کد خبر: ۲۱۸۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۳ دی ۱۳۹۷ - 2019January 03
دلیل ۹۵ درصد کمر دردها، مشکلات اسکلتی عضلانی مانند قوس نامناسب کمر، اسپاسم و انحراف ستون فقرات، قوس زیاد از حد کمر، انقباض ناخواسته عضلات و دردهایی است که به علت مشکلات عضلات، لیگامان‌ها و بافت‌های اطراف دیسک بین مهره‌ای در ستون فقرات ایجاد می‌شود و فتق دیسک کمر در آن نقشی ندارد
شفاآنلاین>سلامت> عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از کمردرد و زانو درد به عنوان شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اسکلتی و عضلانی نام برد و گفت: آرتروز زانو در زنان شایع‌تر است.

به گزارش شفاآنلاین، سیدمنصور رایگانی، با بیان اینکه کمردرد و زانو درد از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اسکلتی و عضلانی است، افزود: دلیل ۹۵ درصد کمر دردها، مشکلات اسکلتی عضلانی مانند قوس نامناسب کمر، اسپاسم و انحراف ستون فقرات، قوس زیاد از حد کمر، انقباض ناخواسته عضلات و دردهایی است که به علت مشکلات عضلات، لیگامان‌ها و بافت‌های اطراف دیسک بین مهره‌ای در ستون فقرات ایجاد می‌شود و فتق دیسک کمر در آن نقشی ندارد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از بروز بیماری‌ها همیشه مقرون به صرفه‌ترین و بهترین راه حل درمان بیماری‌ها است، گفت: سلامت سیستم اسکلتی، عضلانی و عصبی در سلامتی افراد مسئله مهمی است و باید مانند تمامی بیماری‌ها، پیشگیری از آن را در دستور کار قرار داد.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی با اشاره به اینکه با انجام منظم چند برنامه ساده می‌توان شانس ابتلا به بیماری‌های اسکلتی و عضلانی را کاهش داد، توضیح داد: افراد باید از بدو کودکی آموزش ببینند که فعالیت‌های ورزشی مرتب و منظم داشته باشند.

وی ادامه داد: منظور از فعالیت‌های ورزشی لزوما فعالیت‌های حرفه‌ای نیست، بلکه ورزش از راه رفتن معمولی روزانه دوبار و هربار به مدت ده دقیقه تا یک فعالیت ورزشی خیلی سنگین را شامل می‌شود.

رئیس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه انجام فعالیت ورزشی منظم حداقل چیزی است که می‌تواند سلامت اسکلت و عضلات را تامین کند، ادامه داد: برای ایجاد سلامتی و بهبود سیستم اسکلتی عضلانی به همه افراد توصیه می‌شود برنامه ورزشی منظمی مانند دوبار پیاده روی ده دقیقه‌ای تند در روز، با لباس مناسب و در محیط آرام داشته باشند و آن را در هیچ وضعیتی متوقف نکنند.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر نقش مهم تغذیه در تقویت سیستم اسکلتی عضلانی توضیح داد: تغذیه افراد باید حاوی مواد پروتئینی، مواد لبنی، سبزیجات و ویتامین‌ها باشد و باید از مصرف مواد مضر برای بدن مانند فست فودها و غذاهای حاوی مواد افزودنی خودداری شود.

رایگانی در ادامه به اهمیت رعایت انجام فعالیت‌های روزمره زندگی به شکل صحیح اشاره کرد و افزود: همه ما باید متناسب با نوع شغلمان آموزش دیده باشیم تا بدانیم چه کارهایی سبب می‌شود تا بدنمان به ویژه سیستم اسکلتی و عضلانی دچار آسیب نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه کمردرد و زانو درد از شایع‌ترین بیماری‌های سیستم اسکلتی و عضلانی است، گفت: دلیل ۹۵ درصد کمرددردها، مشکلات اسکلتی عضلانی مانند قوس نامناسب کمر و اسپاسم ستون فقرات انحراف ستون فقرات، قوس زیاد از حد کمر، انقباض ناخواسته عضلات و دردهایی است که به علت مشکلات عضلات، لیگامانها و بافتهای اطراف دیسک بین مهره‌ای در ستون فقرات است و فتق دیسک کمر در آن نقشی ندارد.

رئیس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و علوم توانبخشی در ادامه به اقداماتی برای جلوگیری از بروز کمر درد اشاره کرد و افزود: عدم نشستن و ایستادن طولانی مدت بیش از نیم ساعت یکی از عوامل کاهش کمر درد است و باید در هر وضعیتی که قرار داریم هر نیم ساعت یکبار حالت خود را تغییر داده و سپس به ادامه کار بپردازیم.

وی اضافه کرد: دقت هنگام حمل و نقل اجسام از جمله دیگر عوامل کاهش بروز کمردرد است و ما برای اینکه ستون فقرات سالمی داشته باشیم به هیچ وجه نباید مستقیم به جلو خم شویم و جسم را از دور برداریم و با فاصله از بدنمان حمل کنیم بلکه باید برای برداشن اجسام از روی زمین ابتدا بنشینیم، جسم را به بدن نزدیک کنیم، آن را چسبیده به بدن حمل کرده و بعد در جای دیگر قرار دهیم.

رایگانی افزود: اگر کمردرد منجر به ایجاد درد، گزگز، مومور و تیرکشیدگی در اندام شد و با سرفه و عطسه تشدید شد و یا در قدرت انگشتان و یا مچ پا ضعف ایجاد کند، به احتمال زیاد نشان دهنده فتق دیسک کمر است و در چنین وضعیتی باید حتما بیمار به پزشک مراجعه کرده و بر اساس نوع بیماری و شدت آن مورد درمان قرار گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات طب فیزیکی و علوم توانبخشی توضیح داد: اگر بروز کمردرد با پادرد همراه نبود و حس گزگز، کرختی و ضعف وجود نداشت با خودمراقبتی درمان می شود اما اگر درد بیشتر از سه روز ادامه داشت، بیمار حتما باید به پزشک مراجعه کند.

    آرتروز زانو در زنان شایع‌تر است

وی بیماری شایع دیگر سیستم اسکلتی عضلانی را درد زانو عنوان کرد و توضیح داد: آرتروز زانو معمولا از ۵۵ سال به بالا اتفاق می‌افتد و این بیماری در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد.

این متخصص طب فیزیکی و علوم توانبخشی یادآور شد: آرتروز زانو در بعضی از افراد سابقه ژنتیکی دارد و نمی‌توان خیلی از بروز آن جلوگیری کرد اما عواملی وجود دارد که می تواند آرتروز را کنترل کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به عوامل موثر در بروز و تشدید آرتروز اشاره کرد و گفت: بلند کردن اجسام با زانوی خمیده و با فشار زیاد ازعواملی است که می تواند بروز آرتروز را تشدید کند و انجام فعالیت‌های پیوسته ورزشی از عواملی است که می‌تواند از بروز آرتروز جلوگیری کند.

    مهم ترین عامل بروز و تشدید آرتروز زانو

رایگانی با اشاره به اینکه وزن، مهمترین عامل در بروز و تشدید آرتروز زانو است، افزود: کاهش وزن می‌تواند در کاهش علائم و عوارض آرتروز زانو بسیار تاثیر گذار باشد و کمتر بیماریی وجود دارد که کاهش وزن در بهبود آن به اندازه آرتروز زانو تاثیر داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه کاهش وزن (Weight Loss)در کم کردن عوارض آرتروز زانو بسیار مهم است، تصریح کرد: ورزش‌های خاص زانو مانند تقویت عضله چهارسر نیز می‌تواند در کاهش عوارض ناشی از آرتروز زانو تاثیر بسزایی داشته باشد.

رایگانی افزود: پوشیدن کفش مناسب هنگام راه رفتن، راه رفتن در سطوح هموار و عدم استفاده مکرر از سطوح شیبدار نیز برای افراد مبتلا به آرتروز زانو بسیار مهم است و رعایت این موارد موجب کنترل بیماری آرتروز زانو می‌شود.

این متخصص طب فیزیکی و علوم توانبخشی یادآور شد: اگر با وجود رعایت همه این موارد بیماری کنترل نشد، بیمار پس از مراجعه به پزشک می‌تواند تحت انجام درمان‌هایی همچون روش‌های طب فیزیکی و فیزیوتراپی تزریق درون زانو، دارو درمانی و در نهایت تعویض مفصل قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: در حیطه طب(Medicine) فیزیکی و توانبخشی علاوه بر توصیه‌ها و مراقبت‌ها، تجویز ورزش‌های خاص و روش‌های فیزیوتراپی نیز انجام می‌شود تا کارشناسان فیزیوتراپیست آن‌ها را برای بیماران انجام دهند.
مطالب مرتبط
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: