کد خبر: ۲۶۳۸۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020August 28
محقق حشره شناس و پروانه شناس درباره علت کاهش جمعیت پروانه‌ها در پایتخت طی ماه‌های ابتدایی سال جاری توضیح داد.
شفاآنلاين>اجتماعي>علیرضا نادری محقق حشره شناس و پروانه شناس  درباره کاهش جمعیت پروانه‌ها در ابتدای سال ۹۹ نسبت به سال گذشته اظهار کرد: موضوع کاهش جمعیت پروانه‌ها یک موضوع اکولوژیک است که با فرآیند بارش باران نمی‌توان تعیین کرد که جمعیت این گونه‌ افزایش یا کاهش می یابد.

به گزارش شفاآنلاين: با بیان اینکه بارش‌ باران تنها یک فاکتور برای جمعیت پروانه ها است، افزود: دمای هوا نیز یکی از فاکتور‌های جمعیتی این گونه‌ به حساب می آید.

نادری با اشاره به اینکه پروانه‌ها شاخص کاهش اکولوژیک هستند، گفت: پروانه‌ها در هر دوره‌ای نیاز‌های متفاوتی دارند مانند دوران شفیره گی که در آن نیازمند رطوبت و دمای خاص هستند.

وی با بیان اینکه جمعیت پروانه ها در فصل بهار و تابستان بستگی به بارش‌ها در فصل زمستان دارد، تصریح کرد: اگر امسال شاهد نبود یا کاهش جمعیت پروانه‌ها در شهر‌ها بودیم، شاید به دلیل سرمای زیاد در فصل زمستان بوده که پروانه‌ها را در مرحله لارو کشته است.

نادری گفت: سال گذشته به دلیل اینکه زمستان معتدلی را شاهد بودیم جمعیت پروانه افزایش داشت، به صورتی که لارو‌ها (نوزاد کرمی‌شکل جانورانی که دگردیسی کامل دارند مانند حشرات و دوزیستان) تغذیه مناسبی در آن فصل داشتند تا به فصل بهار رسیدند و در یک دما و رطوبتی مناسب جمعیت آن‌ها تکثیر یافت.

وی با تأکید بر اینکه پیک افزایش جمعیت حشرات هر ۲۰ تا ۲۵ سال یکبار است، تصریح کرد: لزوما افزایش جمعیت‌ پروانه ها با بارش‌ها همراه نیست، چرا که عوامل محدود کننده نیز وجود دارد.

محقق حشره شناس و پروانه شناس با اشاره به اینکه در ابتدای سال جاری در برخی از مناطق شاهد تجمع پروانه‌ها بودیم، گفت: در استان‌های جنوبی همچون سیستان و بلوچستان و حتی در ارتفاعات مناطق کوهستانی جمعیت پروانه‌ها به شدت افزایش یافته بود.

اينستاگرام را در اينستاگرام هم دنبال كنيد

YJC

برچسب ها: پروانه ، تهران ، بهار
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: