کد خبر: ۲۶۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۸ - ۰۷ تير ۱۳۹۳ - 2014June 28
شفا آنلاین: یک کارشناس ارشد تغذیه گفت: امروزه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که تشکیل دهنده هر وعده غذایی به گونه ای انتخاب شود که از موادمغذی مانند آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌ها بیشتر و موادغذایی مانند چربی‌ها کمتر مصرف شود.

به گزارش شفا آنلاین،یوسف صادقیان  درباره انتخاب ماده غذایی برای کاهش دریافت برخی از مواد مغذی، اظهار داشت: امروزه متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که مواد غذایی تشکیل دهنده هر وعده غذایی به گونه ای انتخاب شود که در آن موارد زیر در حداقل ممکن باشد. مهمترین این موارد عبارتند از اسید های چرب اشباع، اسید چرب ترانس، کلسترول، شکر و نمک است.

به گفته وی، کاهش روزانه دریافت سدیم به کمتر از2،3 میلی‌گرم در افراد با سن 50 و به بالا و افراد با فشار خون بالا، دیابت، و نارسائیهای کلیوی کمتر از 1،5  میلیگرم در روز، دریافت کمتر از 10 درصد کالری روزانه از اسید‌های چرب اشباع، دریافت کمتر از 300 ملی گرم کلسترول از طریق رژیم غذایی، کاهش دریافت اسید چرب ترانس به حداقل ممکن با حذف مواد غذایی حاوی اسید چرب ترانس از رژیم غذایی روزانه مانند روغن جامد،روغن نیمه جامد، فست فودها، مواد غذایی که به آنها روغن جامد،شکر و نمک افزوده شده است را در برنامه غذایی روزانه خود محدود کنند.

این کارشناس ارشد تغذیه درباره انتخاب ماده غذایی برای افزایش دریافت برخی از مواد مغذی، گفت: در مقابل آن دسته از موادی که حداقلی آن توصیه شده است، تاکید به دریافت بیشتر برخی از مواد مغذی مثل آنتی اکسیدان‌ها، فیتو نیوترینت‌ها، اسیدهای چرب غیر اشباع، امگا 3 و امگا 6 و برخی از مواد مفید غیر مغذی مثل فیبرها شده است.

صادقیان بیان داشت:  اگر از فعالیت بدنی مناسب را ندارید به عنوان یک اصل کلی ماده غذایی را انتخاب کنند که در مقدار معینی از آن بیشترین ریز مغذی‌ها و مواد مفید سلامت وجود داشته و کمترین کالری را به بدن برساند و مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.

وی ادامه داد: افراد مواد غذایی حاوی دانه‌ها و غلات آن گروه را انتخاب کنند که دانه‌ها و غلات پوست نگرفته ( غلات سبوس دار ) در آن استفاده شده باشد مثل نان تهیه شده با آرد سبوس دار.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: افراد مصرف شیر و فراورده‌های لبنی کم چرب یا بدون چربی را افزایش دهند و آنها را جایگزین شیر و لبنیات چرب یا پر چرب کنند، روغن مایع را جایگزین روغن جامد کنند.

صادقیان خاطرنشان کرد: در هر مورد چه توصیه به دریافت حداقلی و چه دریافت بیشتر، هدف کاهش ابتلا به بیماری‌های مزمن غیر واگیر بوده و نیز افزایش راندمان و بهروری فرد است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: