رسانی به موقع می توان از بروز مشکلات پیشگیری و مردم را برای رعایت کامل پروتکل های بهداشتی ترغیب کرد.

وی به تشکیل تیم های تلفیقی نیروی انتظامی با نمایندگان وزارت بهداشت که بر اصناف و مراکز خرید نظارت می کنند اشاره کرد و گفت: این اقدام موثری در زمینه مقابله با شیوع ویروس کرونا است البته اگر تعداد همکاران وزارت بهداشت افزایش یابد این امر تقویت خواهد شد.

فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه پلیس آمادگی دارد تا تیم های تلفیقی این نیرو با وزارت بهداشت را افزایش دهد، افزود: این موضوع مستلزم این است که تعداد نمایندگان وزارت بهداشت در این تیم های تلفیقی که توصیه های تخصصی خود را به مسئولان اصناف و مراکز خرید ارائه می دهند افزایش یابد تا اثربخشی دو چندانی در اجرای ماموریت های محوله مشاهده شود.

وی با اشاره به اینکه اقلام بهداشتی احتکاری کشف شده با نظر وزارت بهداشت و دادستان توزیع می شود، افزود: با توجه به بازخورد موجود در جامعه به نظر می رسد، اقلام بهداشتی که به دست مردم می رسد به قیمت مصوب نیست اگر توصیه و تاکیدی به وزارت صمت شود که این اقلام با نرخ مصوب در اختیار مردم قرار گیرد بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

سردار اشتری با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در زمینه تولید ماسک و برخی اقلام بهداشتی فعالیت دارند که این موضوع نیاز خودشان را تامین می کند و این واقعا موثر است، گفت: با توجه به اینکه پلیس به مردم تذکر می دهد تا پروتکل های بهداشتی را رعایت و از ماسک استفاده کنند، نیاز است تا اقلام بهداشتی با قیمت های مصوب در اختیار مردم قرار گیرد.

اجرای رزمایش های پدافند زیستی با هدف مقابله با کرونا

سردار محمدرضا حسینی معاون بهداد ناجا از اجرای رزمایش های پدافند زیستی بیمارستانی و پیش بیمارستانی با محوریت مقابله با کرونا خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع پدافند زیستی در کنار سایر تهدیدهای طبیعی و انسان ساز، موضوع تهدیدات زیستی نیز از جمله سناریو رزمایش ها قرار گرفت و یگان ها موظف شدند به فراخور امکانات و تجهیزات بومی خود، یک رزمایش پدافند زیستی را در قالب تمرین دور میزی یا تمرین یگانی به اجرا درآورند.

وی در خصوص اثربخشی اجرای این رزمایش ها در تقویت بنیه دفاعی و آمادگی مقابله با بحران ها افزود: در حوزه مدیریت بحران رسیدن به سطح مطلوبی از توانایی دفاعی از طریق ارتقای دانش و مهارت و با تمرین و اجرای رزمایش ها حاصل می شود و تجربه و مهارت حاصل از برگزاری این رزمایش ها در نهایت سبب تقویت خودباوری، اعتماد به نفس و غلبه بر ترس شده و در نتیجه در ارتقای آمادگی مقابله با بحران ها بسیار کارساز  خواهد بود.

معاون بهداد ناجا با اشاره به برگزاری هم زمان رزمایش های پدافند زیستی در دو حوزه بیمارستانی و پیش بیمارستانی، گفت: در حوزه پیش بیمارستانی، معاونت بهداد استان ها و کلینیک های تابعه و در حوزه بیمارستانی نیز ۹ بیمارستان تابعه معاونت بهداد ناجا محور برگزاری این رزمایش ها هستند.

وضعیت بهداشت مراکز آموزشی و پادگان ها مطلوب است

 معاون بهداد ناجا با اشاره به استمرار و تشدید نظارت های بهداشتی و پیشگیرانه در مراکز آموزشی و پادگان ها، گفت: وضعیت بهداشت در این اماکن مطلوب است و تاکنون موردی از بستری و فوت ناشی از کرونا در بین فراگیران و کارکنان وظیفه نداشته ایم.

سردار حسینی افزود: با توجه به موج دوم همه گیری کرونا با ابعاد وسیع تری که در شدت علائم و سرعت انتقال نسبت به موج اول دارد، جدیت در رعایت اصول و دستورالعمل های بهداشتی و پیشگیرانه به ویژه در مراکز تجمعی نظیر پادگان ها و مراکز آموزش بیش از پیش ضروری و الزام آور است.

معاون بهداد ناجا با اشاره به بازدیدهای اخیر از چند آموزشگاه علمی تخصصی ناجا در خصوص وضعیت بهداشت و رعایت شیوه نامه و دستورالعمل های پیشگیری از کرونا در این مراکز عنوان کرد: طی بازدیدهایی که از آموزشگاه علمی تخصصی شهید چمران ناجا در کرج، آموزشگاه علمی تخصصی شهید بهشتی ناجا در اصفهان و مرکز آموزش محمد رسول الله (ص) ناجا در شهرستان بیرجند به عمل آمد، وضعیت سلامت کارکنان وظیفه و کیفیت اجرای ارکان شیوه نامه های بهداشتی مورد نظارت و ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: مهمترین رکن شیوه نامه بهداشتی در مراکز آموزشی و پادگان ها که رعایت فاصله ایمن حداقل یک متر بین افراد در آسایشگاه ها، سالن های غذاخوری و کلاس های درس است، در مراکز مورد بازدید به خوبی رعایت می شود.

معاون بهداد ناجا تصریح کرد: با توجه به دغدغه ای که در خصوص استفاده از حمام و سرویس های بهداشتی وجود داشت، تمهیداتی به منظور پیشگیری از ازدحام و تجمع در این اماکن در نظر گرفته شد و آموزش های مرتبط در این راستا به کارکنان وظیفه و فراگیران ارائه شد.

حسینی، استفاده از ماسک در مراکز تجمعی به ویژه پادگان ها و مراکز آموزش را از دیگر اصول مورد تأکید شیوه نامه بهداشتی عنوان کرد و افزود: ماسک های M۷۵۰ به میزان کافی از سوی آماد و پشتیبانی ناجا در پادگان ها و مراکز آموزش ناجا توزیع شده و خوشبختانه در بازدیدهایی که از مراکز آموزش به عمل آمد شاهد بودیم استفاده از ماسک در این اماکن، تبدیل به هنجار و رفتار شده است.

سردار حسینی با بیان اینکه شست و شوی صحیح دست ها، مهم ترین راه پیشگیری از انتقال ویروس کرونا محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در بازدیدهای نظارتی از پادگان ها و مراکز آموزش، توجه به رعایت بهداشت دست ها و شست و شوی مکرر با در اختیار داشتن صابون مایع کافی در این مراکز مورد تأکید قرار دارد.

وی عنوان کرد: خوشبختانه با تعاملی که فرماندهان مراکز آموزش با معاونت آماد و پشتیبانی ناجا دارند در زمینه تأمین صابون مایع کافی در این مراکز دغدغه ای نداریم.

معاون بهداد ناجا وضعیت بهداشت تغذیه و رعایت دستورالعمل های بهداشتی در سالن های غذاخوری مراکز آموزشی مورد بازدید را مطلوب و رضایت بخش ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه ارکان شیوه نامه بهداشتی در آشپزخانه ها و سالن های غذاخوری این مراکز به خوبی در حال اجراست.

وی با اشاره به تقلیل دوره های دو و سه ماهه آموزش سربازی در جریان همه گیری کرونا، این اقدام را در کاهش سرایت و شیوع کرونا مؤثر دانست و افزود: در موج اول کرونا بسیاری از مراکز آموزشی ناجا تعطیل بود و نسبت به جذب کارکنان وظیفه اقدام نشد اما با توجه به اینکه بسیاری از مأموریت های ناجا برعهده سربازان وظیفه است و بعد از چند ماه جذب کارکنان وظیفه صورت پذیرفت در حال حاضر با شروع موج دوم همه گیری کرونا ما تعداد بیشتری سرباز وظیفه داریم و حفظ سلامت این عزیزان مستلزم تشدید نظارت هاست.

راه اندازی سامانه غربالگری کرونا

معاون بهداد ناجا از راه اندازی سامانه غربالگری کرونا به عنوان دستاورد دیگر مدیریت بحران کرونا یاد کرد و از پایش سلامت بیش از ۶۲۰ هزار نفر از خانواده کارکنان تحت این سامانه خبر داد.

سردار حسینی ادامه داد: پایش سلامت ۹۹ درصد کارکنان ناجا تحت سامانه غربالگری بیماری کرونا نیز انجام شد.

وی گفت: امکان انجام  آزمایش های تشخیصی کرونا ( PCR) در بیمارستان فوق تخصصی ولی عصر(عج) فراهم شده است و به همت همکارانم در مرکز تحقیقات کاربردی معاونت بهداد و آزمایشگاه های تشخیص طبی و ژنتیک این بیمارستان در طراحی کیت تشخیص کرونا این مرکز درمانی موفق به اخذ مجوز از وزارت بهداشت در زمینه آزمایش تشخیص کرونا شد.

همکاری تیم های مراقبت سلامت ناجا با وزارت بهداشت 

معاون بهداد ناجا ساماندهی و تشکیل ۷۴ تیم مراقبت سلامت متشکل از پزشک، پرستار و کارشناس را از دیگر اقدامات این معاونت در عملیات مقابله با کرونا عنوان کرد و گفت: با هدف تقویت خدمات رسانی مراکز درمانی دانشگاهی کشور و تسریع در روند کنترل شیوع بیماری کرونا، تیم های مراقبت سلامت ناجا از یکم فروردین ماه با استقرار در مراکز درمانی و بهداد استان‌های سراسر کشور، کار خدمات رسانی به هموطنان را آغاز کردند.

معاون بهداد ناجا در خصوص پیش بینی تدابیر لازم برای پیشگیری از کرونا در مراکز آموزش، کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها، پلیس‌های تخصصی و تمام یگان‌هایی که در ارتباط مستقیم با مردم هستند، گفت: از همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، اجرای تدابیر بهداشتی و پیشگیرانه در مراکز آموزشی و پادگان ها با اجرای طرح بیماریابی فعال به اجرا درآمد.

سردار حسینی ادامه داد: تمام کارکنان پایور و مشمولان در این مراکز روزانه از نظر علائم تب، سرفه، درد عضله و مشکلات تنفسی تحت معاینه و غربالگری قرار گرفته و در صورت نیاز به بستری به مراکز درمانی ارجاع و در صورت تجویز استراحت، مشمولان دارای علائم مورد نظر در پادگان ها قرنطینه می شوند.

معاون بهداد نیروی انتظامی گفت: بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغ شده از اداره کل بهداشت معاونت بهداد ناجا، تمام اماکن مراکز آموزش و پادگان ها به طور روزانه تحت ضد عفونی و گندزدایی قرار می گیرند و آموزش‌های مرتبط با روش های گندزدایی و رعایت اصول بهداشت فردی و بهداشت محیط به کارکنان و مشمولان ارائه می شود.

سردار حسینی غربالگری کارکنان وظیفه جدیدالورود و اجرای دستورالعمل های بهداشتی ابلاغی وزارت بهداشت از جمله رعایت فاصله گذاری اجتماعی در آسایشگاه ها با ایجاد فاصله ایمن بین تخت ها، رعایت اصول و موازین بهداشتی در آشپزخانه ها و اماکن تهیه و توزیع غذا را از دیگر اقدامات اجرایی پیشگیری از کرونا در این اماکن ذکر کرد.

 اقدامات یگان های ویژه در مقابله با ویروس کرونا

سردار حسن کرمی فرمانده یگان های ویژه ناجا با اشاره به اهمیت مقابله همه جانبه با ویروس کرونا در سراسر کشور گفت: برای ریشه کنی این مهمان ناخوانده، نیاز به یک عزم جهادی و اراده انقلابی بود تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن از گسترش آن جلوگیری کنیم، با مشارکت خوب مردم این مهم رخ داده است.

وی گفت: یگان ویژه با ارتقاء آمادگی خود و بهره گیری از آخرین تکنولوژی روز و برترین تجهیزات، به دنبال آرامش مردم در سراسر کشور است و به صورت ۲۴ ساعته آماده خدمت رسانی است.

کرمی با بیان اینکه وظیفه نیروی انتظامی ایجاد امنیت در سطح جامعه است، افزود: نیروی مجاهد انتظامی به خصوص یگان های ویژه در مواقع بحران و حوادث غیر مترقبه در کنار مردم و مسئولان به وظایف و اقدامات خود در راستای ارائه خدمات اقدام می کند، که نشان از مردمی بودن و انقلابی بودن این نیروی مخلص و فداکار است.

فرمانده یگان های ویژه ناجا ادامه داد: نیروی انتظامی در پیش بینی حوادث و کاهش هزینه های احتمالی در بحران ها آماده است؛ لذا با توجه به این سیاست، یگان ویژه درتمامی عرصه ها حاضر به جانفشانی برای مردم است و همانگونه که در حوادث و ناآرامی و آشوب ها، محافظ جان و در کنار مردم بود، پس از شیوع ویروس کرونا آمادگی خود را برای مقابله با آن اعلام کرد.

وی با اشاره به اهمیت مقابله همه جانبه با ویروس کرونا در سراسر کشور گفت: برای ریشه کنی این مهمان ناخوانده و غیر مترقبه، نیاز به یک عزم جهادی و اراده انقلابی بود تا بتوانیم در کمترین زمان ممکن از گسترش آن جلوگیری کنیم و با مشارکت خوب مردم این مهم رخ داده است.

سردار کرمی گفت: از ۱۰ اسفند ماه پس از شیوع ویروس کرونا، در کمترین زمان در فرماندهی یگان ویژه با برپایی قرارگاه پدافند زیستی برنامه های جامعی در خصوص مقابله با این مهمان ناخوانده پیش بینی شد، سپس به تمام یگان های سراسر کشور اعلام آماده باش شد تا در صورت لزوم با تمام قوا و امکانات به مقابله بپردازند.

 ضدعفونی بیش از ۱۳ هزار کیلومتر از معابرعمومی در سراسرکشور

سردار کرمی افزود: یگان های ویژه از اولین نیروهایی بود که وارد میدان مبارزه با ویروس کرونا شد، از آنجا که این یگان از تجهیزات به روز و نوینی برخوردار است، آمادگی خود را به وزارت بهداشت و درمان و ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد، سپس به درخواست مراکز بهداشتی و درمانی با استفاده از خودروهای آب پاش سبک و سنگین اقدام به ضدعفونی معابر سطح شهر کرد.

وی  با بیان اینکه تا کنون ۸۰ شهر توسط خودروهای آب پاش ضدعفونی شده است تصریح کرد: در ۶۳۰ مرحله با استفاده از ۷۸۰ دستگاه خودروی آب پاش توانسته ایم بیش از ۱۳ هزار کیلومتر از معابر سطح شهر و مکان های پر تردد مردم و ۶۱۲۰ نقطه مانند پایانه های مسافربری، ایستگاه های اتوبوس، اماکن مذهبی و محل های پرتردد را با  حدود ۴ هزار لیتر مواد ضدعفونی مورد تایید وزارت بهداشت گندزدایی کنیم.

سردارکرمی از حضور داوطلبانه کارکنان در این امر مهم گفت:  امروز برای یگان ویژه افتخار آمیز است، چرا که در کنار کار اصلی خود که ایجاد امنیت است در خدمتگزاری به مردم نیز از هیچ کوششی دریغ نکرده است، با شرکت ۵ هزار نفر از همکاران به صورت کاملا داوطلبانه و با علاقه و مشتاقانه که در این راه قدم گذاشتند، تا از بین رفتن این ویروس در کنار مردم و مدافعان سلامت خواهند بود.

وی گفت: در شب های قدر نیز مکان های مذهبی که اجازه بازگشایی آن توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا جهت برپایی مراسم لیالی قدر صادر شده بود، توسط کارکنان یگان ویژه با استفاده از دستگاه های گندزدا، قبل از حضور مردم عزیز آن مکان ها را ضدعفونی و اقدام به توزیع ماسک و ضدعفونی دست ها و وسایل همراه آنان جهت جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا کردند.

تولید و توزیع بیش از ۲۰۰هزار ماسک بهداشتی

فرمانده یگان های ویژه ناجا گفت: با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و کمبود تجهیزات بهداشتی از قبیل ماسک، این یگان راه اندازی خط تولید ماسک را در یگان های ویژه استان ها در دستور کار خود قرار داد، رده های تابعه با تغییر کاربری اماکن و خیاطی های خود که قبلا منوط به تولید لباس و تجهیزات مربوط به ماموریت های یگان ویژه بود اقدام به راه اندازی خطوط تولید ماسک بهداشتی کردند.

سردا کرمی بیان کرد: با روحیه جهادی که در کارکنان یگان های ویژه وجود دارد، ۲۴ خط تولید ماسک در سراسر کشور راه اندازی گردید، بیش از ۲۰۰ هزار ماسک بهداشتی تولید و پس از ایزوله شدن در مراکز مخصوص، در کنار برپایی ایستگاه های سلامت که اقدام به پایش سلامت آحاد مردم به خصوص در مناطق محروم جامعه می کردند، بین مردم عزیز جهت جلوگیری هرچه بیشتر ویروس کرونا توزیع شد.

ضدعفونی بیش از ۵ هزار واحد مسکونی

فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی ادامه داد: یگان ویژه تلاش دارد تا در همه ماموریت ها در کنار مردم باشد، ایجاد امنیت، آرامش و آسایش هموطنان از اهداف و وظایف یگان ویژه ناجاست که با سرلوحه قرار دادن رویکرد اجتماعی و جلب مشارکت مردمی برای ایجاد امنیت در تلاش است امنیتی پایدار را در جامعه حکم فرما کند.

سردار کرمی با اشاره به اینکه امسال شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسمات ملی و مذهبی به خصوص اعیاد شعبانیه را به تعطیلی کشاند، یگان های ویژه با برگزاری طرح "امید به آینده در سایه مهدویت" در مجتمع های مسکونی اقدام به برپایی برنامه های شاد و مفرح کرد.

وی گفت: در کنار برپایی ایستگاه سلامت و برگزاری برنامه های شاد و مفرح، از دیگر ویژه برنامه ها می توان به ضدعفونی منازل مسکونی اشاره کرد، در این برنامه ۱۱۹ مجتمع  و بیش از ۵ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور توسط کارکنان ضدعفونی و گندزدایی شد.

سردار کرمی یکی دیگر از اقدامات طرح امید به آینده در سایه مهدویت را توزیع پک بهداشتی عنوان کرد و افزود: بیش از ۱۳ هزار پک بهداشتی شامل، ماسک، دستکش و محلول ضدعفونی در بین مردم توزیع شد، این اقدامات تا از بین رفتن کامل ویروس منحوس کرونا ادامه خواهد داشت.

فرمانده یگان های ویژه ناجا با بیان اینکه ما خود را از مردم و درکنار مردم می دانیم تصریح کرد: یگان های ویژه از بطن مردم است، و تا پای جان هر چه در توان دارد در راستای ایجاد امنیت و آرامش مردم، چه در میدان های آشوب و ناآرامی که دشمن هدفی جز از بین بردن آرامش و آسایش مردم را ندارد و چه در مواقع بحران مانند این ویروس منحوس به کار خواهد گرفت.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی براینکه «ملت ایران در این آزمون، خوش درخشیدند» گفت: امیدواریم همچنان که مردم عزیز از همان ابتدای شیوع کرونا در کنار مدافعان سلامت و مدافعان امنیت در قطع زنجیره ویروس کرونا ایستادند، بازهم با پایداری و امید دادن به کادردرمانی و سربازان خود در نیروهای مسلح تا از بین رفتن کامل این مهمان ناخوانده در کنار ما باشند. 

رژه خدمت این بار با اهدای خون

کارمند رتبه ۱۶ محسن عمادی رئیس اداره اجتماعی یگان های ویژه ناجا نیز گفت: امسال شیوع ویروس کرونا موجب شد مردم به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون داشته باشند این در حالی است که این بار کارکنان یگان های ویژه ناجا رژه خدمت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی با اهدا خون انجام دادند.

وی افزود: نیروهای مسلح کشور با حضور همیشگی در عرصه های مختلف ثابت کرده اند که امنیت و آسایش مردم در اولویت است، امسال شیوع ویروس کرونا موجب شد مردم به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری، مراجعه کمتری به مراکز انتقال خون داشته باشند و این مراکز با کاهش ذخیره سازی گروه های خونی مواجه شوند، اما با اذعان پزشکان در خصوص عدم انتقال این ویروس از طریق اهداء خون، این بار کارکنان یگان های ویژه ناجا همزمان با سالروز جهانی اهداء خون رژه خدمت خود را با رعایت پروتکل های بهداشتی با اهداء خون انجام دادند.

رئیس اداره اجتماعی یگان های ویژه ناجا گفت: کارکنان نیروی انتظامی به خصوص نیروهای جان برکف یگان های ویژه همیشه در موضوع اهداء خون ثابت قدم بوده اند و در طول سال در مراکز انتقال خون حضوری فعال دارند و این بار به بهانه سالروز اهداء خون رکوردی جدید را رقم زدند به طوری که در این اقدام داوطلبانه یک هزار و ۷۳۰ نفر از کارکنان یگان های ویژه، خون خود را در رگ های نیازمندان جاری کردند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در این طرح شاهد حضور چشمگیر کارکنان، خانواده های آن ها، پلیس های افتخاری و یگان ویژه زنان بودیم، تصریح کرد: تنها در ۹ مرداد سالروز اهداء خون، یک میلیون و ۱۲۴ هزار و۵۰۰ سی سی خون توسط این عزیزان به بانک خون تزریق شده است.

وی در پایان ضمن تقدیر از همه همکاران که در این اقدام خداپسندانه شرکت کردند، خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی که وظیفه تامین نظم و امنیت را در سطح جامعه بر عهده دارد توانسته به خوبی این وظیفه خطیر را جامه عمل بپوشاند؛ از سویی یکی دیگر از مصداق های ایجاد امنیت کمک به هم نوعان است، ان شاءالله همانند گذشته با شرکت بیش از پیش همکاران در چنین طرح های انسان دوستانه و خداپسندانه بتوانیم تسکین دهنده بخشی از آلام نیازمندان باشیم

تشریح اقدامات مردم محور پلیس پیشگیری در مقابله با شیوع کرونا

سردار مهدی معصوم بیگی رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به اهمیت حفظ سلامت مردم و کارکنان انتظامی در ایام بحرانی شیوع کرونا ویروس گفت: پلیس پیشگیری با به کارگیری تمام ظرفیت ها برای مقابله با ویروس کرونا باردیگر مسئولیت پذیری و خدمتگزاری خود در تامین امنیت و سلامت آحاد مردم را ثابت کرد.

وی با اشاره به افزایش همزمان حجم ماموریت های انتظام بخشی و خدمات رسانی در مراکز انتظامی با آغاز همه گیری و شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: پلیس جمهوری اسلامی ایران بنا به ماهیت مردمی آن همواره در همه حوادث در کنار مردم بوده و هست و با به وجود آمدن شرایط بحرانی کرونا ویروس همراه با مدافعان سلامت اقدامات ارزنده ای را در راستای حفظ سلامت عمومی جامعه به مرحله اجرا درآورد.

این مقام ارشد انتظامی به ایفای نقش حافظان امنیت و سلامت در کنار یکدیگر پرداخت و گفت: ماموران همیشه در صحنه انتظامی خصوصا کارکنان کلانتری، پاسگاه، یگان امداد، فرماندهان وکارکنان یگان های حفاظت از اماکن دولتی در سراسر کشور تا شکست کامل کرونا در کنار حافظان سلامت خواهند ماند و در این راستا با جدیت و پشتکار فراوان، یاری رسان سربازان خط مقدم شرایط فعلی جامعه که همان کادر درمانی و بهداشتی هستند خواهند بود.  

ضدعفونی کردن کلانتری ها و تجهیزات انتظامی

رئیس پلیس پیشگیری ناجا تلاش برای حفظ سلامت مردم و کارکنان انتظامی فعال در کلانتری و پاسگاه‌ها در ایام بحرانی شیوع کرونا ویروس را از جمله وظایف پلیس پیشگیری در این خصوص دانست و گفت: ارائه خدمات انتظامی و اجتماعی مورد نیاز مردم در کلانتری ها و پاسگاه ها در هیچ  یک از شرایط بحرانی تعطیل بردار نیست لذا پلیس پیشگیری با به کارگیری تمام ظرفیت های در اختیار برای مقابله با ویروس کرونا بار دیگر مسئولیت پذیری و خدمتگزاری خود در تامین امنیت آحاد مردم را ثابت کرد.

معصوم بیگی با اشاره به تمهیدات پلیس پیشگیری برای کنترل و مهار ویروس کرونا در مراکز انتظامی، کلانتری ها و پاسگاه ها ادامه داد: در راستای کنترل و مهار این ویروس تمامی مراکز خدمات دهی این پلیس، خودروهای گشت انتظامی و خودروهای حمل متهم به صورت مداوم و همه روزه سم زدایی و ضدعفونی می شود و علاوه بر اینها اقداماتی چون آموزش چهره به چهره کارکنان کوپ، تجهیز کارکنان به اقلام بهداشتی، کنترل ورود و خروج مراجعان و اهداء اقلام بهداشتی قبل از ورود به محیط های خدماتی و حذف برخی فرآیندها مثل ثبت اثر انگشت را اجرایی کردیم.

وی با بیان اینکه نکات و اصول بهداشتی را در مراکز انتظامی و خدماتی پلیس رعایت می کنیم خاطرنشان کرد: امروز با اطمینان می توان گفت کلانتری ها و پاسگاه ها از نظر بهداشتی، ایمنی و سلامت از امن ترین مراکز پلیس محسوب می شوند چرا که ضمن رعایت بهداشت، کنترل دقیق ترددها، اقدامات پیشگیرانه را با جدیت دنبال می کنیم و در صورت مواجهه با کوچکترین موضوعی که ایجاد نگرانی برای مردم و کارکنان نماید در اسرع وقت برابر پروتکل های اعلام شده اقدام به رفع خطر می کنیم.

سلامت افزایی با واگذاری تجهیزات الکترونیکی به کلانتری ها

سردار معصوم بیگی تکریم ارباب رجوع در کلانتری ها با پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا را از جمله اولویت های پلیس پیشگیری در این ایام عنوان کرد و افزود: پلیس پیشگیری به منظور حفظ سلامت کارکنان کلانتری از ابتلاء به کرونا ویروس همچنین رعایت حقوق شهروندی، طی دو مرحله کلانتری های سراسر کشور را به ۵۰۰ دستگاه راکد فلزیاب مجهز نمود.

وی افزود: با واگذاری تجهیزات جدید به واحد های انتظامی، پروتکل های بهداشتی رعایت و شیوه های نوین و الکترونیکی جایگزین شیوه سنتی و دستی در بازرسی بدنی مراجعان به کلانتری ها شده است.   

اجرای طرح خلوت سازی

سردار معصوم بیگی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای جلوگیری از تجمعات انسانی در محیط های عمومی پیش بینی شده است عنوان کرد: از جمله طرح های تاثیر گذار که در این خصوص با تلاش فرماندهان یگان های حفاظت از محیط زیست در سراسر کشور به مورد اجرا گذارده شد اجرای طرح خلوت سازی بود.

وی افزود: با اجرای طرح خلوت سازی توسط محیط‌بان‌ها و کارکنان انتظامی، ممنوعیت تردد در مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان محیط زیست کشور شامل پارک های ملی، پناهگاه های حیات وحش، اثر طبیعی ملی و مناطق حفاظت شده در سراسر کشور خصوصا در روز طبیعت به مرحله اجرا درآمد.

معصوم بیگی با اشاره به ضرورت ایجاد محدودیت برای تردد در این مناطق، افزود: کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه اولویت اصلی همه مسئولان کشور بود از این روی محیط بان ها مکلف بودند همراه با کارکنان انتظامی صرفا به خاطر حفظ سلامت عمومی جامعه از هر گونه تردد در مناطق اعلام شده حتی در روز طبیعت ممانعت کنند.

نقش کارکنان انتظامی و یگان امداد در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی

رئیس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی گفت: با اعلام طرح فاصله گذاری اجتماعی به منظور قطع زنجیره ابتلا به ویروس کرونا از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا به دستگاه های اجرایی و ناجا، محدودیت هایی در خصوص سفر و تردد خودروها و افراد غیربومی، تعطیلی مشاغل و اصناف غیرضروری و اجتماعات اعمال شد.

معصوم بیگی افزود: اعمال این محدودیت ها هر چند در راستای کمک به حفظ سلامت عمومی جامعه در نظر گرفته شده بود لکن جامعه را ملتهب و پیش بینی ها حکایت از بروز حوادث جدید می کرد. به منظور مدیریت این موضوع آموزش های لازم به کارکنان شرکت کننده در این طرح ارائه تا با انعطاف پذیری لازم محورهای مربوط به طرح فاصله گذاری اجتماعی را اجرا نمایند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره نقش آفرینی ۱۹ هزار تیم انتظامی در طرح فاصله گذاری اجتماعی گفت: این تیم ها به همراه ۱۷ هزار تیم فعال در حوزه ترافیکی در سراسر کشور اجرای موفق طرح کاهش ترددها در داخل و خارج از شهرها را رقم زدند.

تشکیل قرارگاه مقابله با شیوع ویروس کرونا در پلیس راه آهن و فرودگاه های کشور

معصوم بیگی افزود: از جمله مکان های پر تردد که روزانه عده بسیار کثیری در آن محیط ها جابجا می شوند ایستگاه های راه آهن و سالن های انتظار فرودگاه در سطح کشور است که کنترل ایمنی و امنیتی مراجعان برای دریافت خدمات مسافرتی بر عهده پلیس راه آهن و پلیس فرودگاه های کشور است.

وی در خصوص نحوه و نوع فعالیت این پلیس های تخصصی در ایام کرونا گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا علاوه بر انجام امور جاری و وظایف ذاتی، قرارگاهی تحت عنوان قرارگاه مقابله با کرونا ویروس تشکیل و با هماهنگی و همراهی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت فرودگاه های کشور طرح های مختلف اعم از ضد عفونی کردن وسائط نقلیه ریلی و هوایی و پایش سلامت مسافران در دستور کار قرار گرفت.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا بخش دیگر اقدامات پلیس راه آهن و فرودگاه های کشور را اجرای طرح غربالگری مسافران و کارکنان هنگام ورود و خروج به ایستگاه ها و ملزم بودن تمام کارکنان به رعایت پروتکل های بهداشتی برشمرد.

وی گفت: یگان های پلیس فرودگاه و راه آهن در سراسر کشور با استفاده از امکانات درون و برون سازمانی به صورت مستمر با مواد ضدعفونی کننده گندزدایی می شوند.

تشریح اقدامات معاونت عملیات ناجا در مبارزه با ویروس کرونا

سردار حسین ساجدی نیا معاون عملیات ناجا به تشریح اقدامات این پلیس در مبارزه با ویروس کرونا پرداخت و گفت: سرویس دهی همکاران ما در کلانتری ها و پلیس های تخصصی و همچنین همکاری خوب مردم با پلیس نقش ویژه ای در کاهش شدت شیوع ویروس کرونا داشت.

وی با بیان اینکه نیروی انتظامی از ابتدای شیوع ویروس کرونا با تمام توان و امکانات در کنار مردم بوده است، گفت: سرویس دهی خوب همکاران ما در کلانتری ها، پلیس های تخصصی از جمله  بهداری، پلیس پیشگیری، مواد مخدر، یگان ویژه و همچنین همکاری خوب مردم با پلیس نقش ویژه ای در کاهش شدت شیوع بیماری کرونا داشته است.

سردار ساجدی نیا با اشاره به نقش و ماموریت های معاونت عملیات ناجا در مبارزه با شیوع ویروس منحوس کرونا افزود: از اوایل اسفند سال ۱۳۹۸ که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرد، مجموعه نیروی انتظامی نیز با راه اندازی پدافند زیستی وارد میدان مبارزه شد و با تدبیر و دستور فرماندهی معظم کل قوا به ستاد کل مبنی بر شکل گیری قرارگاه امام رضا (ع) و بنا به ابلاغ فرمانده ناجا به معاونت عملیات ناجا، این قرارگاه در نیروی انتظامی هم شکل گرفت و کار خود را به طور جدی آغاز کرد.  

معاون عملیات ناجا ادامه داد: این معاونت با تهیه پروتکل ها و دستورالعمل های لازم به سراسر کشور در استان ها ابلاغ کرد که این قرارگاه  شکل بگیرد همچنین به پلیس های تخصصی هم ابلاغ شد که با تشکیل کمیته هایی و تعیین وظایف هر رده مثلا یگان ویژه چه اقداماتی انجام دهد، کلانتری ها چگونه در این خصوص عمل کنند و حتی برای مرزبانی هم تعیین وظیفه کردیم.

سردار ساجدی نیا  با اشاره به اینکه در اجرای ماموریت مقابله با ویروس کرونا دو دیدگاه و رویکرد به کار بسته شد، بیان کرد: رویکرد اول، دیدگاه درون سازمانی بود، بدین معنا که با توجه به شرایط به وجود آمده نمی توانستیم ماموریت هایمان را تعطیل کنیم ضمن اینکه بایستی کار مضاعف نیز انجام می دادیم بنابراین به تمامی کلانتری ها و واحدهای اجرایی ناجا که با مردم در ارتباط بودند، ابلاغ شد که مانند گذشته به فعالیت ها و خدمات رسانی خود ادامه دهند. بحث دیگر در این رویکرد  آموزش و توانمندی سازی  کارکنان بود و پروتکل های لازم برای ضدعفونی و گندزدایی مجموعه های انتظامی به سراسر کشور ابلاغ شد.

وی افزود: تهیه و تولید ماسک و همچنین تهیه لوازم بهداشتی و مواد ضد عفونی کننده از طریق واحدهای آمادی ناجا، گام دیگر معاونت عملیات در رویکرد اول بود.

سردار ساجدی نیا با اشاره به رویکرد دوم معاونت عملیات در حوزه مقابله با ویروس کرونا، گفت: در بحث اقدامات برون سازمانی معاونت عملیات، مواردی همچون شرکت در جلسات برون سازمانی و اعلام آمادگی ناجا به عنوان یکی از اعضای جلسات دولت در ارتباط با بحث مقابله با شیوع کرونا بود.  

 این مقام ارشد انتظامی با اعلام این نکته که سرویس دهی از طریق پلیس ۱۱۰ تداوم داشت، افزودد: به دلیل همین ارتباط نزدیک تعدادی از کارکنان ما درگیر بیماری شدند و جان خود را در این راه قرار دادند و شهید شدند، همچنان این خدمت رسانی و تلاش های مومنانه ادامه دارد.

وی به سایر اقدامات پلیس در حوزه مقابله با شیوع کرونا پرداخت و گفت: متاسفانه بعضی از افراد سودجو در همان ابتدای شیوع ویروس کرونا اقدام به احتکار مقادیر زیادی ماسک، مواد شوینده و ضد عفونی کننده و اقلام خوراکی کردند که همکاران ما در استان ها و پلیس های تخصصی امنیت اقتصادی و پلیس آگاهی در مقابله با احتکارکنندگان خوش درخشیدند و در راستای مقابله با این افراد، مقادیر زیادی از اقلام احتکار شده را کشف و در اختیار مقامات قضائی و ذی صلاح قرار دادند.

عملکرد پلیس در فضای مجازی

سردار ساجدی نیا درباره عملکرد ناجا در حوزه فضای مجازی گفت: اهمیت و تاثیر فضای مجازی از دو بعد مثبت و منفی در خصوص بیماری کرونا مشهود بود، جنبه مثبت فضای مجازی در حوزه  اطلاع رسانی از بیماری بود و بعد منفی این حوزه، تشویش اذهان عمومی از طریق تکنیک های عملیات روانی از قبیل کوچک نمایی اقدام مسئولان در مواجهه و مقابله با بیماری و بزرگ نمایی کم و کاستی ها در این حوزه بود که خوشبختانه با اقدامات به موقع پلیس فتا عده ای از این افراد شناسایی و دستگیر شدند.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

وی افزود: با تدابیر سردار فرمانده ناجا و ابلاغ معاونت عملیات ناجا، یگان های ویژه ناجا تمامی نیروها و امکانات خودرویی و تجهیزات خود از قبیل خودروهای آبپاش را از ابتدا به میدان آورده و فعالیت های گند زدایی و ضد عفونی کردن گذرگاه ها و معابر عمومی را انجام دادند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: