کد خبر: ۲۶۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 19
انسان ها و خصوصا شهروندان یک کشور با فرهنگی مشترک داری منافعی مشترک هستند که برای بهتر زیستن و بهتر بودن به یکدیگر نیازمند هستند؛ به همین سبب آنها برای رفع نیازمندی، کسب حمایت دیگران، کسب اطلاعات و یا ارائه اطلاعات و تبادل عاطفه و احساسات، ناگزیر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.

شفاآنلاین>اجتماعی> سردار " مسعود مصدق" معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در یاداشتی به بررسی ارتباط موثر و سازنده میان پلیس و مردم پرداخت. 
 
انسان ها و خصوصا شهروندان یک کشور با فرهنگی مشترک داری منافعی مشترک هستند که برای بهتر زیستن و بهتر بودن به یکدیگر نیازمند هستند؛ به همین سبب آنها برای رفع نیازمندی، کسب حمایت دیگران، کسب اطلاعات و یا ارائه اطلاعات و تبادل عاطفه و احساسات، ناگزیر با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند.
اما به عنوان یکی از مهمترین دلایل ارتباطات گسترده میان مردم باید به جلب کمک و حمایت دیگران و یا کمک دیگران و همچنین حفظ یکپارچگی و انسجام گروهی و اجتماعی اشاره نمود. پلیس به عنوان یکی از تامین کنندگان امنیت کشور خصوصا در حوزه درون مرزی، وظیفه دارد تا در حوزه حفظ و یکپارچگی  و انسجام گروهی و اجتماعی فعالیتی سازنده داشته و نقش مستمر و ویژه ایفا نماید و همچنین وظیفه خود را کمک خالصانه و بی چشمداشت به دیگران بداند. بنابراین ماموران پلیس، خصوصا آن دسته که در ارتباط مستقیم و مستمر با مردم هستند، لازم است تا به اصول ارتباط موثر، مفید و سازنده اشراف کامل داشته و با روانشناسی دقیق و کاربردی با مراجعان خود، متهمان و یا شاکیان برخورد کنند. بنابراین لازم است تا با تعاریف و نحوه ارتباط موفق آشنایی کامل داشته باشند.


در یک دسته بندی کلی می توان ارتباط را در سه سطح دسته بندی نمود؛ ارتباط یک جانبه و یک سویه که در ان یکی از طرفین مایل به برقراری ارتباط است اما طرف و یا طرف های مقابل علاقه ای به ارتباط نشان نمی دهند. در سطح بعد، تماس سطحی است که بخش عمده از ارتباطات انسانی را به خود اختصاص می دهد و در آن درگیری شخصی و تعامل دو سویه در حداقل ممکن روی می دهد. پلیس برای برقراری ارتباط با مخاطبین خود سعی بر ان دارد تا در درجه اول از این نوع ارتباط استفاده نماید و به بیانی دقیق به اعتماد سازی برای مخاطب خود می پردازد؛ با این تفاوت که لازم است برخوردش کاملا رضایت بخش، آرامش بخش و احترام آمیز باشد تا منتج به شکل گیری نگرشی مثبت برای مخاطبانش گردد. از جمله راهکار هایی که پلیس می تواند به کمک آن تعامل دو سویه را از جانب خود تقویت کند و سبب ایجاد انگیزه و اعتماد برای مخاطب و مراجعه کنندگان گردد می توان به آراستگی ظاهری، بیان و چهره ای تبسم آمیز و گشاده رو، گوش دادن فعال و احترام آمیز به خواسته گوینده و تلاش برای درک او، پرهیز از سرزنش و پیش داوری و رعایت فاصله فیزیکی مناسب هنگام گفتگو اشاره نمود.
اما در سطح تعامل گسترده، طرفین رابطه مستمر و دو سویه ای را با یکدیگر برقرار می کنند؛ با همدیگر گفتگو و مذاکره می کنند و اندیشه ها و احساسات خود را با یکدیگر در میان می گذارند. در اینجا لازم به ذکر است که به کمک تعامل سطحی که از قبل توضیح داده شد، لازم است تا پلیس ابتکار عمل را به دست گرفته و در ایجاد تعامل گسترده و اعتماد سازی هرچه بیشتر پیش قدم باشد. این امر از آن جهت مهم است که یکی از شعار های اصلی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، خدمتگزاری بدون توقع و منت به مراجعان و مردم است و در این امر باید تمامی ظرفیت های ارتباطی و دانش ارتباط و تعامل گسترده خود در جهت جلب رضایت عموم مردم و رسیدگی به درخواست های آنان استفاده کند.
لازم است برای شناخت ارتباط موثر و در کنار آن، به موانع ارتباط سازنده نیز اشراف و در جهت رفع موانع نیز تلاش لازم را داشت. به طور مثال نداشتن دانش و اطلاعات خصوصا در حوزه روابط اجتماعی، ترس از مورد انتقاد واقع شدن، توجه نکردن به خواسته های دیگران، نداشتن مهارت  در گوش دادن فعال و ... اشاره نمود که در رابطه با هر کدام از این موارد ضروری است تا آموزش های لازم به نیرو های پلیس ها در هر سطح و جایگاه داده شود تا از بروز مشکلات احتمالی و سوء تفاهم ها پرهیز شده و همچنین باعث بدست گرفتن ابتکار عمل توسط پلیس گردد.
لازم به ذکر است که در ایجاد ارتباط موثر و سازنده خصوصا میان پلیس و مردم لازم است که برخی موارد از جانب هر دو طرف در نظر گرفته شده و رعایت گردد تا صرفا تمامی بار مسئولیت ارتباط موفق به دوش پلیس نباشد و شهروندان نیز با کمک موثر و سازنده خود سهمی بسزا در ایجاد ارتباطی ناگسستنی میان خود و مجموعه پلیس که صد البته خود را خدمتگزار و امین مردم می داند، ایفا کنند. از جمله مواردی که از جانب دو طرف باید رعایت گردد؛ احترام دو طرف به شان و شخصیت یکدیگر، انعطاف پذیری، صداقت، گشودگی ذهن، مستددل حرف زدن، پرهیز از سرزنش، ادب و نزاکت اجتماعی و خوشرویی اشاره کرد و این را در نظر داشت که افراد برخوردار از این ویژگی ها بسیار سریع تر از دیگران اعتماد همگان را جلب کرده و قادرند تاثیرات ماندگاری بر آن بر جای بگذارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: