کد خبر: ۲۶۱۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 19
امسال به طور میانگین حدود 10 درصد به تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی اضافه شد. جامعه دندانپزشکان می‌گویند این میزان افزایش تعرفه در برابر نرخ بالای تورم در کف جامعه، چیزی در حد یک شوخی تلخ است
شفاآنلاین>سلامت>با توجه به وابستگی زیاد حرفه دندانپزشکی به مواد و تجهیزات، بسیاری از دندانپزشکان از تغییر روزانه این اقلام مصرفی و تورم غیرقابل مهار در این حوزه درمانی گلایه دارند

به گزارش شفاآنلاین، تغییر نرخ‌ها از افزایش نرخ سالانه و ماهانه عبور کرده است. بسیاری از دندانپزشکان گلایه دارند که این روزها با تغییر روزانه نرخ تجهیزات و مواد مصرفی در حوزه دندانپزشکی مواجه هستند. تورم مهار نشده در حوزه اقلام مصرفی در حوزه دندانپزشکی، موجب شده است که برخی دندانپزشکان به تعطیلی مطب‌ها روی بیاورند.

تامین مواد و تجهیزات مصرفی به چالش مداوم دندانپزشکان تبدیل شده است و هر بار با تغییر نرخ ارز، هزینه بیشتری به دندانپزشکان تحمیل می‌شود. بسیاری از دندانپزشکان جوان و تازه فارغ‌التحصیل شده، دیگر امیدی به تاسیس مطب ندارند و برخی مطب‌های قدیمی هم با سختی به ادامه خدمت می‌پردازند.

علیرضا بروزی، عضو هیات مدیره انجمن متخصصان دندانپزشکی ترمیمی زیبایی ایران هم از افزایش افسارگسیخته تورم در حوزه دندنپزشکی گلایه می‌کند و از افزایش 10 برابری قیمت داروی بی‌حسی خبر می‌دهد.

 او یادآور می‌شود: «هزینه تجهیزات مصرفی در حوزه دندانپزشکی برای ویزیت یک بیمار بسیار افزایش داشته است، به‌طوری که قیمت داروی بی‌حسی از سال گذشته تا کنون ۱۰ برابر شده است. این در حالی است که طی این مدت تعرفه‌های دندانپزشکی چیزی در حدود ۱۰ درصد افزایش یافته است.

 اگر به افزایش قیمت همین یک قلم دارو توجه می‌کردند تعرفه دندانپزشکی تا این حد نامتناسب تعیین نمی‌شد. تعداد بیماران هم کاهش چشمگیری پیدا کرده است و به خاطر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خود دندانپزشکان هم نمی‌توانند بیماران بیشتری بپذیرند»

رییس انجمن دندانپزشکی ترمیمی زیبایی خراسان رضوی به ایرنا توضیح می‌دهد: «قیمت خریداری، نگهداری و تعمیر تجهیزات دندانپزشکی مانند یونیت دندانپزشکی طی یک سال چند برابر شده است و با این اوضاع، دندانپزشکان جوان قادر به راه‌اندازی مطب و ارائه خدمت نخواهند بود. 

وقتی قیمت تمام شده بیشتر از دستمزد تعیین شده باشد و دخل و خرج هیچ تناسبی با هم نداشته باشد، مهاجرت رخ می‌دهد. همین موضوع، علت مهاجرت بسیاری از پزشکان و دندانپزشکان ما به خارج از کشور شده است. 

از سوی دیگر، پیشگیری در نظام بهداشت و درمان ما فراموش شده است. با هزینه بسیار کمتر و با ارائه خدمات رایگان در حوزه پیشگیری می‌توان به شرایطی رسید که درمان، وزنه سبک‌تری پیدا کند و در پی آن تعرفه‌ها واقعی‌تر شود.»

باید در نظر داشت که با شروع بحران کرونا، هزینه‌های مطب‌داری برای جامعه دندانپزشکان نیز با افزایش شدیدی مواجه بود. 

به طور مثال، محمد اثنی عشری، دندانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید می‌کند: « حدود 26 میلیون تومان صرف تهیه فضای مناسب و تامین وسایل و تجهیزات حفاظتی مطب کرده‌ام، اما تاکنون کمک خاصی برای تامین این هزینه‌ها انجام نشده است و حتی هزینه‌ای بابت محافظت بهداشتی پرسنل نیز دریافت نکرده‌ام. 

بنابراین نیاز است که سطح حمایت مالی از مطب‌ها بخصوص برای مطب دندانپزشکان جوان افزایش پیدا کند تا با دغدغه کمتری بتوانند مطب‌ها را در برابر شیوع کرونا و جلوگیری از انتقال عفونت تجهیز کنند. درضمن، پوشش‌ها و تجهیزات حفاظتی مختلف که این روزها در اختیار ما و بیماران قرار می‌گیرد، علاوه بر آنکه فعالیت درمانی را سخت‌تر کرده است، هزینه‌ها را هم افزایش داده است. نیاز است که این هزینه‌ها دیده شود.»

جدای از افزایش چند برابری اقلام و تجهیزات مصرفی در حوزه دندانپزشکی، اجاره‌بهای مطب‌های دندانپزشکی نیز چند برابر شده است. کاهش آمار مراجعان به مطب‌ها و افزایش 10 درصدی تعرفه‌های دندانپزشکی هم دامنه مشکلات حرفه دندانپزشکی را تشدید کرده است.

پای دغدغه دندانپزشکان در بحبوحه تورم و کرونا

حدود ۳۲ هزار دندانپزشک در سطح کشور فعالیت دارند که اغلب آنها با چالش تورم سریالی، دست و پنجه نرم می‌کنند.

محمدصادق آخوندی، متخصص ارتودنسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در گفتگو با سپید به مشکل افزایش هزینه‌ها در حوزه دندانپزشکی اشاره می‌کند و می‌گوید: «قیمت تجهیزات دندانپزشکی، تابعی از نرخ بازار و نرخ ارز است. مواد مصرفی هم که در این حوزه وارد کشور می‌شود، بر اساس همین نرخ ارز است.

 به هر حال کسی که سرمایه‌گذاری کرده است و مواد مصرفی دندانپزشکی را وارد می‌کند، هرگز این مواد و تجهیزات را با قیمت‌های قبلی به مصرف‌کنندگان نمی‌فروشد. اغلب واردکنندگان مواد و تجهیزات دندانپزشکی، این اقلام را با نرخ ارز آزاد تهیه می‌کنند. بنابراین هرچقدر قیمت ارز بالاتر برود، به همان نسبت هم قیمت اقلام مصرفی در دندانپزشکی بالاتر می‌رود.»

او تاکید می‌کند: «یکی از مشکلات عمده این است که وقتی نرخ ارز و قیمت اقلام دندانپزشکی بالا می‌رود، دیگر قیمت‌ها پایین نمی‌آید؛ حتی اگر نرخ ارز هم پایین بیاید. استدلالشان هم این است که ما تجهیزات و مواد مصرفی را با نرخ ارز بالا تهیه کرده‌ایم. 

همچنین به دلیل تحریم‌ها، بسیاری از مواد و تجهیزات دندانپزشکی به شکل غیررسمی وارد کشور می‌شود و در نتیجه، این هزینه‌ها نیز به قیمت تمام شده اضافه می‌شود. هزینه‌های دور زدن تحریم، هزینه حمل و نقل و گمرک، هزینه‌های حواله پول به دلیل محدودیت انتقال ارز و ... بخش جدایی ناپذیری از این هزینه‌هاست که در نهایت به مصرف کنندگان تحمیل می‌شود.»

آخوندی خاطرنشان می‌کند: «ما یک کلاف به هم پیوسته‌ایم و همه قیمت‌ها به هم وابسته است. وقتی قیمت سایر اقلام بالا می‌رود، نمی‌شود قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی ثابت بماند. در نظر بگیرید که قیمت همین ماسک ساده و بسیار ضروری در دوران کرونا هم چند برابر شده است. 

مثلا اخیرا یک بسته ماسک 50 تایی با ارز نیمایی را با قیمت 198 هزار و 500 تومان خریدم، در حالی که قبل از کرونا همین بسته را 17 هزار تومان می‌خریدم. یعنی در همین یک قلم جنس ساده، 10 برابر افزایش قیمت داشته‌ایم.»

او یادآور می‌شود: «برخی از اعضای جامعه پزشکی، چندان با مواد و تجهیزات پزشکی مختلف، سر و کار ندارند، اما فعالیت دندانپزشکان با مواد و تجهیزات پزشکی، گره خورده است. اینطور هم نیست که هربار با افزایش این اقلام بتوانیم تعرفه‌ها را تغییر دهیم. مثلا در نظر بگیرید ما با بیماران متعددی قرارداد دو ساله و یک ساله داریم و در نوبت‌های مختلف، کار درمان بیماران را پیش می‌بریم.

تعرفه خدمات را هم در همان موقع عقد قرارداد مشخص کرده‌ایم. از سوی دیگر، از نظر اخلاقی هم خودمان راضی نمی‌شویم که افزایش تعرفه داشته باشیم، زیرا بسیاری از بیماران هم توانایی مالی محدودی دارند. در نتیجه، چوب این افزایش هزینه‌ها را در نهایت جامعه دندانپزشکی متحمل خواهد شد.»

همچنین بهنام عباسیان، نماینده دندانپزشکان در شورای عالی نظام پزشکی کشور هم در گفتگو با سپید یادآور می‌شود: «تامین‌کنندگان تجهیزات پزشکی، قیمت تجهیزات مورد نیاز جامعه پزشکی را گاهی تا پنج برابر افزایش داده‌اند، اما تعرفه‌های جامعه پزشکی تغییر محسوسی ندارد. قبلا ماسک 50 عددی را حدود 10 هزار تومان می‌خریدیم، اما همین ماسک را الان باید حدود 250 هزار تومان بخریم.»

عباسیان یادآور می‌شود: «بخصوص برای جامعه پزشکی تجهیز محور مثل دندانپزشکان، تعرفه‌ها به شدت غیرمنطقی است. تب سنج دیجیتالی که 400 هزار تومان بود، الان پنج میلیون تومان شده است و هیچ کسی درد این گروه از پزشکان را نمی‌بیند. 

انتظار داشتیم که حداقل 30 درصد به طور میانگین به تعرفه‌های پزشکی اضافه شود، اما با این تعرفه‌ها، تیر خلاص را به بخش خصوصی حوزه سلامت زده‌ایم؛ آن هم بخش خصوصی که حدود 75 درصد بار نظام سلامت به دوش آنها واگذار شده است.»

 او تاکید می‌کند: «بر این باورم که با توجه به تعرفه‌های امسال خدمات تشخیصی و درمانی، جایگاه پزشک و دندانپزشک، شکسته شد و با این وضعیت، اقتصاد سلامت نابود می‌شود. واقعیت این است که قیمت تمام شده خدمات پزشکی، بسیار بالاتر از تعرفه‌هایی است که تعیین می‌شود. جامعه پزشکی، جدای از مردم نیست.

 ما انتظار داریم که در رسانه ملی بتوانیم خیلی واضح به مردم توضیح بدهیم که هزینه تمام شده خدمات پزشکی چقدر است و چقدر یارانه در این حوزه پرداخت می‌شود تا ناعادلانه بودن این تعرفه‌های جدید کاملا مشخص شود.»

آینده ارائه خدمات دندانپزشکی درخطر است

امسال به طور میانگین حدود 10 درصد به تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی اضافه شد. جامعه دندانپزشکان می‌گویند این میزان افزایش تعرفه در برابر نرخ بالای تورم در کف جامعه، چیزی در حد یک شوخی تلخ است.

محمود تمیزی، رئیس انجمن پریودنتولوژی ایران شاخه خراسان هم با اشاره به وضع تعرفه‌های ناعادلانه در حوزه خدمات دندانپزشکی، هشدار می‌دهد: «آینده ارائه خدمات سلامت در حوزه دنداپزشکی در خطر است.

او توضیح می‌دهد: «متاسفانه شرایط خیلی بدی در دندانپزشکی رقم خورده است. تعرفه‌ها به‌قدری نامتناسب تعریف شده و پروتکل‌های بهداشتی مربوط به کرونا به قدری هزینه‌بر است که عملا دندانپزشکان ما باید چیزی هم از جیب خود پرداخت کنند تا یک ویزیت ساده انجام دهند. با شیوع کرونا در کشور نیز برای یک ویزیت عادی، گان، کاور کفش، شیلد، ماسک، مواد ضد عفونی کننده و دستکش مورد نیاز است. همچنین تهویه اتاق بایستی شرایط خاصی داشته باشد.

 تمامی این وسایل مصرفی به یک ویزیت عادی اضافه شده و هزینه‌های سربار نیز افزایش داشته است. از سوی دیگر، اپیدمی کرونا واقعا در دندانپزشکی چالش ایجاد کرده است. انجام اعمال دندانپزشکی در این شرایط یعنی ارائه خدمت به‌بهای جان.»

او هم با اشاره به افزایش چند برابری اقلام مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی، خاطرنشان می‌کند: «از مبحث کرونا که بگذریم، باید بگویم که در حوزه تجهیزات و ابزارآلات سرمایه‌ای نیز ارقام چند برابر شده است، به‌طوری که یک دندانپزشک جوان برای شروع کارش حداقل دو تا سه میلیارد تومان باید هزینه کند.

 هزینه استهلاک و تعمیر و نگهداری که جای خود دارد. بدیهی است در چنین شرایطی و با تعرفه‌های وضع شده، دندانپزشکان جوان ما قادر به راه‌اندازی مطب نخواهند بود. مطب‌داران قدیمی هم کم‌کم باید جمع کنند. ادامه این رویه قطعا ارائه خدمات سلامت در حوزه دندانپزشکی را دچار مشکل خواهد کرد. 

قطعا این سوال بسیاری از دانشجوهای ما خواهد بود که چرا با سختی فراوان از سد کنکور بگذرند، هفت سال از بهترین سال‌های جوانی خود را صرف تحصیل کنند، اما در نهایت نتوانند ارائه خدمت کنند، یا اگر هم بخواهند وارد این میدان شوند به‌جای کسب درآمد، ضرر مالی را متقبل شوند.»

بنیان‌گذار انجمن پریودنتولوژی ایران تاکید می‌کند: «بدیهی است که بسیاری از دانش‌آموخته‌های درجه یک ما به خارج از کشور مهاجرت کنند. جای تاسف دارد که کشور ما سرمایه‌گذاری کند و یک نیروی انسانی ورزیده تربیت کند و در نهایت بهره‌برداری از این سرمایه انسانی در کشورهای دیگر انجام شود. 

متاسفانه نگاه مردم به جامعه پزشکی نیز غیرواقعی است. عموم مردم تصور می‌کنند که پزشکان و دندانپزشکان ما درآمدهای رویایی دارند و توقع خاصه‌خرجی از این قشر دارند. شرایط طوری شده است که برخی پزشکان جرات نمی‌کنند جایی بگویند پزشک هستند، چون ممکن است رفتار عادلانه‌ای را حتی در خریدهای روزمره‌ خود تجربه نکنند.»

تمیزی در خصوص راهکار برون رفت از این چالش ها نیز یادآور می‌شود: «چالش تعرفه‌های ناعادلانه خدمات سلامت، کیفیت و کمیت خدمات سلامت را در درازمدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. در همه جای دنیا اصل بر پیشگیری است. بیمه‌های ما به طرز عجیبی با سرمایه‌گذاری در بخش پیشگیری مشکل دارند.

 متاسفانه بیمه‌های ما هنوز سرمایه‌گذاری در پیشگیری را هزینه تلقی می‌کنند. خاطرم هست در زمان تحصیلم در خارج از کشور به طور مرتب با تبلیغات مربوط به بیمه‌ها برای استفاده بیشتر مردم از خدمات آن‌ها برای ترمیم دندان‌ها و جراحی‌های لثه روبرو می‌شدم. به یکی از همکلاسی‌های مقیم آن‌جا گفتم عجب بیمه‌های خوبی دارید. 

این دوست جواب داد نه! بیمه‌های ما خوب نیستند؛ بیمه‌های ما زرنگ هستند. آن‌ها می‌دادند اگر امروز هزینه ترمیم یک دندان را پرداخت نکنند، مجبور خواهند شد عفونت دندانی و چه بسا رسیدن عفونت به قلب و در نهایت هزینه‌های یک جراحی قلب را پرداخت کنند. در نتیجه بیمه‌ها با هزینه کمتر در پیشگیری، سود بیشتر خود را ضمانت می‌کنند.»

رئیس انجمن پریودنتولوژی ایران شاخه خراسان خاطرنشان می‌کند: «خدمات دولتی رایگان بایستی توسعه یابد و سرمایه‌گذاری بیمه‌ها با نگاه بازتری روی پیشگیری افزایش یابد. 

وضع تعرفه‌های خدمات سلامت به‌ویژه در بخش خصوصی باید بر عهده سازمان نظام پزشکی قرار گیرد. اگر این موارد به مرور زمان محقق نشود، طولی نخواهد کشید که باز مجبور به مددخواهی از پزشکان هندی و پاکستانی شویم.»

با توجه به افزایش روزافزون هزینه‌های ارائه خدمات دندانپزشکی که به جامعه دندانپزشکان تحمیل می‌شود، متولیان نظام سلامت باید برای حمایت از ارائه‌دهندگان خدمات دندانپزشکی و جلوگیری از تحمیل این هزینه‌ها به مردم، راهکاری علمی بیندیشند. کنترل تورم مواد مصرفی و تجهیزات دندانپزشکی، تخصیص ارز مرجع برای واردات این تجهیزات ضروری و نظارت جدی بر فرآیند این واردات می‌تواند کورسوی امیدی برای مهار تورم افسارگسیخته در حوزه خدمات دندانپزشکی باشد.سپیدآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: