کد خبر: ۲۶۱۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۳ - 2014June 26
شفا آنلاين-رییس سازمان غذا و دارو ضمن هشدار به مردم درباره عوارض داروهایی که خارج از شبکه رسمی تهیه می شوند، از تقویت جایگاه "بازرسی" در چارت تشکیلاتی این سازمان جهت برخورد با "پدیده داروهای تقلبی" خبر داد.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت در آستانه روز مبارزه با داروهای تقلبی درباره چگونگی برخورد وزارت بهداشت با داروهای تقلبی در بازار، گفت: در حال تقویت بازرسی سازمان غذا و دارو هستیم. به این منظور در بازنگری چارت تشکیلاتی این سازمان جایگاه بازرسی ارتقا یافته و تعداد نیروهای آن افزایش می‌یابد. این موضوع در رابطه با معاونت‌های غذا و داروی دانشگاه‌ها نیز صدق می‌کند تا به این ترتیب بتوانیم با پدیده قاچاق و تقلب برخورد کنیم.

تقلب در داروهای برند؛ پدیده‌ای جهانی

وی در این باره ادامه داد: متاسفانه پدیده داروهای تقلبی، پدیده جهانی است و سوء استفاده از داروهای گران قیمت و برندها در تمام دنیا وجود دارد. در دو - سه سال اخیر نیز نمونه‌های متعددی از برندهایی را شناسایی کرده‌ایم که وارد کشور شده و حتی برخی از آنها به صورت فوریتی وارد شده و قاچاق نبوده، اما اسناد و مدارک جعلی داشته‌اند و پس از آن ثابت شده که آن فرآورده تقلبی بوده است.

دیناروند ادامه داد: وزارت بهداشت به شدت با افرادی که در حوزه داروهای تقلبی فعال بوده و شناسایی می‌شوند، برخورد می‌کند؛ چرا که برخی از داروها، داروهای نجات بخش بوده و قرار است جان بیماران را نجات دهد. این درحالیست که انواع تقلبی آنها هیچ ماده موثری در آنها وجود ندارد و استفاده از آنها جان بیماران را به خطر می اندازد و می‌تواند عوارض جانبی شدید داشته باشد. در مجموع برخورد با این داروها در دستور کار دائمی سازمان غذا و دارو قرار دارد.

هشدار؛ تهیه دارو خارج از شبکه رسمی شانس تقلب را زیاد می‌کند

وی در پاسخ به چگونگی تشخیص انواع داروهای تقلبی از سوی مردم گفت: تشخیص تقلبی بودن این داروها برای مردم بسیار سخت است. قاعدتا تهیه دارو خارج از شبکه رسمی شانس وجود تقلب را بسیار زیاد می‌کند. بنابراین همواره توصیه ما آن است که داروها از شبکه مجاز یعنی داروخانه‌ها تهیه شود.

داروخانه‌های متخلفی که خارج از شبکه رسمی دارو تهیه می‌کنند

دیناروند در این باره ادامه داد:‌ اما متاسفانه در این صورت هم مردم در امان نخواهند بود؛ چرا که ممکن است داروخانه‌های متخلفی هم باشند که دارو را خارج از شبکه تهیه و به مردم ارائه می‌دهند. مطالعات نشان داده در برخی از داروهای خارج از شبکه رسمی هم شانس تقلبی بودن بسیار زیاد است. در مجموع ما عمده تمرکزمان را بر روی شناسایی این تقلب‌ها در شبکه رسمی گذاشته‌ایم تا به این ترتیب مردم اطمینان صد در صدی داشته باشند که یک مرکز مجاز داروی غیرمجاز عرضه نمی‌کند.

وی در پایان گفت: در مجموع تقویت بازرسی‌های ما می‌تواند به این حوزه کمک کند تا داروی تقلبی وارد چرخه مجاز رسمی نشود. ما تمام تلاشمان را در این زمینه متمرکز کرده‌ایم.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: