کد خبر: ۲۶۱۱۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۰ تير ۱۳۹۹ - 2020July 10
زمانی که کمبود منابع مالی رقم می خورد به جای استفاده از نیروی مرمت حرفه ای مجبور می شوند از کارگر ساده برای مرمت این مجموعه ها استفاده کنند و این بزرگ ترین چالش این عرصه است
شفاآنلاین>اجتماعی>مهدی مجابی از نحوه مرمت آثار تاریخی انتقاد کرد.

به گزارش شفاآنلاین: در روزهای اخیر گفته هایی در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از مرمت تخت جمشید به صورت غیراصولی و با استفاده از مصالح معمولی ساختمانی بود. اقدامی که به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید « اقدام حفاظتی اضطراری بوده است. از گذشته در این قسمت قطعه سنگی بر روی بخش بالایی دیواره مفقود بوده که همین موضوع باعث سرازیر شدن خاک از روی سطح بالا به پایین می شد و همچنین مجرایی برای نفوذ آب بر روی دیواره بود. برای اینکه این محل به صورت موقت پوشانده شود از مصالح با ظاهر ساده استفاده شده است.»

مقوله‌ای که به نظر می رسد مربوط به این روزها نبوده و نیازمند بررسی عمیق‌تر این مسئله و حل ریشه‌ای آن هستیم.

مهدی مجابی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل میراث فرهنگی در این خصوص گفت: در گذشته برخی مرمت ها به صورت اصولی و برخی غیر اصولی انجام می شده است. دیده شده که در برخی مرمت ها از آجر استفاده کرده اند و این بار اول نیست که این اتفاق افتاده است.

او افزود: تخریب ها طی سال های گذشته به واسطه چالش رفت و آمد و عدم مراقبت اصولی مجددا رقم خورده است. مسئولین باید به مرمت هایی که ناسازگار و غیر اصولی است رسیدگی و در اجرای آن بازنگری کنند.


این استاد دانشگاه با اشاره به آسیب های جدی تهدید کننده تخت جمشید اظهار کرد: مدیریت مجموعه تخت جمشید باید به صورت جدی مورد بازنگری قرار گیرد. حفاظت و نگهداری این مجموعه امروزه با چالش های جدی مواجه است و نیاز است در آن اصلاحاتی صورت گیرد و در وهله بعد مرمت ها نیز علمی تر باشد. رشد علف های هرز و تحت تاثیر قرار گرفتن بناها به واسطه رطوبت زیاد چالش جدی پیش روی سلامت تخت جمشید است.

مجابی با انتقاد از رفت و آمدهای کنترل نشده در تخت جمشید گفت: دستکاری بازدید کنندگان و رفت و آمدهای زیاد در آنجا باید مورد بازنگری قرار گیرد. بدین ترتیب نگهداری و حفاظت مستمر و به روز باید رقم بخورد.

این کارشناس میراث فرهنگی افزود: حفظ بنایی به قدمت و عظمت تخت جمشید بسیار اهمیت دارد اما امروزه شاهد هستیم در تامین مالی این عرصه فقدان زیادی وجود دارد و حتی نگهبان به اندازه کافی در آن منطقه وجود ندارد. تخت جمشید نیازمند یک طرح مدیریتی ویژه است.

مجابی در پایان گفت: زمانی که کمبود منابع مالی رقم می خورد به جای استفاده از نیروی مرمت حرفه ای مجبور می شوند از کارگر ساده برای مرمت این مجموعه ها استفاده کنند و این بزرگ ترین چالش این عرصه است. بدون وجود منابع مالی نمی توان از تخت جمشید و سایر مجموعه های تاریخی کشور مراقبت کرد. برنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: