کد خبر: ۲۵۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 20
رئیس سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد:
رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور گفت: سال ۹ هزار و ۸۸۴ هزار قصور پزشکی در کشور رخ داد که تعداد چهار هزار و یک مورد محکوم و پنج هزار و ۲۸۳ تبرئه شدند.

شفاآنلاین>سلامت>عباس مسجدی آرانی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در آستانه آغاز هفته قوه قضاییه هستیم، در سازمان پزشکی قانونی در هفته قوه قضاییه پروژه هایی را در برخی از استان‌های کشور از جمله هرمزگان،  مرکزی و مازندران افتتاح می‌شود و که سه پروژه از این پروژه ها مهم هستند.

به گزارش شفاآنلاین:مسجدی آرانی ادامه دارد: سال گذشته ۱۶ پروژه مهم و ۲۰ مرکز را افتتاح کردیم، روز یکشنبه- اول تیرماه- حدود ۱۰ هزار مترمربع به فضاهای فیزیکی ما اضافه می شود از مهمترین برنامه‌های ما که از زمستان سال گذشته آغاز شد برنامه طرح تحول بود.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: از جمله کارهای مهم در سال ۹۸ که ادامه دارد دسترسی به پرونده بیماران است. در یزد و تهران و برخی از استان‌های دیگر به پرونده بیماران دسترسی داریم و از تردد بیماران جلوگیری می شود.

مسجدی آرانی افزود: ۳۰ درصد از پست‌هایمان اشغال است و کمبود نیرو داریم. توانستیم برای سال ۹۹ مجوزی در این زمینه  جذب کنیم و در شرف برگزاری آزمون هستیم و تا پایان سال ۲۰۰ نفر پزشک اضافه خواهد شد.

وی ادامه داد: در سراسر کشور ۱۰ آزمایشگاه ژنتیک داریم و ۹۲ هزار نمونه کشف و ۲۰ هزار پروفایل احصاء و ۱۶ هزار داده بارگذاری شده است.  

به گفته وی،  بیش از  ۱۲ هزار پرونده سقط جنین تشکیل شد  که ۲.۶ کاهش در این مورد نسبت به سال گذشته داشتیم،  دادستان کل ماموریت یافته که جلسه ای با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی داشته باشیم و آمار رشد سقط های جنایی بررسی شود.

۵۸۰ پرونده در مورد مسایل اختلات جنسی
رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در حوزه اخلال جنسیتی در سال گذشته ۵۸۰ پرونده بوده که  ۴۰۰ پرونده مربوط به  خانم‌ها است که تغییر جنسیت در خانم‌ها افزایش یافته که ۱۰۳ مورد آن تایید شده است و ۱۸۰ پرونده مربوط به آقایان است که ۵۶ مورد آن تایید شده است.

مسجدی آرانی گفت: سال گذشته ۲۸ و ۹ دهم درصد افزایش پرونده شخصیت برای عفو و عدم تحمل کیفر تشکیل شد که بسیار مهم بود البته محدودیت‌هایی را در حوزه تخصصی و مالی داریم که نتوانستیم برای همه آنها پرونده تشکیل دهیم که رفع خواهد شد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه به حضور این سازمان در بحران‌ها در سال گذشته اشاره و گفت: در مورد هواپیما، شهدای استان کرمان، حوادث آبان ماه، لردگان، سیل، حادثه اتوبوس در مازندران و مینی بوس در گلستان اقدامات کارشناسی انجام و گواهی‌ها برای مرجع قضایی صادر شده است.
وی در ادامه به راه اندازی بانک سلول و بافت و شورای آموزش و پژوهش اشاره کرد.
مسجدی آرانی در ادامه با بیان اینکه در سال ٩٨، دو میلیون پرونده قضایی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است، گفت: اگر متوسط هر پرونده را ٢۵ فرآیند در نظر بگیریم تعداد قابل توجهی پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.

٩٠ درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات است
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: ٩٠ درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات است که در مجموع یک میلیون و ۶٩٩ هزار و ٨٣٧ پرونده است که حدود ٣٣درصد ادعای نزاع است،  ٢٠ درصد مربوط به حوادث رانندگی، ٢۵ درصد معاینه، ۵.٨ درصد مربوط به زنان و ۵٣.٧ درصد مربوط به اختلالات روانپزشکی است.

مسجدی آرانی،  بیشترین آمار مربوط به تابستان را با ٢٩.١ درصد اعلام کرد و گفت: فصل بهار ٢۵.١، پاییز ٢۴.٩ و زمستان با ٢١ درصد است.

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه ۵ درصد این پرونده‌ها را فعالیت‌های آزمایشگاهی در بر می‌گیرد، افزود: ٩١هزار و ٨٨٨ پرونده و به عبارتی ۵۴۵ هزار و ٢۶۴ نمونه انجام شده است در مجموع شاهد کاهش  ٩.٣ در این باره بوده ایم. همچنین آزمایش‌های بالینی با کاهش منفی٣.۶ نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

مسجدی آرانی افزود: در کشور ١٠ آزمایشگاه ژنتیک داریم که ٩٢ هزار نمونه انجام و ٣٠ هزار پروفایل و ١۶هزار داده بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: در زمینه قصور پزشکی، ٩٨٨۴ پرونده داشته‌ایم که ۴۶٠١ مورد آن مقصر بوده‌اند. بیشترین موارد به تهران، البرز و فارس و کمترین آن لرستان و هرمزگان بوده است. در سال گذشته شاهد ٧٨۴ مورد گاز گرفتی بوده که یک رشد ۴.٧ درصدی را نشان می‌دهد که ٧٠درصد گاز گرفتگی مربوط به ۶ ماهه اول سال گذشته است.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: