کد خبر: ۲۵۹۲۴۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 10
گروه خوني اُ (O) به ويژه در برابر بيماري ويروسي کوويدگروه خوني اُ (O) به ويژه در برابر بيماري ويروسي کوويد-۱۹، نقش محافظتي دارد-۱۹، نقش محافظتي دارد
شفاآنلاین>سلامت>مطالعات جديد نشان مي‌دهد ميان گروه خوني افراد و مثبت شدن آزمايش کرونا و حتي شدت علايم ناشي از اين ويروس ارتباط مستقيم وجود دارد.

به گزارش شفاآنلاین،تحقيق‌هاي انجام شده توسط اين شرکت به تفاوت‌ها در ژني دست پيدا کرده که روي گروه خوني افراد اثرگذار بوده و مي‌تواند بر حساسيت فرد به بيماري کوويد-۱۹ تأثير بگذارد. 

براساس اين گزارش، دانشمندان به تازگي در حال بررسي عوامل ژنتيکي بوده و سعي در يافتن دليل اين عامل هستند که چرا برخي افراد مبتلا به ويروس جديد کرونا هيچ علايمي از خود نشان نمي‌دهند در حالي که برخي ديگر علايم شديد دارند.

در ماه آوريل (فروردين) اين شرکت زيست فناوري، تحقيق‌هايي روي ميليون‌ها پروفايل در پايگاه داده دي‌ان‌اي خود انجام داد تا نقش ژنتيک را در اين بيماري دريابد. 

اين شرکت روز دوشنبه(ديروز ۱۹ خردادماه) اعلام کرد، نتايج اوليه بيش از ۷۵۰ هزار شرکت‌کننده نشان مي‌دهد گروه خوني اُ (O) به ويژه در برابر بيماري ويروسي کوويد-۱۹، نقش محافظتي دارد. اين يافته‌ها در واقع اثباتي بر تحقيقاتي پيشين مبني بر ارتباط ميان تغييرات ژن مشخص کننده گروه خوني (ژن ABO) و کوويد-۱۹ است. 

در اين ميان مشخص شده است که عواملي مانند سن و شرايط بهداشتي نيز مي‌توانند در شيوه مقاومت افراد در برابر کرونا تاثيرگذار باشند. بي‌ترديد اين مطالعه مي‌تواند به شناسايي و محافظت از افراد در معرض خطر کمک شاياني کند ضمن آنکه نقش بسزايي در درمان و توليد دارو و واکسن اين بيماري ايفا خواهد کرد. 

پيش از اين و در هفته گذشته، گزارش‌هايي مبني بر تاثير گروه خوني در علايم بيماري افراد مختلف منتشر شده بود. در اين مطالعه ژن‌هاي بيش از ۱۶۰۰ بيمار در ايتاليا و اسپانيا که در پي ابتلا به کوويد-۱۹، نارسايي تنفسي را تجربه کرده بودند مورد بررسي قرار گرفت و مشخص شد که افراد با گروه خوني A به ميزان ۵۰ درصد نياز بيشتري به دستگاه‌هاي تنفسي داشتند. پيش از اين چين نيز با انجام مطالعات مشابه به چنين نتايجي دست پيدا کرده بود. 

آدام اتن سرپرست محققان گروه از شرکت زيست فناوري ۲۳‌اند مي‌، از گزارش‌هايي در مورد ارتباط ميان کوويد-۱۹، لخته شدن خون و بيماري‌هاي قلبي عروقي نيز خبر داد.

وي در اين گزارش‌ها نکاتي را در مورد تاثير ژن‌ها در بروز اين دست علايم ارائه داد.  تحقيق‌هاي اين گروه مطالعاتي نشان داد که آزمايش کروناي افراد داراي گروه خوني O بين ۹ تا ۱۸ درصد کمتر از افراد با گروه‌هاي خوني ديگر مثبت مي‌شود. 

به گفته اين محقق، هرچند شواهد دست يافته، قانع‌کننده بوده اما هنوز راه طولاني پيش روست. 

براساس تازه‌ترين گزارش‌ها، تا به امروز بيش از ۷ ميليون و ۲۰۱ هزار نفر در جهان به کوويد-۱۹ مبتلا شده که از اين ميان نزديک به ۴۰۹ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.بلومبرگ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: