کد خبر: ۲۶۳۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 20
نویسنده: فدریکو جولیانی
سارس و كرونا در زمان ها و بسترهای متفاوتی در یک استان چین شیوع پیدا کردند. منظور ما استان یون نان واقع در جنوب چین است. در این استان ما شاهد عبور و انتقال عوامل بیماری زای کم و بیش خطرناک بوده ایم. آیا این امری اتفاقی بوده یا شاید دارای یک توجیه علمی است؟
شفاآنلاین>سلامت>سارس و كرونا در زمان ها و بسترهای متفاوتی در یک استان چین شیوع پیدا کردند. منظور ما استان یون نان  واقع در جنوب چین است. در این استان ما شاهد عبور و انتقال عوامل بیماری زای کم و بیش خطرناک بوده ایم. آیا این امری اتفاقی بوده یا شاید دارای یک توجیه علمی است؟
برای درک این موضوع لاجرم باید یون نان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تنها از این راه خواهیم توانست به تمامی پرسش ها پاسخ داده و پی ببریم که چکار باید بکنیم تا ویروس های وحشتناک  یا باکتری های مستقر در این منطقه را بیدار نسازیم. این امر طبعاً در مورد سایر نقاط قرمز جهان نیز مصداق دارد. 
منظور ما همان جهش ویروس هاست که در زمان هایی که شرایط مساعد فراهم گردد، رخ می دهد. نزدیکی فراوان میان انسان و حیوانات به ظهور بیماری های بالقوه زیانبار و مرگبار برای انسان ها کمک می کند. بیماری هایی که تا آن زمان خاص خفاش، پانگولین، پرندگان و غیره بوده اند.
چنانچه نگاهی به مسیرهای مختلف جغرافیایی دو بیماری سارس 1 و کرونا بیندازیم می بینیم که در هر دو مورد منبع اصلی شهر یون نان بوده است. البته در این خصوص هنوز اطمینان کامل وجود ندارد گرچه این استان بدون شک مهد تکامل هردوی این پاندمی ها بوده است.
اولین توصیۀ کارشناسان برای جلوگیری از آغاز پاندمی های جهانی، عدم بیدار کردن عوامل بیماری زای خفته است. لازم به توضیح است که این میکروارگانیسم ها به معنای واقعی کلمه  خفته نیستند. آنها صرفاً در درون انواع حیوانات وحشی قرار دارند و قادرند چندین هزار سال همین توازن را حفظ کنند.
لیکن زمانی که انسان بیش از حد و به طور مداوم به آنها نزدیک شود ممکن است که اتفاقی بیفتد که اخیراً در مورد کووید-19 رخ داد.


به عنوان مثال بازارهای تره بار مکان هایی پرخطر به شمار می آیند. مکان هایی که در آنها حیوانات حامل انواع ویروس، قصابی می شوند و خونشان در تماس مستقیم با فروشندگان قرار می گیرد و خطر بروز یک فاجعۀ بهداشتی را رقم می زنند. لذا باید مراقب بود به هیچ وجه این عوامل بیماری زا را تحریک نکنیم.

منبع: ایل جورناله 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: