کد خبر: ۲۶۰۶۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۲ تير ۱۳۹۹ - 2020July 02
سازمان آتش‌نشانی هنوز به طور کامل تائید نکرده ولی گویا از سیستم برق غیر استاندارد آتش سوزی شروع می شود و کپسول وقتی داغ می شود، منفجر خواهد شد
شفاآنلاین>اجتماعی>ساختمان‌های ناایمن تهران همیشه جای بحث دارد؛ شهرداری می‌گوید ما ضابط قضایی نیستیم و نمی‌توانیم ساختمانی را پلمپ کنیم و خلاء قانونی وجود دارد اما مجلس می‌گوید در حوزه قانونگذاری هیچ خلاء وجود ندارد و شهرداری طبق قانون می‌توانند حتی ساختمان ناایمن را تخریب کند. 

به گزارش شفاآنلاین :کمی پیش از ظهر روز 30 دی ماه سال 1395 پلاسکو فرو ریخت و فاجعه‌ای وسیع و جانسوز را رقم زد. پس از حادثه گفتند از 21 سال پیش این ساختمان تاکنون نزدیک به 40 بار اخطار گرفته اما توجهی به اعلام خطرها نشده و سرانجام به دلیل این عدم توجه به مسائل ایمنی پلاسکو ریخت و خانواده‌ها عزادار شدند.

باوجود اینکه پس از حادثه پلاسکو، شناسایی ساختمان‌های ناایمن پایتخت با سرعت بیشتری پیش رفت اما هنوز بیش از 34 هزار ساختمان در سطح شهر  تهران ناایمن تشخیص داده شده است‌ و به نظر نمی‌رسد حادثه پلاسکو به اندازه کافی عبرت آفرین بوده باشد، چراکه همین چند روز اخیر باز شاهد حادثه فجیع در کلینیک سینا اطهر بودیم، کلینیکی که گفته شده 4 بار اخطار گرفته اما هیچ اقدامی برای پلمپ آن نشده است. مدیریت شهری می‌گوید ما ضابط قضایی نیستیم که ساختمان‌های ناایمن را پلمپ کنیم و این از خلا قانونی نشات می‌گیرد و از طرفی مجلس می‌گوید ما هیچ خلا قانونی در این زمینه نداریم اما به راستی چه کسی مسئول ساختمان‌های ناایمن تهران است؟

کلینیک سینا اطهر 4 بار اخطار گرفته بود

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به حادثه ساختمان کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران گفت: طی سال 94 به این ساختمان دستورالعمل آتش‌نشانی داده شده و در سال 96 مجددا اخطار از سوی سازمان آتش‌نشانی داده شده که اجرای این دستورالعمل انجام نگرفته است. همچنین برای بار سوم  در سال 97 از سوی منطقه اخطار گرفت که نهایتا در سال 98 کار خود را شروع کرد.

او افزود: در سال 98 گویا سیستم اعلام حریق در این ساختمان نصب شده ولی سیستم اطفا حریقش در حال نصب بوده که تکمیل نشده بود اما پیشرفت داشته است.

هاشمی تصریح کرد: در این ساختمان انبار غیراصولی در ورودی برای کپسول اکسیژن درست کرده بودند و به نظر می‌آید با توجه به اینکه این کپسول‌ها روز به روز گران‌تر می‌شود مقداری بیش از اندازه کپسول انبار کرده‌اند و سیستم برق این انبار غیر استاندارد بوده است.


رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: سازمان آتش‌نشانی هنوز به طور کامل تائید نکرده ولی گویا از سیستم برق غیر استاندارد آتش سوزی شروع می شود و کپسول وقتی داغ می شود، منفجر خواهد شد.

او با اشاره به ساختمان‌های ناایمن پایتخت ادامه داد: شهرداری بازدید به عمل می‌آورد و از همه این‌ها بازدید می‌کند و تذکر می‌دهد.

هاشمی با بیان دلایل اصلی آتش سوزی این ساختمان گفت: هنوز گزارشی نیامده و اینها گزارش اولیه‌ای است که در بازدید داشته‌ام. ساختمان را تا محل فوت عزیزان دیدم و مشخص شد پله‌های ورودی به صورت تونل دود عمل کرده و دود را مستقیم به طبقه فوقانی برده و دود به سمت بالا رفته و سپس درب پشت بام بسته بوده و پنجره‌ای نبوده و دود در داخل اتاق طبقه چهارم جمع شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: داخل اتاق‌های عمل پنجره ندارد و کاملا بسته است و تمام کسانی که در داخل این اتاق‌های جراحی بودند دچار دودگرفتگی و خفگی شدند. عمدتا خفگی بوده و آتش به آنجا نرسیده است. بیشتر فوت شدگی‌ها ناشی از دود بوده است.

 خلا قانونی در برخورد با عدم ایمنی ساختمان‌ها

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی، با اشاره به حادثه کلینیک سینا اطهر گفت: این ساختمان را طی سال‌های گذشته پایش و رصد کرده‌ایم و سازمان آتش‌نشانی برای اولین بار در سال 94 سراغ این ساختمان رفته و آنجا را بازدید کرده و اقدامات لازم را در قالب دستورالعمل ایمنی به ساختمان ارائه شده است.

او افزود: در سال 96، 97 و 98 هم از این ساختمان بازدید کردیم و در سال 98 به مالکین ابلاغ کردیم در شرایط ناایمن هر اتفاقی بیفتد مسئولیتش با خود شماست.

داوری تصریح کرد: قانونی که به سازمان آتش‌نشانی اختیار دهد خودش به دلیل عدم ایمنی ساختمانی را تعطیل کند وجود ندارد و  ما ضابط قضایی نیستیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی گفت: به این ساختمان اخطاریه داده‌ایم و دستورالعمل ایمنی هم ارسال شده بود. در این دستورالعمل ناایمنی‌های لازم را عنوان و روش‌های برطرف کردن آن را هم اعلام کردیم.

داوری با اشاره به ناایمنی کلینیک سینا اطهر بیان کرد: خیلی موضوعات در این دستورالعمل مطرح شد. تجهیزات خطرناک و نوع نگهداری آن‌ها، سیستم برق و سایر سیستم‌ها در دستورالعمل ایمنی اشاره شد و مباحث مشخصی مورد نظر قرار گرفت.

او با اشاره به علت حریق گفت: کارشناسان در حال بررسی علت حریق هستند امیدواریم تا 48 ساعت آینده علت آن را اعلام کنیم چراکه این ساختمان باید به صورت جزیی مورد بررسی قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی با اشاره به 4 اخطاریه که به این ساختمان داده شده است، افزود: طی سال‌های 94، 96، 97، 98 این ساختمان مورد پایش قرار گرفته و دستورالعمل‌هایی هم داده شده است.

داوری با بیان لزوم ورود قانون در ایمنی ساختمان‌ها گفت: در قوانین ایمنی جایی ندیده‌ایم که از باب مسئولیت اجتماعی برای افراد در خصوص ایمنی حرفی بزند. منطقی نیست فقط دستگاه‌های مربوطه موظف باشند.

او خاطرنشان کرد: وقتی مردم در منازل و ساختمان‌های شخصی هستند باید مسئولیت داشته باشند. به غیر از اینکه قانون به چند دستگاه در خصوص ایمنی پرداخته، اگر شهروندی از دستورالعمل‌های ایمنی استنکاف کند قانون واضح برخورد نکرده است. نمی‌توان متکی به گزارشات قوه قضائیه باشیم و روند سریعی نیست.

خلاء قانونی نداریم/ شهرداری می‌تواند ساختمان‌های ناایمن را پلمپ کند

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: ما درخصوص پلمپ ساختمان‌های ناایمن هیچ خلا قانونی نداریم چرا که طبق قانون شهرداری موظف است پس از اخطار، ساختمان را پلمپ کند اما شهرداری‌ها به دلیل  گستردگی این موضوع به این وظیفه خود عمل نمی کنند.

او افزود: در ماده 100 قانون شهرداری صراحتا بیان شده تخلفِ خارج از پروانه باید در این کمیسیون رسیدگی شود بنابراین شهرداری می‌تواند پس از اخطار، حکم پلمپ صادر کند و حتی تا مرحله تخریب هم پیش برود.

نماینده مردم سبزوار، جغتای و جوین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: از آنجایی که حجم آرای تخریب در کمیسیون ماده 100 بسیار زیاد است شهرداری نمی‌تواند به همه آنها رسیدگی کند.

عنابستانی ادامه داد: به نظر من باید بازنگری کلی در ضوابط شهری از جمله شهرسازی، ساختمان‌های ناایمن، ساختمان‌های بدون پروانه ساخت و... انجام شود چرا که اشکال کار از آنجا نشات می‌گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: از طرفی به دلیل شرایط اقتصادی موجود و افزایش شدید قیمت مسکن مردم مجبور هستند در ساختمان‌های خود هرچند ناایمن زندگی کنند چراکه چاره‌ای جز این ندارند و مجبور هستند خطر را به جان خود بخرند.

شهرداری باید دستور پلمب ساختمان‌های ناایمن را بگیرد/ به روز رسانی قوانین مدیریت شهری در مجلس

مرتضی طلایی، نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران، با اشاره به اختیارات شهرداری در پلمپ ساختمان‌های ناایمن گفت: طبق قانون، شهرداری اختیار دارد پس از اخطار دادن، ساختمان‌های ناایمن را پلمپ کند اما متاسفانه اراده‌ای دربرخورد با ساختمان‌های غیراستاندارد وجود ندارد.

او افزود: به نظر من شهرداری پس از اخطار سوم باید دستور پلمپ را صادر کند و پای آن بایستد و در این مسیر حتی اگر لازم بود از مقام قضایی استفاده کند.

نایب رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: درست است که شهرداری ضابط قضایی نیست اما پلیس انتظامی در اختیار او قرار دارد و کمیسیون ماده 100 هم می‌تواند در مقام قاضی عمل کند و حکم دهد بنابراین از این راه‌ها می‌تواند پس اخطار اگر مالکی دستورات را اجرا نکرد، ساختمان را پلمپ کند این کار به عنوان عامل بازدارنده نقش موثری دارد.

طلایی در پاسخ به این سوال که چه خلا؟ قانونی در مجلس وجود دارد؟ عنوان کرد: مجلس ما درگیر قوانین زائد، خنثی، دست و پا گیر فراوانی است به همین دلیل یکی از پیشنهادات من به ریاست مجلس شورای اسلامی این است که کارگروه‌هایی را برای اصلاح قوانین تشکیل دهد.

او افزود: در این میان به روز رسانی قوانین مدیریت شهری باید در اولویت قرار گیرد تا مشکلات شهری از جمله ساختمان‌های ناایمن حل شود.

طلایی با اشاره به کوتاهی وزارت بهداشت و درمان گفت: به نظر من در آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر هم وزارت بهداشت و درمان، هم شهرداری و هم مجلس شورای اسلامی مقصر هستند و هر سه باید بازبینی کنند.

هیچ‌کس مسئول ساختمان‌های ناایمن تهران نیست

هنوز که هنوز است هیچ کس متولی ساختمان‌های ناایمن تهران نیست و هر وقت حادثه‌ای از جمله آتش‌سوزی رخ می‌دهد همه تقصیر را بر گردن یکدیگر می‌اندازند. هم مجلس شورای اسلامی در حوزه قانون‌گذاری و هم مدیران شهری باید فکری به حال ساختمان‌های ناایمن کنند تا دیگر شاهد چنین حوادث جانسوزی نباشیم.برنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: