کد خبر: ۲۶۰۷۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۱۴ تير ۱۳۹۹ - 2020July 04
معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مشکلات اقتصادی مطب‌های پزشکی، اعلام کرد که عده‌ای از پزشکان بنابر چالش‌های اقتصادی و عده‌ای به دلیل وضعیت و شرایط کرونا مطب‌هایشان را تعطیل کردند.

شفاآنلاین>سلامت>معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مشکلات اقتصادی مطب‌های پزشکی، اعلام کرد که عده‌ای از پزشکان بنابر چالش‌های اقتصادی و عده‌ای به دلیل وضعیت و شرایط کرونا مطب‌هایشان را تعطیل کردند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر محمد جهانگیری  با اشاره به چالش تعطیلی مطب‌های پزشکی به دلیل مشکلات اقتصادی در بحران کرونا، گفت: یکی از موضوعات اصلی که در حال حاضر مورد بحث است، این است که بسیاری از مطب‌های ما به‌ویژه مطب‌هایی که در حوزه دندان‌پزشکی اقدام می‌کنند یا صرفا نسخه‌نویس بوده و یا با فرآیندهایی کار می‌کنند که طی این چند ماه بر اساس توصیه‌هایی که انجام شد، فعالیتی نداشتند، دچار مشکل شدند. حتی  بار مراجعه مطب‌هایی که فعالیت داشتند هم در این دوران کاهش یافت و مراجعه بیماران به آن‌ها کم بود؛ چراکه مردم به دلیل همه‌گیری کرونا از مراجعه به همه جا از جمله مطب‌ها هراس داشتند.

مشکلات اقتصادی در مطب‌های پزشکی

وی با بیان اینکه کاهش مراجعات سیستم را از نظر اقتصادی دچار مشکلاتی کرد، افزود: در ابتدا فکر می‌کردیم بعد از گذشت دو تا سه ماه، شرایط عادی می‌شود و همه برای این مدت تاب‌آوری داشتند، اما زمانیکه پیش‌بینی می‌شود بیماری کووید-۱۹ بیش از یکسال طول می‌کشد، موضوع فرق می‌کند. از طرفی هزینه‌ها افزایش یافته است. به عنوان مثال هزینه‌ها از اجاره مطب گرفته تا آب و برق و گاز و هزینه نگهداری و حقوق و دستمزد افزایش یافته است.  وقتی این موارد را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که مطب‌ها با هزینه تمام شده بالایی مواجه خواهند شد. از طرفی هم برای پیشگیری از شیوع کرونا هزینه تامین وسایل حفاظتی و بهداشتی نیز اضافه شد. حال وقتی این موارد را کنار یکدیگر می‌گذاریم با این تعرفه‌ای هم که مشخص شده، هر طور حساب کنید، هزینه‌های مطب‌ها درنمی‌آید.

تعرفه‌های پزشکی با رشد هزینه‌ها همخوانی ندارد

جهانگیری ادامه داد: بنابراین این محاسبات از نظر کاری در یک طرف و از نظر اقتصادی در یک طرف قرار دارد و علاوه بر این طی یکسال آینده شرایط استرس‌زایی نیز برای پزشکان وجود دارد.  از طرفی هم تا زمانیکه بحث بسته شدن مطب اعلام نشود، ‌ بحث مالیات پابرجا است. ما هم اعلام کردیم که باید به فکر اقتصاد همکاران باشیم. باید توجه کرد که تعرفه‌های تعیین شده با رشد هزینه‌ها همخوانی ندارد و در این صورت از نظر اقتصدی امکان اداره کار وجود ندارد.


شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید


وی گفت: در حال حاضر متد محاسبه برای مطبی که می‌خواهد درآمدزا باشد، این است که شش روز هفته به صورت روزی هفت ساعت کار کند. حال غالب مطب‌های ما سه تا چهار روز کار می‌کنند، اما باز هم می‌بینیم که هزینه‌ها سرجای خودشان قرار دارند. تغییر این حالت‌ها و روش‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست و مبانی خاص خودش را دارد.  این موضوع  ‌موجب این می‌شود که برخی از مطب‌داران فکر کنند که فقط در یک درمانگاه کار کنند. در این صورت بدون هیچ هزینه‌کردی، حق‌الزحمه خود را دریافت می‌کنند.  البته این اقدام چند آسیب می‌رساند؛  تصور کنید که یک واحد ۷۰ متری برای مطب در اختیار حوزه سلامت است، حالا وقتی این واحد را تعطیل ‌کنید، از کاربری سلامت به کاربری دیگری تغییر می‌کند. بنابراین دسترسی به خدمات سلامت را کاهش می‌دهد و کاربری فضایی که در حوزه سلامت کار می‌کرده، تغییر می‌کند.

اگر ویزیت را افزایش نمی‌دهید، هزینه مطب‌داری را کاهش دهید

جهانگیری افزود: اقتصاد مطب از طریق ویزیت تامین می‌شود و امروز هزینه‌های مطب با این ویزیت‌هایی که تعیین شده و همچنین با کاهش بار مراجعات، همخوانی ندارد. باید روی این موضوع کار شود. در عین حال ما نمی‌گوییم که صرفا ویزیت را افزایش دهیم، بلکه حرف ما این است که هزینه مطب‌داری را کاهش دهید. امروز  شهرداری می‌خواهد تمام عوارض را از مطب‌ها دریافت کند، هزینه آب و برق و... به سمت تجاری شدن می‌رود، اجاره‌ها نیز بر سر جای خود هستند. اکنون هزینه مطب‌داری هزینه بالایی است. اگر می‌خواهیم در حوزه ویزیت از مردم حمایت کنیم، حداقل قیمت تمام شده را برای مطب‌ها پایین نگه دارید. تسهیلاتی به پزشکان و مطب‌ها داده شود و یا اینکه قیمت‌های ویزیت را متناسب با هزینه‌ها رشد دهیم.

وی همچنین اظهار کرد: در عین حال پزشکان در برهه‌ای نمی‌دانستند وضعیت کرونا چه می‌شود، نمی‌دانستند که می‌توانند مطب‌هایشان را بازگشایی کرده و نمی‌دانستند چقدر باید فعالیت کنند.  از طرفی بحث هزینه‌هایی چون حقوق منشی، اجاره مطب و... هم پابرجا بود و حالا با تعطیلی مطب‌هایشان تکلیف‌شان را می‌دانند. بنابراین عده‌ای بنابر این دلایل مطب‌هایشان را تعطیل کردند.

جهانگیری با بیان اینکه در مقطعی اعلام تعطیلی مطب‌ها افزایش یافت، گفت: به طور میانگین روزانه مراجعاتی را در کشور داریم که می‌خواهند مطب‌هایشان را تعطیل کنند.

صدور بیش از ۱۰۰ هزار پروانه طبابت در کشور

وی با بیان اینکه در کشور بیش از ۱۰۰ هزار پروانه طبابت صادر شده، اما تعداد پروانه‌های مطب‌مان حدود ۷۰ هزار تاست، ‌گفت: با توجه به سرانه‌هایی که وجود دارد، در حال حاضر با توجه به فعالیت‌هایی که در بخش خصوصی انجام می‌شود، دسترسی به خدمات سلامت در حوزه مطب‌ها و در کل کشور مناسب است. در شهرستان‌ها بیشتر پزشکان عمومی و متخصصین کار می‌کنند. غالب متخصصین ما مطب دارند. تعداد متخصصین ما از نظر مطب‌داری در کشور بالاتر از پزشکان عمومی است. این درحالیست که تعداد پزشکان عمومی‌مان دو برابر متخصصین‌مان است.  بر این اساس پزشکان عمومی بیشتر در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها، شبکه‌های بهداشت و ... کار می‌کنند و درصدی از آنها مطب‌داری هم می‌کنند. این نشان می‌دهد که دسترسی مردم به متخصص به واسطه مطب خوب است.  یکی از مکان‌هایی که سالیان سال  چندین میلیون متر مربع فضا در اختیار بهداشت و درمان قرار داده، از طریق مطب‌داری انجام شده است. اگر بخواهیم این را در این شرایط جایگزین کنیم، ‌باید چندین هزار میلیارد هزینه کنیم. بنابراین باید این وضعیت را حفظ کنیم.

در کشور چند پزشک داریم؟

جهانگیری گفت: ما حدود ۱۸۰ هزار پزشک و دندان‌پزشک در کشور داریم که از این تعداد حدود ۱۴۰ هزار نفر پزشک هستند که بیش از ۴۰ هزار نفر آن پزشک متخصص بوده و مابقی پزشک عمومی هستند.

وی درباره ارائه تسهیلات به پزشکان از طریق ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: ستاد ملی کرونا مصوبه‌ای را ارائه دادند و در آن اعلام کرده بودند که مراکزی که از وزارت بهداشت مجوز دارند، تسهیلاتی را دریافت می‌کنند. البته فکر می‌کردند که وزارت بهداشت به تمام مراکز درمانی مجوز می‌دهد، در حالی که بخشی از مراکز پزشکی اعم از دفاتر و مطب‌ها از سوی نظام پزشکی مجوز دریافت می‌کنند. طبق پیگیری‌های سازمان نظام پزشکی قرار شد این موضوع اصلاح شود که در حال پیگیری موضوع هستیم. با توجه به اینکه ارائه این تسهیلات نیازمند منابعی است، ‌ در کارگروه سازمان مدیریت هم این مساله مطرح شد تا این اصلاح انجام شود تا تسهیلاتی مانند به تاخیر انداختن اقساط و... به مطب‌ها هم ارائه شود.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: