کد خبر: ۲۶۳۴۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۳ - 2014June 28
شفاآنلاین-طبق این گزارش 85 درصد داروهای تقلبی قرص و 12 درصد تزریقی هستند. کشورهای چین و هند بازار تولید داروی تقلبی و قاچاق دنیا را به خود اختصاص داده‌اند
به گزارش شفا آنلاین،قاچاق داروهای تقلبی، هم ردیف تجارت اسلحه و قاچاق کوکائین در سراسر دنیا سودهای میلیاردی دارد و به همان نسبت قربانیان از میان جوانان و بانوان ایران نیز بر‌اساس بازاری که تبلیغات ماهواره‌ای آن را گشوده یکی از کشورهای بزرگ مصرف‌کننده داروهای قاچاق و تقلبی است. بطوری که به گفته دکتر حمید خیری مسئول روابط عمومی انجمن داروسازان ایران برآورد شده است در سال 91، قاچاق دارو به ایران 75 میلیارد یورو سود‌آوری داشته است.
براساس گزارشاتی که از دستگیری باندهای دارویی کشوردر دست است این‌گونه استنباط می‌شود که گرایش بانوان به خرید و مصرف داروهای تقلبی بیش از قشرهای دیگر جامعه است. از آنجایی که این داروها حول محور چاقی، لاغری و تناسب اندام بازار‌یابی می‌شوند، بیشترین قشری که متأثر از این تبلیغات است قشر جوان و بویژه بانوان ما هستند.
طبق آمار اعلام شده 70 درصد چرخه داروهای تقلبی در کشورهای در حال توسعه است و این اقدام دراین کشورها فقط با اهداف سودجویانه همراه است.  
آمار جهانی که در سال 91 منتشر شد می‌گوید: از سال 2002 قاچاق و ورود داروهای تقلبی روند رو به رشدی داشته است. این در حالی است که روز به روز مشابهت داروهای تقلبی به داروهای اصل بیشتر می‌شود بطوری که تشخیص اصل یا تقلبی بودن دارو فقط از طریق افراد متخصص این حوزه میسر است و گاه دیده شده که خود پزشک هم متوجه تقلبی یا اصل بودن دارو نمی‌شود.
طبق این گزارش 85 درصد داروهای تقلبی قرص و 12 درصد تزریقی هستند، : کشورهای چین و هند بازار تولید داروی تقلبی و قاچاق دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. از سویی 47 درصد این داروها در بازار کشورهای آسیایی، 21 درصد بازار اروپا و 15 درصد در بازار دارویی ایالات متحده به فروش می‌رسند. مسئولان نهادهای بین‌المللی می‌گویند 80 درصد داروهای توقیفی در گمرکات خاورمیانه و آسیای شرقی تقلبی هستند.
سود قاچاق دارو هم ردیف تجارت اسلحه و قاچاق کوکائین
سودهای کلان میلیاردی قاچاق دارو این حرفه را به لحاظ سود‌آوری همردیف تجارت اسلحه در دنیا کرده است. به گفته مسئولان انجمن داروسازان متأسفانه قاچاق دارو به قدری برای دست اندرکاران آن سود آور است که طبق آمار سال 91 قاچاق دارو در دنیا 75میلیارد یورو سود‌آوری داشته که معادل قاچاق کوکائین در سراسر دنیا است.
بازار دارویی کشور در مقایسه با کشورهای همسایه از سلامت بیشتری برخوردار است. بی‌تردید حذف داروی قاچاق امری ناشدنی است اما کنترل مبادی ورودی این داروها به کشور تاکنون توانسته تأثیربسزایی در کاهش آن داشته باشد.
2 تا 20 میلیارد دلار ارزش ورود کالای قاچاق به ایران
دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درخصوص آمار ورود داروهای تقلبی و قاچاق به ایران می‌گوید: در سراسر دنیا آمار قطعی این داروها وجود ندارد، و دلیل این بی‌آگاهی این است که معمولاً این داروها در تمام دنیا از مبادی غیر رسمی وارد می‌شوند. براین اساس آمار دقیقی در کشور ما وجود ندارد. اما آمار کلی قاچاق انواع کالا در ایران چیزی بین 2 تا 20 میلیارد دلار است اما بطور مشخص نمی‌توان عددی را در خصوص ورود داروی قاچاق بیان کرد.
براساس ارزیابی سازمان جهانی بهداشت بین یک تا 70 درصد داروی کشورهای مختلف دنیا قاچاق و تقلبی است. در کشورهایی که در زمینه کنترل و مبارزه با ورود داروی قاچاق قوی عمل کرده‌اند این آمار یک درصد است و به همین نسبت در کشورهای دیگر افزایش می‌یابد. بی‌تردید در ایران نیز این آمار بیش از یک درصد است.
دلیل ورود این داروها به ایران محدودیت فهرست دارویی است. بی‌تردید تجویز پزشکان و نیاز بیماران و از طرفی وجود ارتباطات جهانی این داروها را در دسترس قرار می‌دهد.
  همه کلانشهرهای ایران ناصرخسرو دارند
 خوشبختانه عرضه چنین داروهایی در بیمارستان‌های دولتی غیر ممکن شده است و دریافت‌کنندگان این داروها عموماً آن را از شبکه‌های غیر مجاز پخش دارو تهیه می‌کنند. اما متأسفانه در همه شهر‌های بزرگ کشور یک ناصر خسرو وجود دارد که عرضه‌کننده داروی قاچاق و تقلبی هستند.
وی در پاسخ به این‌که چندی پیش داروخانه یکی از بیمارستان‌های دولتی اقدام به عرضه تجهیزات پزشکی قاچاق کرده بود می‌گوید: متأسفانه در حوزه قاچاق تجهیزات پزشکی آن‌طور که باید کنترل وجود ندارد و ممکن است به داروخانه‌های بیمارستان‌های دولتی هم نفوذ کند. در صدد هستیم برای جلوگیری از این فرآیند متقلبانه تهیه و توزیع تجهیزات پزشکی را مانند دارو از طریق شرکت‌های پخش مجاز امکانپذیر کنیم.  معاون وزیر بهداشت بیشترین نگرانی خود را از باشگاه‌های ورزشی اعلام می‌کند و می‌گوید: مکمل‌های ورزشی که این روزها قشر جوان کشور را به سمت خود جلب کرده است بیشترین نگرانی ما در این زمینه است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: