کد خبر: ۲۶۱۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۹ - ۲۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 19
در حاليکه دونالد ترامپ هرگونه پيش‌بيني و ممانعت از شيوع کرونا را رد کرده است، مشاور پيشين اقتصادي وي اعلام کرد که در شهريور سال گذشته نسبت به شيوع يک بيماري همه‌گير در آمريکا و پيامدهاي اقتصادي کلان آن هشدار داده بود.


شفاآنلاین>اجتماعی>در حاليکه دونالد ترامپ هرگونه پيش‌بيني و ممانعت از شيوع کرونا را رد کرده است، مشاور پيشين اقتصادي وي اعلام کرد که در شهريور سال گذشته نسبت به شيوع يک بيماري همه‌گير در آمريکا و پيامدهاي اقتصادي کلان آن هشدار داده بود.

 «توداس فيليپسون» اقتصاددان پيشين دولت ترامپ، روز جمعه در مصاحبه اي با شبکه خبري سي ان ان گفت که تيم وي در مورد خطرات شيوع يک همه گيري در حدود سه ماه پيش از حتي تصور کوويد-۱۹، به کاخ سفيد هشدار داده بود.  

فيليپسون پيش از کناره گيري در ماه ژوئن (خرداد)، سه سال به عنوان معاون رييس شوراي مشاوران اقتصادي دولت خدمت کرده بود. براساس گزارش وال استريت ژورنال، آزمايش کروناي فيليپسون کمتر از يک ماه پيش از ترک کاخ سفيد، مثبت شده بود. 
 

روز جمعه، وي به «پاپي هارلو» يکي از گزارشگران سي ان ان گفت که وي ضمن همکاري در انتشار گزارش شوراي مشاوران اقتصادي CEA با عنوان "کاهش تأثير همه گيري آنفلوانزا از طريق ساخت واکسن" هشدار داده است که احتمالا يک بيماري همه گير نيم ميليون آمريکايي را کشته و تا ۷۹.۳ تريليون دلار به اقتصاد ايالات متحده ضرب مي‌زند.  

پيش از اين، دونالد ترامپ رييس جمهوري آمريکا تاکيد کرده بود که هيچ کس نمي‌توانست پيش بيني کند و يا حتي مانع از شيوع ويروس کرونا شود. اما هارلو روز جمعه خاطرنشان کرد که گزارش ۴۱ صفحه‌اي فيليپسون در خصوص همه گيري يک بيماري ويروسي در ماه سپتامبر سال گذشته (شهريور ۹۸) به مقامات ارشد کاخ سفيد ارائه شده ابود.  

فيليپسون تصديق کرد که اين گزارش به ترامپ يا مقامات ارشد وي ارائه شده است. وي افزود: "کاخ سفيد کاملاً نسبت به آنچه شوراي مشاوران اقتصادي اعلام کرده، آگاه است. "اين اقتصاددان پيشين ترامپ خاطرنشان کرد: غيرممکن است که مقامات کاخ سفيد درمورد چنين چيزي و پرداختن به دستورات احتمالي رييس جمهوري در اين خصوص بي‌اعتنا باشند.  

فيليپسون گفت: وضعيت کنوني همه گيري ۱۰۰ سال يکبار هم رخ نمي‌دهد. من در تمام مدتي که در کاخ سفيد بودم، به جز شمار اندکي از موقعيت‌ها، تقريبا در تمامي مواقع ديگر با تهديد و مخالفت روبرو بودم. همين روند مشاجره آميز سبب شد تا دوماه پيش از آنکه برنامه‌اي براي بازگشت به دانشگاه و تدريس دوباره در نظر داشته باشد، سمتم را در کاخ سفيد ترک کنم. وي افزود: روند موجود در کاخ سفيد بسيار آزاردهنده بود و من مجبور به ترک آن شدم.  براساس آخرين آمار منتشر شده تا به امروز، بيش از سه ميليون و ۷۷۰ هزار نفر در آمريکا به ويروس کرونا مبتلا شده و از اين ميان بالغ بر ۱۴۲ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند که اين ميزان مبتلا و جانباخته ناشي از کوويد-۱۹، آمريکا را در رتبه نخست در ميان کشورهاي جهان قرار داده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: