کد خبر: ۲۶۱۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۲۳ تير ۱۳۹۹ - 2020July 13
در حال حاضر این دارو برای درمان بیماران سرپایی و بستری در کشور توزیع نمی‌شود. از طرفی سازمان غذا و داروی کشور در حال تامین ماده اولیه این دارو است و چند شرکت دارویی داخلی نیز در حال تلاش برای تولید آن هستند
 شفاآنلاین>سلامت>مدیر داروخانه شهید کاظمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره داروی رمدسیویر که اخیرا از آن به عنوان داروی درمان کرونا نام برده می‌شود، گفت: هنوز درمان قطعی برای کرونا در دنیا کشف نشده است و این دارو را نمی‌توان به عنوان درمان قطعی محسوب کرد .

به گزارش شفاآنلاین، دکتر روزبه پورضیایی با بیان اینکه مطالعات مختلف در ایران و سایر کشورها در خصوص تاثیرات رمدسیویر بر کنترل ویروس کووید-۱۹ در بیماران صورت گرفته است، گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف داروی «رمدسیویر» میزان مرگ و میر بیماران را به‌ویژه در موارد حاد کاهش می‌دهد همچنین تعدادی از این دارو از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران ارسال شده و مطالعاتی در کشور ما در بیمارستان‌های سینا و مسیح دانشوری روی این دارو در حال انجام است.

وی اظهار کرد: متاسفانه اخیرا نمونه‌های تقلبی این دارو در بازار آزاد مشاهده شده که حتی بسته‌بندی آن هم مربوط به شرکت‌های تولید داخل است و روی آن برچسب‌های تقلبی دارو به‌صورت کاملا ناشیانه‌ای به چشم می‌خورد. این نمونه‌ها متاسفانه به قیمت‌های بسیار گزاف در بازار آزاد در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

پورضیایی درباره عوارض مصرف این داروهای تقلبی اظهارکرد: نمی‌توان به‌طور قطع گفت استفاده از این داروهای تقلبی چه عوارضی در پی دارد چراکه اطلاعاتی از ترکیبات آن در دسترس نیست اما عوارض جبران ناپذیری که این داروها به علت منقضی شدن در پی خواهند داشت، غیر قابل چشم پوشی و مصرف آن‌ها ممکن است عوارض حاد و شدیدی به دنبال داشته باشد.

وی در ادامه ضمن توصیه اکید به تهیه داروی «رمدسیویر» از مراکز درمانی معتبر تصریح کرد: در حال حاضر این دارو برای درمان بیماران سرپایی و بستری در کشور توزیع نمی‌شود. از طرفی سازمان غذا و داروی کشور در حال تامین ماده اولیه این دارو است و چند شرکت دارویی داخلی نیز در حال تلاش برای تولید آن هستند.

مدیر داروخانه شهید کاظمی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کووید-۱۹ در کشور تاکنون مطالعات مختلفی روی داروهای مختلف برای درمان کرونا انجام شده است و در نتیجه این تلاش‌ها داروهایی همچون هیدروکسی کلروکین، اسلتامیویر یا تامی فلو، آزیترومایسین، ریباویرین و کلترا وارد پروتکل درمانی شدند که علی رغم اثرات مثبت، استفاده از برخی از این داروها در مطالعات بیشتر رد شد. تمام تلاش تیم درمان حتی داروسازان بر این است که هر چه سریع‌تر نتایج مطالعات جمع‌بندی شود.


وی با اشاره به اینکه تاثیرات تمام داروهای مطرح برای درمان کرونا نیاز به مطالعات تکمیلی دارد، گفت: به همت سازمان غذا و دارو، دپوی دارویی مناسب از تمام فرآورده‌های مطرح تهیه شد و در حال حاضر هیچ گونه کمبودی در این خصوص نداریم.

پورضیایی با اشاره به روند تولید دارو و واکسن بیماری‌ها در مراکز تحقیقاتی گفت: هر دارو یا واکسن تولید شده در مجامع تحقیقاتی باید سه فاز مطالعاتی که فاز سوم، فاز انسانی است را پشت سر بگذارد تا مجوز ورود به بازار را دریافت کند و در دسترس تمام بیماران قرار بگیرد که این مراحل مطالعاتی بسیار زمان‌بر است.

وی ادامه داد: خوشبختانه چند شرکت دارویی در دنیا به نتایج مثبتی در مورد واکسن بیماری نوظهور کرونا دست یافته‌اند و در حال انجام مطالعات مختلف روی این فرآورده هستند اما اعلام زمان دقیق تولید انبوه و توزیع این واکسن در بازار جهانی امکان‌پذیر نیست البته امیدوار هستیم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد و ما بتوانیم واکسن کرونا را در دسترس عموم مردم قرار دهیم.

 پورضیایی در پایان ضمن اشاره به تمرکز داروخانه شهید کاظمی بر توزیع داروهای بیماران شیمی درمانی، پیوند اعضا و بیماران خاص به عنوان داروخانه مرجع دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور، داروخانه شهید کاظمی فضایی را به‌صورت مستقل برای پاسخ به تقاضای بیماران کرونایی اختصاص داد تا امکان سرایت به سایر مراجعان فراهم نشود.ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: