کد خبر: ۲۵۹۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۴ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 13
در هنگام تشنج کودک را به پهلو بخوابانید ، از قرار دادن وسیله‌ای در دهان یا متوقف کردن تشنج و حرکات پرشی خودداری کنید ، اجسام سفت یا تیز را از اطراف کودک دور نمایید و کنار کودک بمانید و کم کم آرامش کنید
شفاآنلاین>سلامت>فوق تخصص عفونی کودکان و نوزادان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل خواستار توجه جدی‌تر والدین به اختلال تشنیجی کودکان شد و توصیه کرد : کودکان را هنگام تشنج به پهلو بخوابانید.

به گزارش شفاآنلاین، دکتر محسن محمدی با اعلام این که تب و تشنج، شایع ترین اختلال تشنجی در دوران کودکی است ، تاکید کرد : به همین دلیل نیز فراگیری آموزش های لازم از سوی خانواده ها در مواجهه با تشنج کودکان مورد تاکید قرار می گیرد.

وی با اظهار این که اغلب تشنج های همراه با تب کمتر از پنج دقیقه طول می کشد و همراه آسیب مغزی نخواهد بود ، به خانواده ها توصیه کرد : در هنگام تشنج کودک را به پهلو بخوابانید ، از قرار دادن وسیله‌ای در دهان یا متوقف کردن تشنج و حرکات پرشی خودداری کنید ، اجسام سفت یا تیز را از اطراف کودک دور نمایید و کنار کودک بمانید و کم کم آرامش کنید.

دکتر محمدی تاکیدکرد : کودک را توسط اورژانس ۱۱۵  به بیمارستان برسانید و به هنگام تشنج، با تجویز پزشک و دریافت آموزش های لازم از شیاف دیازپام مقعدی استفاده نمایید.

وی گفت : تب و تشنج در ۲ الی ۴  درصد کودکان ۶ ماهه تا ۵ ساله رخ می دهد که تشنج های ناشی از تب ، شایع ترین اختلال تشنجی دوران کودکی هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل وجود بیماری زمینه‌ای تشنج که با تب برانگیخته شده، تب و تشنج ساده و همچنین عفونت سیستم عصبی مرکزی را سه احتمال بروز تشنج و تب در کودکان دانست و افزود : تب

بالاتر از ۳۸ درجه، کاهش سطح هوشیاری، تکان یا پرش در دست‌ها و پاها، بالارفتن چشم‌ها، بی‌اختیاری ادرار یا مدفوع، ناله کردن، عدم پاسخ‌گویی به محرک‌ها از نشانه‌های کلی تشنج به شمار می روند.

وی با بیان اینکه تب و تشنج ساده که به دلیل عفونت سیستم عصبی یا علل دیگر ایجادکننده تشنج نباشد (همانند افت قند،کلسیم و.دیگر موارد) درحدود ۲ درصد ممکن است تا سن ۷ سالگی ، منجر به صرع یا تشنج بدون تب شود ، گفت : تب و تشنج ساده معمولا زمینه ارثی داشته و در صورت رخ دادن در سن زیر ۱۸ ماهگی  و تب کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد احتمال تکرار آن بیشتر است.

این فوق تخصص عفونت های کودکان اظهار داشت : مهم ترین نگرانی والدین در مورد اخذ نمونه مایع مغزی نخاعی و آزمایش " آی پی (lp)   است که در سن زیر یک سالگی ضروری می باشد و عوارض ناچیزی در برابر ارزش تشخیص و بررسی بیمار خواهد داشت.

محمدی گفت: همکاری والدین با پزشک متخصص مربوطه جهت رد عفونت مغزی کودک لازم و ضروری می باشد و انجام سایر آزمایشات مثل قندخون، الکترولیت ها ،کلسیم و منیزیم بر اساس قضاوت بالینی پزشک مربوطه می باشد.

وی در همین زمینه بیان کرد: گرفتن نوار مغزی در یک تب و تشنج ساده ضروری نیست و انجام آن در فاز حاد بیماری ریسک تکرار پذیری را مشخص نمی کند.

استفاده از داروهای ضد تشنج  از تکرار بعدی پیشگیری کند

فوق تخصص عفونی کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه روش های پیشگیری و درمان با بررسی های مختلف، استفاده داروهای تب بر معمول را  در کاهش میزان شدت تشنج موثر ندانسته ، گفت: استفاده از داروهای ضد تشنج در موارد تشدید تشنج می تواند از تکرار بعدی پیشگیری کند.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه بیشتر اوقات تشنج ناشی از تب در ساعات اولیه تب و بیماری کودک اتفاق می‌افتد، افزود : استفاده از داروهای تب‌بر مانند استامینوفن یا ایبوبروفن مخصوص کودکان، تب را پایین آورده و ممکن است کودک را آرام‌تر کند، ولی از تشنج پیشگیری نمی‌کند.

وی ادامه داد : در بعضی از مواقع کودکانی که یک بار تشنج داشته‌اند با تجویز پزشک داروهای ضد تشنج دریافت می‌کنند که به هنگام تب استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت : به طور معمول اولین تشنج هیچ‌ وقت از قبل خبر نمی‌کند و در بیشتر موارد والدین حتی متوجه بالا رفتن دمای بدن نوزاد خود نمی‌شوند و با دیدن تشنج در کودک تازه پی به تب در او می‌برند.

وی افزود : از آنجا که تب در کودکان یکی از شایع ترین موارد همراه با تشنج است پس بهترین کاری که در این موارد می‌توان انجام داد پائین آوردن دمای بدن است و اگر متوجه شروع تب در کودکتان شدید پیش از آن‌ که منجر به تشنج شود از داروهای تب‌بر و روش پاشویه یا کم کردن لباس کودک برای پائین آوردن دمای بدن او استفاده کنید. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: