کد خبر: ۲۶۱۱۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۱۹ تير ۱۳۹۹ - 2020July 09
اگر فرد با ویروس کرونا تماس داشته یا به کووید۱۹ مبتلا شده باشد پیش از ظهور علائم بیماری، دقیق‌ترین آزمایشی که می‌تواند انجام دهد، PCR است
شفاآنلاین>سلامت>فوق تخصص خون، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی گفت: تست‌های تشخیصی کرونا ویروس مانند PCR می‌توانند با خطا‌هایی نسبی همراه باشند. 

به گزارش شفاآنلاین: تست‌های تشخیصی کرونا ویروس صد در صد صحیح نیستندباین روزها با شیوع دوباره بیماری کرونا ویروس کسانی که در گذشته به کووید۱۹ مبتلا شده‌ و اکنون بهبود پیدا کرده‌اند، می‌توانند با اهدای پلاسمای خون خود به اشخاصی که اکنون به این سوغات ناخواسته شرقی دچار شده‌اند، بسیار کمک کنند و با این کار خود موجب شوند بدن آنها هم در برابر این ویروس منحوس ایمنی لازم را پیدا کند.

ضرورت توجه به علائم بالینی بیماری کرونا

امیرعباس هدایتی‌اصل فوق تخصص خون، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی  درباره علائم ویروس کرونا اظهار کرد: در شرایط فعلی کرونا، مهم‌ترین بحث علائم بالینی بیمار است. تنگی نفس، تب بالا، تعداد تنفس بالای ۳۰، کاهش اکسیژن خون و نشانه‌هایی غیر شایع مانند کاهش حس بویایی و شنوایی، اسهال، استفراغ و سردرد‌های شدید می‌توانند از علائم کرونا باشند.

او گفت: اگر فرد با ویروس کرونا تماس داشته یا به کووید۱۹ مبتلا شده باشد پیش از ظهور علائم بیماری، دقیق‌ترین آزمایشی که می‌تواند انجام دهد، PCR است. PCR یک آزمایش مولکولی است که RNA و DNA فرد را جداسازی کرده و با توجه به وضعیت ژنتیکی بیمار، ویروس را در بدن شخص شناسایی می‌کند. گاهی ممکن است PCR فرد حتی قبل از علامت دار شدن و منتشر کردن ویروس به دیگران مثبت باشد. معمولا ۱۴ تا ۲۱ روز ممکن است PCR بیمار همچنان مثبت بماند.


هدایتی‌اصل بیان کرد: حدود چهار تا پنج روز از آغاز علائم بیماری در فرد، ایمونوگلوبولین M که بیانگر فاز حاد بیماری است شروع به بالا رفتن می‌کند. اگر آنتی بادی IgM مثبت شود یعنی بیمار ویروس فعال دارد و به شدت در معرض واکنش‌های کرونایی و انتقال آن به دیگران است. مرحله بعدی که امیدوار هستیم در بدن فرد بیمار اتفاق ‌افتد تولید آنتی بادی ایمونوگلوبولین G است. ایمونوگلوبولین G بیانگر این است که بیماری را فرد گرفته و الان آنتی بادی تولید می‌کند و نسبت به بیماری خود ایمنی دارد.  منفی شدن ایمونوگلوبولین M، در واقع نشان دهنده آن است که فردی که به بیماری کووید ۱۹مبتلا شده بود، اکنون سلامتی خود را به دست آورده است.

تست‌های تشخیص کرونا ویروس

این فوق تخصص خون، آنکولوژی و پیوند سلول‌های بنیادی افزود: البته ممکن است فرد به کرونا ویروس مبتلا شده باشد، ولی آنتی بادی‌های ایمونوگلوبولین‌های G و M مثبت نشود؛ بنابراین این امکان وجود دارد که فرد به کرونا ویروس مبتلا شده و خوب شود، اما معلوم نیست که ایمنی کامل داشته باشد یا خیر. با این تعاریف انتظار داریم که بیش از ۸۰ تا ۸۵ درصد آزمایش PCR در فرد مبتلا مثبت ظاهر شود، اما تا به الان دیده شده آزمایش برخی مبتلایان به کووید۱۹ هم منفی شده است و با دادن سی‌تی‌اسکن این ویروس نوپدید در ریه‌های فرد مشاهده شده است. این موضوع نشان می‌دهد که علائم بالینی فرد مهم است و آزمایش‌های این چنینی مانند PCR می‌توانند خطا‌هایی هم داشته باشند به همین دلیل علائم رادیولوژیکی ارزشی بسیار بالا دارند.

فرد مبتلا به کرونا در چه صورت می‌تواند پلاسمای خود را اهدا کند؟

هدایتی‌اصل تصریح کرد: از تمام پزشکان انتظار داریم که مسیر طبیعی آزمایش‌ها اعم از PCR، علائم بالینی، ایمونوگلوبولین M و در آخر G را مورد بررسی قرار دهند. فردی که حدود ۲۱ روز یا یک ماه از بیماری او گذشته باشد، به طور طبیعی PCR او باید منفی شود. همین امر موجب می‌شود که دیگر قابلیت پخش ویروس کرونا را نداشته باشد. اگر ایموگلوبولین M منفی ظاهر شود و حال عمومی فرد خوب باشد دیگر در بدن خود ویروس فعالی نخواهد داشت. همین‌طور اگر IgG فرد مبتلا مثبت شود می‌تواند پلاسمای خود را اهدا کند؛ زیرا خود فرد ایمنی لازم را پیدا کرده و می‌تواند از طریق پلاسمای خود که آنتی بادی مناسب دارد به دیگران کمک کند. این امر باعث می‌شود فرد مبتلای دیگر مرحله تولید آنتی بادی را به سرعت طی کند و بدنش ایمن شود.

تست‌های تشخیصی کرونا ویروس 

او یادآوری کرد: نتایج پلاسما درمانی خوب بوده است. تاکنون نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ واحد پلاسما از بهبودیافتگان گرفته شده و به بیماران بد حال کرونایی در داخل ایران و کل دنیا تزریق شده است. همچنین در حال حاضر بیش از ۳۰ مطالعه در دنیا برای سلول درمانی مزانشیم در حال انجام است و به معاونت درمان پیشنهاد داده‌ایم که سلول‌های مزانشیم هم می‌توانند روشی مناسبی برای درمان بیماری باشند تا سریع‌تر بافت ریه بیمار بهبود پیدا کند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: