کد خبر: ۲۶۳۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 14
شیوع کرونا زندگی مردم را مختل کرده و بسیاری از افراد ماه ها در منزل مانده اند و کاملاً قابل درک است که مردم می‌خواهند زندگی خود را ادامه دهند، اما باید گفت که ما به حالت عادی قدیمی برنخواهیم گشت، این همه گیری نحوه زندگی ما را تغییر داده و باید مسوولیت پذیری اجتماعی را در برابر کرونا افزایش دهیم.

 شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت> شمار مبتلایان به کرونا در جهان تاکنون به ۲۰ میلیون و ۲۵۴ هزار و ۶۸۵ نفر رسیده و مرگ ۷۳۸ هزار و ۹۳۰ نفر در اثر این بیماری نیز تایید شده و روند افزایش آمار مبتلایان به  کرونا که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

به گزارش شفاآنلاین: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشورمان نیز تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور به ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر رسیده و تا کنون ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر جان باخته‌اند.

به گفته برخی کارشناسان حوزه سلامت، مردم باید سعی کنند که در مقابله با ابتلا به کرونا و زندگی جدید با تغییر رفتارها بهترین انتخاب ها را داشته باشند. آنها باید در مورد مکان هایی که می روند یا ملاقات هایی که با سایر افراد دارند، تصمیم گیری کرده و با دقت رفتار کنند، زیرا این موضوع، تصمیم مرگ و زندگی است.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

به باور آنان، مردم باید با افزایش احساس مسوولیت پذیری اجتماعی خود از جمله استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به زندگی با کرونا روی بیاورند و این را بدانند که در شرایط کنونی و آینده زندگی آنها مانند گذشته روال عادی را نخواهد داشت و همچنان باید محتاطانه به حیات خود ادامه دهند.


سمیرا محمدی کارشناس بهداشت و ارتقای سلامت در این زمینه با تاکید بر ضرورت تشویق مردم و رسانه ها برای انجام رفتار مسوولانه به ویژه در دوران شیوع کرونا می گوید: اهمال کاری می تواند چرخه تولید و انتشار اخبار و تاثیرگذاری بر مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

وی می افزاید: مدیریت کرونا مستلزم مسئولیت پذیری همه است، هر فردی صرف نظر از جایگاه خود بر مبنای نحوه تعامل دانش، عقاید، انگیزه ها، اولویت ها، فرصتها، شرایط و امکانات، رفتار می کند. در این راستا وجود موانع و تسهیل کننده های رفتار نقش مهمی دارد. برای مثال یک دستفروش علیرغم اطلاع از هشدارها، به خاطر نیاز اقتصادی در همین شرایط کرونایی بیرون می رود و بساط پهن می کند و چه بسا بیمار و باعث انتقال بیماری شود. به عبارتی این فرد دارای یک مانع اقتصادی برای عمل به پروتکل های بهداشتی بوده و انگیزه کسب درآمد در او قوی تر از انگیزه مراقبت از سلامت خود و یا دیگران است.

محمدی ادامه می دهد: رسانه ها نیز ممکن است با هدف تقویت و حفظ جایگاه خود اولویت را تنها جذابیت خبری محتواهای مربوطه قرار دهند و اعتبار خبر را فدای سرعت انتشار آن کنند. اما هر محتوای زردی که از رسانه ها منتشر می شود هزینه ای برای مخاطب دارد و می تواند اعتماد مخاطب به رسانه های رسمی را کاهش، فضای رسانه ای را در اختیار شیادان و کاسبان کرونا قرار دهد و بستری فراهم شود تا با انتشار شایعات و اخبار شبه علم حداکثر منفعت فردی و ضرر جمعی را ایجاد  کند، پس رسانه مسوولیت پذیر باید تلاش کند با شناسایی اخبار و منابع خبری موثق و نه الزاما در دسترس و جذاب، و اجتناب از نشر اخبار مشکوک و یا خوش بینانه به بهبود شرایط کمک کنند.

وی تصریح می کند: برای تشویق مردم به  پذیرش مسوولیت اجتماعی خود و انجام رفتار مسئولانه لازم است همه دست اندرکاران مسوولیت های خود را به درستی به جای آورند، زیرا  اهمال کاری هر کدام از این افراد می تواند چرخه تولید و انتشار اخبار و تاثیرگذاری بر مردم را تحت تاثیر قرار دهد.

ناصر درخشنده کارشناس حوزه سلامت نیز در این زمینه می گوید: هر یک از ما وظیفه داریم تا رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان یک مسوولیت اجتماعی بپذیریم و با این اقدام سلامت خود و اطرافیانمان را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه مسوولیت اجتماعی می‌تواند سلامتی همگان را تضمین کند، اظهار می دارد: هموطنان با پذیرش مسوولیت اجتماعی خود در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا نقش دارند و  برای حل بحران کرونا لازم است تا همه اقشار، از مسوولان تا مردم هر کس در جایگاه خود، نقش فردی و اجتماعی خود را به خوبی ایفا  کند.

درخشنده ادامه می دهد: رعایت بهداشتی فردی، استفاده از ماسک و دستکش، عدم انتشار اخبار غیرموثق، رعایت دستورالعمل ها، خودداری از حضور در اجتماعات و غیره همگی نشان از مسئولیت اجتماعی افراد دارد و ایفای نقش مسوولیت اجتماعی از سوی مردم، کمک موثری برای برون رفت از شرایط بحرانی است و مسوولیت اجتماعی باعث می شود مردم احساس تنهایی نکنند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: