کد خبر: ۲۶۱۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 10
این ویروس اثرات جدی بر سیستم عصبی دارد که می‌تواند شامل دلیریوم (روان‌آشفتگی)، التهاب مغز، سکته مغزی، بیماری نادر ADEM و آسیب عصبی باشد
شفاآنلاین>سلامت>مطالعات محققان کالج لندن نشان می‌دهد کووید ۱۹ عوارض عصبی شامل دلیریوم (روان‌آشفتگی)، التهاب مغز، سکته مغزی، بیماری نادر التهاب حاد منتشره مغزی و آسیب عصبی به همراه دارد.

به گزارش شفاآنلاین، کووید ۱۹ بر بسیاری از ارگان‌های بدن به طور مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار است و محققان همواره به دنبال اثرات ویروس جدید کرونا بر قسمت‌های مختلف بدن و راهکارهای موثر برای جلوگیری از صدمات این ویروس هستند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد این ویروس اثرات جدی بر سیستم عصبی دارد که می‌تواند شامل دلیریوم (روان‌آشفتگی)، التهاب مغز، سکته مغزی، بیماری نادر ADEM و آسیب عصبی باشد.

دلیریوم (delirium) با اختلالات کلی شناختی و عدم هوشیاری همراه است و می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد. معمولا این عارضه با نشانه‌هایی مانند توهم، هذیان، خشم و عصبانیت، اضطراب و ترس، اختلال در جهت‌یابی و عدم آگاهی نسبت به زمان و مکان همراه است.

این مطالعات همچنین نشان می‌دهد شیوع یک بیماری نادر عصبی به نام ADEM نیز با پاندمی کرونا در حال افزایش است که گاهی می‌تواند مرگبار باشد.

این بیماری مخفف "Acute disseminated encephalomyelitis" است و التهاب حاد منتشره مغزی نامیده می‌شود. این بیماری خودایمنی باعث حمله به مغز و نخاع شده و حمله سلول‌های سیستم عصبی و آسیب به پوشش نورون‌ها به نام میلین، باعث تخریب قشر سفید مغز می‌شود. این بیماری معمولا بر اثر عفونت‌های ویروسی به وجود می‌آید.

بر اساس این مطالعه برخی مبتلایان به کووید ۱۹ علائم شدید تنفسی را تجربه نمی‌کنند و دچار اختلال عصبی می‌شوند.


محققان هنوز دلیل قطعی ارتباط این ویروس با سیستم عصبی را نمی‌دانند ولی احتمال می‌دهند التهاب مغز به دلیل پاسخ سیستم ایمنی به ویروس باشد.

محققان در مورد عوارض عصبی بیماران به پزشکان هشدار داده‌اند؛ چراکه تشخیص زودهنگام در درمان اهمیت زیادی دارد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت، تاکنون ۱۱ میلیون و ۹۵۷ هزار و۴۷۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند، ۶ میلیون و ۹۰۴ هزار و ۴ نفر بهبود یافته‌اند و ۵۴۶ هزار و ۷۸۵ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

دانشمندان بسیاری در سراسر جهان به دنبال ساخت واکسن این پاندمی هستند.

نتایج این مطالعات در نشریه Brain منتشر شده است.ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: