کد خبر: ۲۶۳۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 15
روحانی در ستاد ملی مقابله با کرونا:
رئیس جمهور گفت: این بیماری برای یک زمان کوتاه چند هفته‌ای نیست بنابراین ما باید سبک زندگی و پروتکل‌های مراسمات را برای ماه‌ها یا برای سال‌ها عوض کنیم.

شفاآنلاین>سلامت>حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: کرونا در بسیاری از استانها روند نزولی پیدا کرده است و برخی از استانها از قبیل خوزستان، کردستان و آذربایجان غربی عملکرد خوبی داشتند و از سیر صعودی متوقف شدند که این برای ما بسیار خوشحال کننده است.

به گزارش شفاآنلاین:روحانی افزود: برای مردم ما در موج اول بیماری کرونا، که بیشتر در ماه اسفند و فروردین امسال بود، روشن شد که این بیماری جدی است، اما برخی فکر کردند که زمان آن کوتاه است و باید دو سه هفته مراعات کنیم و سپس تمام می‌شود.

روحانی افزود: مردم در موج دوم کرونا متوجه شدند که این بیماری برای یک زمان کوتاه چند هفته‌ای نیست بلکه باید بلندمدت‌تر در نظر بگیریم. اینطور نیست که دو هفته تعطیل شود و سفر نرویم بلکه باید سبک زندگی و پروتکل‌های مراسمات را عوض کنیم، آن هم برای ماه‌ها یا برای سال‌ها. ممکن است واکسن کرونا ساخته شود ولی ممکن است دوباره به شکل دیگری ظهور و بروز داشته باشد.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

وی افزود: ما باید برنامه‌ریزی بلندمدت برای خود در نظر بگیریم، یعنی باید برای کسب و کار خود فکر کنیم، زمانی فکر می‌کردیم این بیماری برای یک ماه است، خب می‌توان یک ماه کسب و کار را تعطیل کنیم اما وقتی می‌بینیم این بیماری برای ۶ ماه تا یک سال یا بیشتر ادامه دارد، باید برای تمام فعالیت های ضروری خود برنامه‌ریزی کرده و پروتکل‌ها را مراعات کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: باید سیستم جدیدی برای فعالیت‌های آموزشی، کسب و کار و مروادات خانوادگی و مراسم های محرم و رمضان و ... را طراحی کنیم. برای این کار هم مردم باید به صحنه بیایند و به وزارت بهداشت، متخصصین و دستورالعمل‌ها اعتماد کنند و بین همه مسئولین و آنهایی که نفوذ کلام و تریبون دارند یک وحدت بوجود بیاید.

روحانی گفت: اگر بنا باشد ستاد کرونا یک دستورالعملی صادر کند و فرد دیگری که جایگاهی دارد نوع دیگری توضیح دهد، افکار مردم متشتت می‌شود و اضطراب بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: دولت در این زمینه وطایف سنگینی دارد. در این شرایط زیرساخت‌های مربوط به بهداشت و درمان را تقویت، تکمیل و توسعه خواهیم داد. تا پایان امسال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی و ۲ هزار تخت ICU آماده و تکمیل می‌شود. ما هیچ سالی در این حد سرمایه گذاری نکرده بودیم یعنی باید بیش از سال‌های دیگر به بهداشت و درمان توجه کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: باید زیرساخت‌های دیجیتال را توسعه دهیم و برای این کار قدم‌های بلندی باید برداشته شود.

روحانی اظهار داشت: وظیفه دوم ما این است که فعالیت ها را بتوانیم با زیرساخت دیجیتال در این کشور توسعه دهیم. امسال سرمایه گذاری ویژه ای برای دولت الکترونیک و ارتباطات جامعه و مردم در چارچوب ارتباطات دیجیتالی مهیا کردیم و تا پایان سال دنبال می کنیم. مسأله سوم تقویت شرکت های دانش بنیان است که هم باید دارو و هم امکانات و تجهیزات لازم و کیت های لازم را برای ما بسازند و به دنبال تهیه واکسن بروند. این کار در حال انجام است و مخصوصا شرکت های دانش بنیانی که مرتبط با کرونا بیشتر فعالیت می کنند مورد توجه بیشتر هستند.

وی عنوان کرد: البته همزمان، باید با کشورهای دیگر در فعالیت های خود در رابطه باشیم و در فعالیت ها و تحقیقات خود باید مشارکت کنیم کما اینکه برخی کشورها این کارها را شروع کردند و ما هم باید انجام دهیم. ضمن اینکه ساخت واکسن را باید در داخل تقویت کنیم اگر حس کردیم کشوری به موفقیت در ساخت واکسن رسیده باید برای خرید آن نیز اقدام کنیم. یعنی ضمن اینکه تلاش می کنیم و ممکن است در تولید واکسن سه ماه عقب باشیم باید زودتر واکسن را خریداری کنیم و این به عنوان وظایف دولت و بهداشت و درمان در حال آماده شدن است‌.

رئیس جمهور تصریح کرد: امسال امنیت غذایی و تولید امکانات بهداشتی بیش از سال‌های گذشته بر دوش ما است و برای ما اهمیت دارد. در بخش تولید که مربوط به نیازمندی های ضروری زندگی ما می شود باید تقویت شود و دولت این کار را می کند. صادرات غیرنفتی امسال برای ما مهم است زیرا ارز لازم را باید برای تامین مواد اولیه و کالاهای اساسی مورد نیاز تامین کنیم. همچنین در ابتکارات جدید باید هم در بخش اقتصادی از اقشار آسیب پذیر به خوبی حمایت کنیم و هم در زمینه آموزش فرزندانمان باید خودمان را آماده کنیم. تعطیل کردن هنر بزرگی نمی خواهد. اینکه بتوانیم امکانات مورد نیاز مردم، نشاط و روحیه مردم را در اختیارشان قرار دهیم و در عین حال با این بیماری مبارزه کنیم. جمع این مشکل است و الا اگر یکی را انجام دهیم آسان است و کاری ندارد. همه را تعطیل می کنیم و در این حالت بیماری کم می شود اما مشکل دیگری شروع می شود.

روحانی خاطرنشان کرد: می توانید همه بچه ها را چند سال در خانه نگه دارید و مدرسه نروند؟ شما می توانید دانشگاه ها را برای چند سال تعطیل کنید؟ می توانید مراکز تولیدی را چند هفته تعطیل کنید؟ شدنی نیست و هنر این است که همه فعالیت ها انجام شود اما در چارچوبی که پروتکل های وزارت بهداشت برای ما تعریف می کند. امروز بحث ما این بود که اگر کسی تخلف کرد چگونه با فرد متخلف که پروتکل را رعایت نمی کند برخورد کنیم. حالا این فرد متخلف در سیستم اداری است یا در اصناف با کل جامعه. برخی از مجازات ها را امروز مورد بحث قرار دادیم و تصویب کردیم ان‌شاءالله از امروز ابلاغ و اجرا می شود. هم در ادارات و هم در اصناف و هم در جاهایی که اجتماعات سربسته برای فعالیت های مختلف دینی وجود دارد تصمیماتی اتخاذ شده است.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین باید برای ماه محرم و کنکور دقیقا پروتکل ها را مراقبت کنیم تا اجرا شود. هر دو برنامه برای ما مهم است. میلیون ها نفر دانش آموخته و خانواده هایشان را نمی توانیم در شرایط ابهام کامل قرار دهیم که امروز بگویند کنکور هست یا نیست. البته تصمیم این است کنکور اجرا شود. وزارت علوم و وزارت بهداشت و در خود ستاد ملی هم قبلا این بحث شده بود که کنکور با توجه به همه شرایطی که از لحاظ بهداشتی باید مدنظر قرار بگیرد اجرا شود. مردم همه در خیابان راه می روند، درب مغازه می روند، اتوبوس سوار می شوند و خانه اقوامشان می روند.

وی افزود: اینجا نمی گوییم همه را باید تعطیل کنیم اما تا بحث کنکور می شود دوباره بحث می شود کنکور باشد یا نباشد؟ چطور اجتماعات هست؟ چطور مغازه و پاساژ هست؟ کنکور هم همان جور است اما باید مراعات کنیم. کنکور مثل سال‌های پیش نیست اما دو تجربه را در این ایام داشتیم که می تواند پشتیبان ما باشد تا در کنکور کارشناسی دقیق تر عمل کنیم. گاهی محیط به گونه ای است که خوب آماده می شود و فاصله ها مراعات می شود و ماسک استفاده می شود. گاهی قبل و بعدش مشکلات ایجاد می شود و جمعیتی از خانواده ها کنار محل آزمون جمع می شوند که باید ساماندهی شود و نباید اجازه دهیم خانواده ها تجمع کنند.

رئیس جمهور بیان کرد: باید برنامه ای برای محیط بیرونی مدنظر قرار دهیم. به نظر من همه امکانات کشور ما باید بسیج باشد. هم وزارت علوم، هم وزارت بهداشت، هم وزارت کشور هم استانداران و دانشگاه های علوم پزشکی باید مراقبت کنیم تا به بهترین شکل این کار انجام بگیرد و جان عزیزی در خطر قرار نگیرد و همه دستورالعمل های بهداشتی را پیاده کنیم. برای ماه محرم هم همینطور، روز جمعه اول ماه محرم الحرام است‌ و این فضا هم برای ما مهم است.

وی تاکید کرد: مردم ما عشق به ابی عبدالله الحسین دارند و عزاداری و احترام به خاندان رسالت برای ما مهم است‌. عاشورا باید زنده باشد و مراسم هم باید زنده بماند اما در عین حال همه دستورالعمل های بهداشتی که وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، علمای محترم، سازمان‌های تبلیغاتی تدوین کردند هم مورد مراعات قرار بگیرد.

روحانی گفت: همه آنهایی که در ماه محرم مسئولیت فرهنگی را بر دوش دارند با همکاری هم دستورالعملی را تدوین کردند. اینجا فضای مجازی و صداوسیما خیلی باید کمک کنند همانطور که در ماه رمضان کمک کردند و بسیاری از مراسم ها بود که به آن صورت نمی توانست پر ازدحام باشد و از تلویزیون و فضای مجازی پخش می شد و همان معنویت ماه رمضان و شب های احیا حاکم بود که ان شاءالله امسال هم با همین دقت برگزار می‌شود. بی تردید با همکاری هم می‌توانیم کنکور را بدون مشکل برگزار کنیم و همینطور ماه محرم بسیار خوبی داشته باشیم به شرطی که همه دست به دست هم دهیم و به دستورالعمل های بهداشتی توجه کنیم.

روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها می‌خواستند علیه جمهوری اسلامی ایران قطعنامه تهیه کنند اما این قطعنامه آنها تنها یک رأی آورد که آن هم «دومینیکن» بود. اگر بگوییم یک جزیره که اشتباه است، یک سوم جزیره است. ببینید کار آمریکا به کجا رسیده و به چه روزگار خفت باری افتاده است و از سوی دیگر شما قدرت برجام را ببینید. برجامی که این همه ضربه خورده است و در این سه سال و با جنایات آمریکا و صهیونیست ها رو به رو بوده اما با این اوصاف نیز برجام نیمه جان رو به روی آمریکا ایستاد.

رئیس‌جمهور گفت: علت اینکه ۱۱ کشور رای ممتنع و دو کشور رای مخالف دادند این بود که همه آنها استدلال کردند حفظ برجام برای مصالح منطقه و جهان ضرورت دارد اما موفقیت بزرگ این بود که  آمریکا در این توطئه با خفت و خواری شکست خورد. البته پیش‌بینی می‌شد که این قطعنامه رای نیاورد و یا آمریکایی ها به سمت خرید رای بروند اما نه نیازی به وتو پیش آمد و نه اصلا این قطعنامه رای داشت.

روحانی تصریح کرد: به نظر من روز مباهله در تاریخ ایران و در مبارزه با استکبار جهانی یک روز ماندگار شد. البته آمریکایی‌ها وقتی دیدند فضاحت بسیاری پیش آمده خبری را اعلام کردند که آن هم دروغ بود. آنها اعلام کردند که چهار کشتی ایرانی را در آب های بین المللی توقیف کرده اند اما مشخص شد کشتی و پرچم هایی که روی آنها استفاده شده ایرانی نبوده اند و این خبر از اساس دروغ بود. البته این دروغ آمریکایی‌ها برای آن بود که بتوانند آن خفت شورای امنیت را تا حدودی بپوشانند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرتی که امروز در سطح منطقه دارد و البته با دوستان و کشورهایی که با جمهوری اسلامی ایران در اهدافی مشترک هستند خوشبختانه موفقیت های بسیار بزرگی داشته اند و روز گذشته یک موفقیت بزرگ سیاسی برای جمهوری اسلامی ایران و یک شکست سیاسی و حقوقی برای رژیم آمریکا رقم خورد.

وی ادامه داد: امیدواریم کشورهای منطقه نیز از این مهم درس بیاموزند و خودشان را به یک رژیم غاصب و ظالم که جنایات فراوانی را در این سال‌ها مرتکب شده، نزدیک نکنند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: