کد خبر: ۲۶۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۴ تير ۱۳۹۹ - 2020June 24
بیشتر افراد معتاد به دنبال تامین آرامش و رهایی از برخی مشکلات بسیار کوچک قدم در راه پرخطر مصرف مواد مخدر می گذارند

شفاآنلاین>سلامت> یک روانپزشک گفت: بیش از ۶۰ درصد افرادی که به انواع مواد مخدر اعتیاد دارند دارای اختلالات روانی هستند و افسردگی بیشترین شیوع را بین معتادان دارد.

به گزارش شفاآنلاین :مهدی قاسمی اظهار داشت: شروع مصرف مواد مخدر بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی در همه زمان ها به صورت تفریحی است و در ادامه و پس از درگیری، فرد وابستگی شدیدی به مواد پیدا می کند که در صورت تاخیر در مصرف، حالات اضطراب و نگرانی و هرچه زمان می گذرد عصبانیت و به هم ریختگی روح و روان فرد معتاد بر اثرات مخرب آن نمایان می شود.

وی گفت: برخی افراد بدون آگاهی از امراض تخریبی مواد افیونی برای رفع و پاسخگویی به برخی اختلالات و نارسایی های جسمی اقدام به مصرف آن می کنند مانند شیشه که به باور عمومی مصرف آن هر قدر بالاتر می رود نه تنها پاسخگوی امیال فرد معتاد نخواهد بود بلکه بطور افسار گسیخته روان و اعصاب مصرف کننده را تخریب می کند به نحوی که فرد هویت شخصی خود را نیز از یاد می برد.

این رواندرمانگر اظهار داشت: تخریب فرد معتاد به اندازه ای پیش می رود که اختلالات اضطراب و نگرانی، ‌افسردگی و گوشه گیری و عدم حضور در اجتماع گریبان آن را خواهد گرفت و از طرفی فرد مشکلات خانوادگی و حتی زناشویی و اختلالات مربوط به آن را تجربه خواهد کرد.

قاسمی افزود: بیشتر افراد معتاد به دنبال تامین آرامش و رهایی از برخی مشکلات بسیار کوچک قدم در راه پرخطر مصرف مواد مخدر می گذارند که در اوایل شروع مصرف مخدرها مانند تریاک، هروئین، مورفین، ترامادول، متادون و غیره بطور موقت با کاهش سطح اضطراب، مشکل فرد بهبود می یابد اما با افت سطح مواد در خون و بازگشت اضطراب، نیاز و فوریت جهت مصرف مجدد مواد و آرام بخشی بالا می رود و در صورت عدم مصرف، ضعف جسمی و حتی جنسی به آن باز می گردد و همین موضوع سبب وابستگی فرد به مواد مخدر و اعتیاد خواهد شد.

وی تصریح کرد: به خیال بیشتر مصرف کنندگان استعمال مواد مخدر موجب برداشتن مهارهای روانی و از طرفی افزایش اعتماد به نفس و خلق فرد خواهد شد، در حالیکه ادامه مصرف انواع مخدر ولو بطور تفریحی در درازمدت منجر به کاهش توان و انرژی و تمرکز در اعصاب و رفتار و اختلالاتی نظیر اضطراب و افسردگی ایجاد خواهد کرد.

این متخصص شناختی رفتاری افزود: مواد مخدر آثار مخربی بر کارکرد فعل و انفعالات مغز دارد به نحوی که چنانچه فرد مصرف کننده دارای مشکل اختلال اضطراب باشد موقتا احساس خوبی خواهد داشت و علایم آن بر اعصاب و روان فرد نمایان می شود ولی در بلند مدت نه تنها حالات روانی آن بهبود نخواهد یافت بلکه به بیماری اعتیاد دچار شده است.

قاسمی گفت: با انجام مشاوره و مصرف دارو به ویژه توام شدن درمان دارویی و غیردارویی سیستم اعصاب و کارکردهای مغز فرد معتاد به حالت طبیعی خود باز خواهد گشت و بدنبال آن فرد احساس کاهش اضطراب، افسردگی، افکار مزاحم، کاهش توهم، بهبودی خواب و اشتهای خود را که با مصرف مواد از دست داده، به مرور بازیافت خواهد یافت.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: