کد خبر: ۲۵۹۱۴۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 09
انجمن خبرنگاران خارجي از مکري به دليل تحقيقات غيرقابل قبول انتقاد کردند و دو اتحاديه مطبوعاتي آرژانتيني نيز دولت سابق را مورد نکوهش قرار دادند
شفاآنلاین>سلامت>سازمان اطلاعات فدرال آرژانتين خواستار تحقيق در مورد مائوريسيو مکري رئيس‌جمهوري سابق اين کشور به اتهام جاسوسي از بيش از ۴۰۰ روزنامه نگار شده است.

به گزارش شفاآنلاین، دهها خبرنگار خارجي از جمله چند خبرنگار خبرگزاري فرانسه در فهرست افرادي قرار داشتند که در رابطه با اجلاس گروه ۲۰ و نشست سازمان تجارت جهاني که در سال هاي اخير در آرژانتين برگزار شد، در موردشان تحقيق مي شد.

يک منبع رسمي مطلع در حالي که خواست نامش فاش نشود از تنظيم شکايت نامه و ارائه مدارکي در اين زمينه خبر داد.

همچنين اسامي حدود يکصد فرد دانشگاهي، تاجر و شخصيت هاي برجسته جامعه مدني در اين فهرست وجود دارد.

اين اسناد مرتبط با موردي است که در سه پرونده به نام هاي «۲۰۱۷»، «خبرنگاران گروه ۲۰» و «متفرقه» در صندوق امانات مدير سابق ضد جاسوسي سازمان اطلاعات فدرال آرژانتين پيدا شده است.

بوينوس آيرس ميزباني يازدهمين کنفرانس وزارتي سازمان تجارت جهاني در سال ۲۰۱۷ و سيزدهمين اجلاس گروه ۲۰ در سال ۲۰۱۸ را برعهده داشت.

منبع ياد شده گفت: تحقيقات درمورد خبرنگاران، مشخص است. اطلاعات مربوط به آنها از شبکه هاي اجتماعي گردآوري شده است.

دادستان هاي آرژانتين تحقيقاتي را درمورد اتهام جاسوسي مکري از مخالفان سياسي در دوره زمامداري اش آغاز کرده اند.

شکايت نامه مربوط به اين مساله از سوي «کريستينا کامانو» تنظيم شده است. وي از سوي «آلبرتو فرناندز» رئيس جمهوري چپ ميانه آرژانتين مسئول حسابرسي از سازمان اطلاعات فدرال اين کشور شده است.

کامانو از دادستان هاي آرژانتين خواسته است درمورد مکري تحقيق کنند. به گفته وي، از ايميل هاي تقريبا يکصد نفر بدون حکم قضايي، جاسوسي شده است.

براساس شکايتنامه تنظيم شده، اطلاعات درخواست شده از افراد شامل «ترجيجات سياسي، پست هاي رسانه هاي اجتماعي، همدردي با گروه هاي فمينيستي يا محتواي سياسي و فرهنگي مطالب» بوده است.

همچنين در اين اطلاعات به اين مساله توجه شده که آيا افراد مورد نظر، منتقد دولت مکري بوده اند يا نه؟ مکري از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ پست رياست جمهوري آرژانتين را برعهده داشت.

در ميان افرادي که هدف جاسوسي قرار گرفته اند، «مارسلو تينلي» چهره محبوب تلويزيون آرژانتين است که مکري را به استفاده از دستگاه دولتي براي آزار رساندن متهم کرده است.

کامانو همچنين خواستار تحقيق در مورد «گوستاوو آريباس» مدير سابق سازمان اطلاعات فدرال آرژانتين، «سيلوينا مجدلاني» معاون وي و شخص مکري به عنوان فرد مسئوول تنظيم رهنمودهاي  راهبردي و اهداف سياست اطلاعات ملي شده است.

در اين شکايت نامه عنوان شده که حکم قضايي براي بررسي سوابق خبرنگاران صادر نشده است.

انجمن خبرنگاران خارجي از مکري به دليل تحقيقات غيرقابل قبول انتقاد کردند و دو اتحاديه مطبوعاتي آرژانتيني نيز دولت سابق را مورد نکوهش قرار دادند.

پرونده مرتبط با کنفرانس سازمان تجارت جهاني، جامع تر و شامل اطلاعاتي درمورد تجار، اتحاديه هاي تجاري و رهبران اجتماعي بود که اطلاعات شخصي افراد همچون ميزان دستمزد و دارايي هايشان را دربر مي گرفت.

اين اولين بار نيست که رئيس جمهوري سابق آرژانتين به اتهام جاسوسي زير ذره بين تحقيقات قرار مي گيرد.

وي به تازگي به دليل جاسوسي از مخالفان و متحدان سياسي در دوره رياست جمهوري اش هدف تحقيق قرار گرفته است.

مکري زماني که در سال هاي ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ شهردار بوينوس آيرسي بود، به دليل جاسوسي هدف تحقيقات قرار گرفت، اما آن پرونده دو هفته بعد از عهده داري منصب رياست جمهوري برچيده شد.آ اف پ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: