کد خبر: ۲۶۱۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 24
استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف در هنگام آماده‌سازی و طبخ غذا برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا توصیه می‌شود
شفاآنلاین>سلامت>رعایت بهداشت فردی به ویژه در مورد اقلام خوراکی و ابزارآلات آشپزخانه در دوران شیوع کرونا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا از انتقال این بیماری پیشگیری کنیم.

به گزارش شفاآنلاین: چند نکته بهداشتی درباره بهداشت مواد غذایی، ابزار آشپزخانه و ظروف را در شرایط شیوع ویروس کرونا مورد توجه قرار دهید:

ـ همیشه نظافت را رعایت کنید.

ـ دست‌ها مهم‌ترین راه انتقال میکروارگانیسم‌های خطرناک ( باکتری‌ها، ویروس‌ها) از مکانی به مکان دیگر هستند. بنابراین استفاده از دستکش‌های یکبار مصرف در هنگام آماده‌سازی و طبخ غذا برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا توصیه می‌شود.

ـ در صورت ابتلا به بیماری تا ۴۸ ساعت پس از پایان یافتن علائم بیماری از آماده‌سازی و تهیه مواد غذایی خودداری شود.

ـ اگر با وجود بیمار بودن مجبور به تهیه غذا هستید، دستان خود را در ابتدای کار و به صورت مکرر در طول تهیه غذا با آب و صابون بشویید.


ـ ویروس کرونا روی دست، پارچه‌های تنظیف و تجهیزات آشپزخانه به ویژه تخته برش باقی می‌ماند و کوچک‌ترین تماس می‌تواند آن را به مواد غذایی منتقل کند. بنابراین پیش از تماس با مواد غذایی و در طول آماده‌سازی مواد خام حیوانی نظیر شیر خام، گوشت، مرغ، ماهی یا سایر فراورده‌های حیوانی برای جلوگیری از آلودگی سایر مواد غذایی ضروری است دست‌های خود را کاملا بشویید.

ـ توجه کنید برای شست‌وشوی دست‌ها ابتدا دستان خود را زیر آب روان خیس کنید. سپس حداقل به مدت ۲۰ ثانیه دستان خود را با صابون به یکدیگر مالش دهید، در مرحله بعد دستان خود را زیر آب روان آبکشی کنید و بعد با یک حوله تمیز ترجیحا حوله کاغذی خشک کنید. ترکیب آب گرم و صابون به حذف ویروس کرونا کمک می‌کند.

ـ تمام سطوح و تجهیزاتی را که برای آماده‌سازی مواد غذایی به کار می‌روند بشویید و گندزدایی کنید. مهم است که بین تمیز کردن و ضد عفونی کردن تمایز قائل شوید. باید توجه کرد که تمیز کردن فرایند فیزیکی حذف خرده‌های غذاست، اما ضد عفونی کردن فرایند گندزدایی با نابودی میکروب‌ها و ویروس‌هاست.

ـ پارچه‌ها و حوله‌ها را تمیز نگه دارید و روزانه تعویض کنید.

ـ استفاده از اسفنج برای تمیز کردن توصیه نمی‌شود. برای تمیز کردن ظروف و سطوح از پارچه‌های جداگانه استفاده کنید تا از منتشر شدن میکروب‌ها و ویروس‌ها جلوگیری شود. توجه کنید برای ساخت محلول ضدعفونی کننده ۵ میلی‌لیتر (یک قاشق چایخوری ) از محلول سفیدکننده خانگی را در ۷۵۰ میلی‌لیتر آب (حدود ۴ لیوان) حل کنید. 

از این محلول برای ضدعفونی کردن سطوح، ظروف و پارچه‌های تنظیف استفاده کنید. از آب جوش نیز می‌توان برای ضد عفونی کردن ظروف استفاده کرد، اما مراقب باشید دچار سوختگی نشوید.برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: