کد خبر: ۲۶۱۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020July 22
کرونا هیچ داروی معجزه آسایی ندارد و ۲ دارویی که برای کاهش التهاب و تبعات بیماری برای مبتلایان تجویز می‌شود در همه بیمارستان‌ها وجود دارد و به صورت رایگان هم در اختیار آنان قرار می‌گیرد
 شفاآنلاین>سلامت>همه دوا و داروهای گیاهی و شیمیایی را خریده و امتحان کرده بود تا مبادا کرونا به سراغش بیاید، ۳۰ میلیون تومان داد برایش داروی مخصوص درمان کرونا بیاورند تا بدنش را در مقابل این ویروس مقاوم کند.

به گزارش شفاآنلاین، اوایل که کرونا آمد زیاد آن را جدی نمی‌گرفتند، نمونه‌اش یک شهروند سنندجی که می‌گفت: کدام یک از اقوام و همسایه هایتان در بیمارستان است و یا فوت شده، کرونا یک دروغ است.

اما حالا دیگر کمتر کسی را می‌توان دید که همسایه، آشنا، فامیل، کاسب محل و یا یکی از اعضای خانواده‌اش درگیر این بیماری نشده باشد.

کرونا در کردستان از هشت اسفند پارسال آغاز شد و بسیاری مردم از همان روزهای نخست به مراقبت از خود پرداختند تا دامن  شان را نگیرد، اما رفته رفته از حساسیت‌ها کم شد تا جاییکه این بیماری از اوایل خرداد طغیان کرد و بعضی با بی توجهی خود برای کرونا فرش قرمز پهن کردند.

این روزها دیگر کسی از دروغ بودن کرونا حرف نمی‌زند، بعضی عزادار عزیزانشان هستند و در تنهایی و بی‌کسی به سوگ نشستند.

آن روز راننده تاکسی حرف جالبی زد: تنها بیماریی که فقیر و ثروتمند را به یک چشم می بیند، همین کروناست، چون دارو و واکسنی ندارد، پس فقیر و غنی برایش یکسان هستند.

از بهمن سال گذشته تحقیق در خصوص تولید دارو برای ویروس کرونا در کشور شروع و ۲۷ اسفند نتایج تحقیق محققان ایرانی در مورد داروی ترکیبی برای بهبود ضایعه التهاب ریه مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ منتشر شد.

در این تحقیق اعلام شد آنچه به بستری و فوت مبتلایان به کووید ۱۹ منجر می‌شود، ضایعه التهاب ریه است و باید در رژیم درمانی برای درمان این ضایعه داروی کورتیکوید استرویید خوراکی در مدت زمان کوتاه استفاده شود.

همه کشورهای دنیا همت خود را بکار بستند تا دارو و واکسنی برای این درد پیدا کنند و حالا گفته می‌شود ۲ مورد از این تحقیقات در دنیا به مرحله عمل نزدیک شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۱۵ مطالعه برای واکسن کرونا در دنیا در حال انجام است و تحقیقات در ۲ مرکز مشترک انگلیس و سوئد، یک مرکز در چین به مراحل پایانی نزدیک شده اند.

دکتر فرزین رضاعی تاکید کرد: هنوز زود است روی چیزی که وجود ندارد حساب کرد و تنها مانع در برابر ابتلا به کووید ۱۹ همان پیشگیری است.


وی یادآور شد: کرونا هیچ داروی معجزه آسایی ندارد و ۲ دارویی که برای کاهش التهاب و تبعات بیماری برای مبتلایان تجویز می‌شود در همه بیمارستان‌ها وجود دارد و به صورت رایگان هم در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

با همه اینها افرادی که با یک ماسک ساده می‌توانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند به فکر افتادند تا راه میانبری بزنند و خود را در مقابل این ویروس بیشتر مصون کنند.

در کنار همه آنهایی که حتی از زدن یک ماسک ساده هم گریزان هستند بعضی ها این روزها آنقدر احساسی شده‌اند که حتی از نان شب شان می‌زنند تا تست کرونا بدهند در حالیکه شاید علائمی از بیماری هم نداشته باشند.

یک سری بدنبال بازار سیاه رفتند و دارو را به قیمت ۲۷ میلیون تومان خریدند، هنوز هم که هنوز است خیلی‌ها به تجویز پزشکان اعتمادی ندارند و فکر می کنند خودشان به علوم پزشکی بیشتر واقفند.

یکی از افراد متمول سنندجی، ۳۰ میلیون تومان داده بود تا برایش واکسن کرونا بیاروند، واکسنی که هنوز در کل دنیا نمونه‌ای ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره کلاهبرداری از اینگونه افراد گفت: وی به امید دریافت واکسن و داروی کرونا، پولی پرداخت می‌کند اما بعدا برایش مشخص می‌شود که سرش کلاه رفته و دارویی در کار نیست.

از این دست افراد زیاد هستند، چه آنهایی که فریب داروهای دست ساز عطاری ها را می خورند و چه آنهایی که از نان شب شان می زنند و در آزمایشگاه‌های خصوصی تن به تستی می دهند که ضریب خطای بالایی در تشخیص کرونا دارد.

البته این افراد گاهی حقیقی هستند و گاهی حقوقی، یکی از دوستانم که در یکی از شرکت‌های دولتی کار می‌کند، گفت: چند وقت قبل قراردادی با یکی از آزمایشگاه‌های خصوصی سنندج بسته شد و از همه همکاران نمونه‌گیری گرفتند که ۲ نفر مبتلا و ۲ نفر هم بهبود یافته بودند.

کمبود کیت و جایگزینی آزمایش به جای نان شب

عضو شورای اسلامی شهر سنندج از دردهای مردم در این روزهای کرونایی گفت و اضافه کرد: نبود و کمبود کیت‌های آزمایشگاهی باعث شده تا مردم و اقشار ضعیف با چشم‌پوشی از نان شب شان، ۲۰۰ هزار تومان برای آزمایش کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی پرداخت می‌کنند.

یوسف اسدی این هزینه را به معنای هزینه برای سلامت دانست و افزود: این مساله در حالی است که مشخص نیست، این آزمایش ها تا چه اندازه قابل اطمینان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان اما آزمایش خون را دارای ضریب خطای بالایی در تشخیص کرونا دانست و اظهار داشت: اصرار برخی شهروندان برای انجام آزمایش خون به جهت تشخیص بیماری کرونا ضرورتی ندارد چون این نوع آزمایش ضریب خطای بالایی دارد.

رضاعی تاکید کرد: آزمایش پی سی آر هم ۷۰ درصد تعیین کننده است و در ۳۰ درصد موارد احتمال خطا دارد و قرنطینه شخص مبتلا تنها بر اساس سی تی اسکن انجام می‌شود.

معیشت فلج و سودجویان سلامت

این روزها که کسب و کار مردم بخاطر کرونا فلج شده، خیلی ها بدنبال آن هستند تا از آب گل آلود این ویروس برای خود ماهی بگیرند.

سودجویانی که از هر فرصتی برای پرکردن جیب استفاده می کنند، این بار سلامت مردم را هدف قرار داده و می خواهند دارویی به آنها بفروشند که وجود خارجی ندارد.

و مردم این روزها باید بدانند تنها یک چیز می تواند بین آنان و مرگ و ابتلا به کرونا فاصله بیاندازد و آن فاصله گرفتن از هم، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی است.

کرونا شاید ماه‌ها و سال‌ها با مردم دنیا همنیشن باشد، مراقب آنهایی که در کمین پول نشسته اند باشیم، آنها جیب مان را پول و دلمان را از امید به یافتن درمان کرونا خالی می‌کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: