کد خبر: ۲۶۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۷ تير ۱۳۹۹ - 2020June 27
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از طراحی سه بسته تحولی در این سازمان برای سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار پارلمان مشورتی اولیاء را در سازمان ایجاد کرده‌ایم و تمام استان‌ها در این پارلمان نماینده دارند.

شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از طراحی سه بسته تحولی در این سازمان برای سال تحصیلی جدید خبر داد و اظهار کرد: برای اولین بار پارلمان مشورتی اولیاء را در سازمان ایجاد کرده‌ایم و تمام استان‌ها در این پارلمان نماینده دارند.

به گزارش شفاآنلاین: سیدجواد حسینی درباره عملکرد مدارس استثنایی در تعطیلی ناشی از کرونا گفت: در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور، بر اساس اساسنامه سال ۱۳۷۰، هفت گروه کودکان با آسیب بینایی، آسیب شنوایی، آسیب جسمی –حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، طیف اوتیسم و چندمعلولیتی‌ها را تحت پوشش داریم.

وی درباره نحوه شناسایی کودکان با نیازهای ویژه اظهار کرد: برنامه‌ای تحت عنوان سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان از سال ۱۳۷۲ و با ۱.۵  درصد پوشش  آغاز شد که در سال ۹۸ به ۹۷.۶ درصد نرخ پوشش رسید. چند سالی است که پیش دبستانی‌ها را نیز تحت پوشش قرار داده‌ایم؛ سال گذشته ۵۰ درصد کودکان پیش دبستانی غربال شدند و هدف‌گذاری امسال ما پوشش ۵۵ درصدی کودکان پیش دبستانی است.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونا، سنجش سلامت را از ۱۵ تیرماه آغاز می کنیم گفت: هدفگذاری امسال ما افزایش نرخ پوشش به ۹۹ درصد است.

وی ادامه داد: اکنون ۸۲ هزار دانش آموز استثنایی داریم که در ۱۶۰۰ مدرسه خاص مشغول به تحصیل هستند. ۷۰ هزار نفر نیز در مدارس عادی درس می‌خوانند که ما این مدارس عادی را تحت عنوان مدارس پذیرا نام‌گذاری می‌کنیم. ۲۰ هزار مدرسه پذیرا در سطح کشور داریم که دانش آموزانی را که به عنوان مثال آسیب دیدگی شنوایی، بینایی و یا جسمی دارند ولی از ضریب هوشی خوبی برخوردار هستند تحت پوشش قرار می‌دهند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره شمار دانش آموزان استثنایی در هفت گروه یادشده گفت: بیشترین آمار ما مربوط به ناتوانان ذهنی است.  ۶۰ هزار و ۱۷۰ دانش آموز کم‌توان ذهنی، هشت هزار و ۵۱ دانش آموز چندمعلولیتی، ۵۶۷۱ آسیب دیده شنوایی، ۲۵۲۴ دانش آموز در طیف اوتیسم، ۲۱۵۶ دانش آموز آسیب دیده بینایی و ۱۹۷۰ دانش آموز آسیب دیده جسمی حرکتی داریم.

حسینی در پاسخ به اینکه در طرح سنجش سلامت چند نفر را ارزیابی می‌کنید؟ افزود: در سال گذشته یک میلیون و ۵۰ هزار کودک بدو ورود به دبستان و ۳۸۰ هزار کودک پیش دبستانی تحت سنجش قرار گرفتند.

وی در پاسخ به اینکه در شرایط کرونا سنجش سلامت این تعداد از دانش‌آموزان را چگونه انجام می‌دهید؟ گفت: اگر سنجش انجام نشود کودک در کلاس اول ابتدایی ثبت نام نمی‌شود. در حال حاضر با توجه به شرایط کرونا، تعداد پایگاه‌های سنجش را افزایش داده‌ایم، تعداد افرادی که در هر پایگاه باید سنجیده شوند از ۴۰ تا ۴۲ نفر به ۲۰ نفر کاهش یافته است. امسال اتاق انتظار ایجاد کرده‌ایم که خانواده‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از آن استفاده می‌کنند.

حسینی با بیان اینکه ۶۰ هزار مدرسه در حال نوبت گیری هستند، تصریح کرد: زمان انجام تست‌ها برای هرنفر در سال‌های گذشته ۱۵ دقیقه بود که امسال به ۳۰ دقیقه افزایش یافته است. تمهیدات بهداشتی نیز رعایت می‌شود و خانواده‌ها مطمئن باشند که فرزندشان آسیبی نخواهد دید.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره وجود برخی مشکلات نظیر عدم شناسایی برخی دانش آموزان مانند گروه کم توجه و جنبش افزونی در طرح سنجش سلامت، گفت: کاستی‌هایی وجود دارد ولی باید بپذیریم که سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و از زمان تاسیس تا کنون نرخ دانش آموزان تحت پوشش به ۱۷.۵ درصد رسیده است. همچنین اعتباراتش رشد هشت برابری پیدا کرده و اعتبارات ایاب و ذهاب تا ۴۲ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: امسال به عنوان یک اولویت کاری، "بسته طلایی مداخلات بهنگام" را طراحی کرده‌ایم که در قالب آن قصد پاسخ به چهار سوال مهم را داریم. نخست آنکه آیا همه کودکان استثنایی را شناسایی می‌کنیم؟ که معتقدیم کامل شناسایی نمی‌شوند و آنچه اتفاق نظر روی آن وجود دارد حدود دو درصد دانش آموزان هستند.

 حسینی ادامه داد: دوم آنکه آیا بعد از شناسایی؛ به طور کامل تحت پوشش قرار می‌گیرند؟ سوم آنکه اگر تحت پوشش هم قرار گرفتند آیا این پوشش بموقع و بهنگام است؟ چهارم اینکه اگر مداخله بهنگام می کنیم آیا این مداخله استاندارد و حرفه‌ای است؟ معتقدیم در هر چهار قلمرو نمی‌توانیم جواب کامل و قانع کننده‌ای داشته باشیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور درباره اقدامات این سازمان در ایام تعطیلی مدارس گفت: ما به فضای کرونا پرتاب شدیم و هیچ کس آمادگی مقابله با شرایط کرونایی را نداشت؛ در حالی که اول مهر آتی دیگر نمی‌توانیم چنین ادعایی کنیم و باید سناریوهای مختلفی برای آموزش داشته باشیم که در دست انجام است.

وی افزود: چه باید می کردیم؟ اولین کاری که انجام شد آغاز فعالیت مدرسه تلویزیونی بود، سپس مدارس با خلاقیت‌هایی که داشتند از طریق فضای مجازی آموزش را ادامه دادند و همچنین در این ایام ۳۲۰ هزارساعت فعالیت آموزشی منزل محور و فرد به فرد انجام شده است. همچنین  ۱۰ هزار گروه مجازی با ۲۲ هزار معلم در ۲۲ هزار مدرسه تشکیل شده است. پایگاه جامع مدرسه مجازی را ایجاد کردیم و کار در ۱۳ استان انجام شد و برای سال تحصیلی جدید در هر استان یک پایگاه جامع خواهیم داشت.

حسینی با اشاره به طراحی شش استودیو برای نابینایان، ناشنوایان، اوتیسم و غیره گفت: ۱۸۰۰ محتوا تولید و جمع آوری شده که بعد از بررسی این محتوا آنها را در یک پایگاه گنجانده و در معرض استفاده عموم قرار می‌دهیم. کانال ویژه آموزش و پرورش استثنایی در شبکه شاد ایجاد شده و تا چند روز آینده کانال ویژه محتوای آموزش و پرورش استثنایی نیز در شبکه شاد راه اندازی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: با ارسال درسنامه به منازل و مدارس و بکارگیری ظرفیت ۷۴۱ مرکز مشکلات ویژه یادگیری و ۱۶ مرکز مشاوره، به درستی خانواده ها را هدف قرار دادیم تا تحت آموزش قرار بگیرند که البته معتقدیم هنوز کافی نیست. ۲۵ هزار ساعت آموزش و مشاوره تلفنی به ۹۰ هزار نفر از اولیاء ارائه شده است.

 وی به طراحی سه بسته تحولی برای سازمان در سال جاری که یکی از آنها توسعه مشارکت ها و کاهش تمرکز است، اشاره کرد و گفت: بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های این بسته، تاسیسی و نوآورانه است و یکی از محورها توجه به نقش اولیاء است. برای اولین بار پارلمان مشورتی اولیاء را در سازمان ایجاد کرده ایم و تمام استان ها در این پارلمان نماینده دارند.

حسینی ادامه داد: در این طرح استفاده از ظرفیت و توان اولیاء را در قالب اولیای مدرسه یار، مدیریار، سلامت یار، هنریار و ورزش یار مدنظر قرار دادیم و تاکید شده است که تا پایان سال تحصیلی آینده باید ۳۰ درصد مشارکت اولیاء نسبت به سال ۹۸ افزایش یابد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه با بیان اینکه سلامتی دانش آموزان برای ما بسیار مهم است گفت: اختیاراتی هم به شورای سنجش استان‌ها سپرده شده است. سنجش برای دانش آموزان ضروری است تا مشخص شود هرکدام باید به کدام مدرسه بروند و چه مداخلاتی دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر سرانه هر دانش آموز عادی چهار میلیون تومان باشد، سرانه تحصیل دانش آموز استثنایی دو میلیون تومان بیشتر است گفت: بودجه ما در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بود و امسال به بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است که با احتساب درآمدهای اختصاصی به ۱۶۰ میلیارد تومان می رسد. بخشی از نیازهای ما از طریق وزارتخانه تامین می شود و ۱۶۰ میلیارد تومان هم مازاد بر آن ردیف بودجه ای مستقل داریم. بودجه فعلی کفاف فعالیت های سازمان را نمی دهد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه گاهی نداشته هایمان را بسیار پررنگ می‌بینیم و داشته‌هایمان را نمی‌بینیم، اظهار کرد: سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب اسلامی است و امسال در این تنگنای اقتصادی تا ۵۰ درصد افزایش بودجه داشته است.

وی درباره بسته تحولی مدرسه انطباقی نیز گفت: در همین راستا شرایط مدارس باید با بچه ها انطباق پیدا کند. ۲۱۰ مدرسه در سطح کشور کمبود داریم که تا کنون کلنگ ساخت ۶۶ مورد آن به زمین زده شده است. کمبود معلم داریم؛ آموزش مهارت های چندگانه را مدنظر داریم. قرار است سال ۹۹ در هراستانی یک مدرسه استثنایی و یک مدرسه پذیرا مناسب سازی شوند و الگوی مدارس دیگر قرار بگیرند.

حسینی ادامه داد: ۱۴ استان، مدرسه اوتیسم مستقل نداشتند. برای امسال ۱۴ مدرسه اوتیسم در حال ساخت است.

وی به تولید نرم افزار آموزش موبایلی برای تمام پایه های تحصیلی نیز اشاره و درباره مشکلات عدم دسترسی خانواده‌ها به آموزش مجازی اظهار کرد: حدود ۴۰ درصد دانش آموزان استثنایی به آموزش های مجازی دسترسی نداشتند. برای جبران این کاستی اقداماتی چون آموزش تلویزیونی و تهیه درسنامه ها و آموزش حضوری در مناطق دوردست انجام شد. اکنون نیز قصد داریم خیران را پای کار بیاوریم و راهبردهایی در حال انجام است تا دسترسی والدین به ابزارهای هوشمند افزایش یابد.

حسینی تاکید کرد: در ایام کرونا آموزش و پرورش استثنایی کمتر از آموزش و پرورش عادی کار نکرده است. نواقصی هم  در کار بوده که طبیعی است و اولیاء مهمترین ارزیابان هستند که باید از آنها بازخورد گرفت.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: