کد خبر: ۲۶۱۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 22
یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از تولد نوزادانی با مشکلات ژنتیکی، مراجعه زوجین به مراکز مشاوره معتبر در مراکز بهداشتی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی، قبل و حین بارداری است
شفاآنلاین>سلامت>مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از ۹۰ درصد نوزادان مبتلا به بیماری‌های جسمی و ذهنی، حاصل ازدواج‌های فامیلی هستند.

به گزارش شفاآنلاین، مهشید احمدیان مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر استان اصفهان، گفت: ازدواج فامیلی، عوامل محیطی و مشکلاتی که حین بارداری و زایمان برای مادر به وجود می‌آید، باعث تولد نوزادانی مبتلا به ناهنجاری‌های جسمی، معلولیت‌های ذهنی یا حرکتی می‌شود. البته بیش از ۹۰ درصد این نوزادان حاصل ازدواج‌های فامیلی هستند.

او ادامه داد: یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از تولد نوزادانی با مشکلات ژنتیکی، مراجعه زوجین به مراکز مشاوره معتبر در مراکز بهداشتی درمانی منتخب دانشگاه علوم پزشکی، قبل و حین بارداری است. پزشکان مشاور برای زوجین شجره نامه‌ای رسم کرده و احتمال ابتلای فرزند به ناهنجاری‌های جسمی را مشخص می‌کنندو سپس آن‌ها را به سمت آزمایش‌های مورد نظر هدایت خواهند کرد.

مدیر گروه بیماری‌های غیرواگیر دانشگاه علوم پزشکی اضافه کرد:از جمله این مراکز معتبر در استان اصفهان می‌توان مرکز گل یاس در خیابان نبوی منش و مرکز خدمات جامع سلامت در خیابان ابن سینا را نام برد که پزشکان دوره دیده‌ی این مراکز می‌توانند به خانواده‌ها در داشتن فرزندی سالم کمک کنند.


او با بیان اینکه سلامت مادران تاثیر زیادی بر سلامت کودک دارد گفت: خودداری از مصرف خودسر دارو ها، پرهیز از قرارگرفتن در مقابل اشعه و عوامل زیان آور محیطی از دیگر مراقبت‌های حین بارداری برای جلوگیری از مبتلا شدن نوزاد به بیماری‌های ژنتیکی است.

احمدیان افزود: هم اکنون در سیستم سلامت و بهداشت، طرح غربالگری بانوان باردار که کودکانی با بیماری‌های عقب ماندگی، سندروم داون، ترازمی ۲۱، نقص لوله عصبی و ... در حال اجراست، ولی با توجه به طیف وسیع بیماری‌های ژنتیک در برنامه‌های آینده وزارت بهداشت، غربالگری بیش از ۵۳ نوع بیماری ژنتیکی و جلوگیری از به دنیا آمدن کودکانی با این بیماری‌ها را شاهد خواهیم بود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: