کد خبر: ۲۵۹۰۲
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفاآنلاین-رییس اداره تغذیه بیمارستان مسیح دانشوری گفت: روزه داران به منظور پیشگیری و کاهش سردردهای صبحگاهی روزهای نخست ماه مبارک،از یک هفته قبل از آغاز این ماه مصرف روزانه چای و قهوه خود را کاهش دهند.
به گزارش شفاآنلاین، دکتر « منصور رضایی » سردردهای صبحگاهی را به عنوان یکی از مشکلات شایع روزه داران در روزهای آغاز ماه مبارک رمضان برشمرد.

رضایی افزود: کاهش چای و قهوه، یک هفته قبل از فرا رسیدن ماه روزه داری کمک می کند تا سیستم عصبی مرکزی روزه داران به میزان کمتری از دریافت کافئین عادت کند.

وی افزود: افراد همچنین می توانند در روزهای پایان ماه شعبان به صورت منظم صبحانه مصرف کنند تا به خوردن سحری عادت کنند و همچنین کالری غذای مصرفی را در وعده ناهار کاهش دهند.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی میح دانشوری با اشاره به طولانی بودن زمان گرسنگی (اذان صبح تا اذان مغرب) در ماه مبارک رمضان اظهار داشت: افراد باید ضمن افزایش اطلاعات تغذیه ای خود در این ماه ، مدیریت مصرف آب و مایعات کافی داشته باشند.

رضایی همچنین افزایش میزان دریافت منابع غذایی فیبر دار نظیر غلات کامل (نان سنگک و بربری)، حبوبات خیسانده شده، غلات و حبوبات، آجیل تازه و بی نمک، انواع سالاد و میوه و سبزی را در وعده سحری مورد تاکید قرارداد.



**مصرف غذاهای پرچرب باعث افزایش عطش می شود

وی افزود:مصرف غذاهای پرچرب ( نظیر کله پاچه و حلیم) و سرخ کردنی باعث افزایش عطش در طول روز در ایام مبارک رمضان می شود.

این متخصص تغذیه ادامه داد: بهتر است افراد مصرف غذاهای مدر (ادرار آور)، نظیر چای و قهوه را در وعده سحری کاهش دهند و از خوردن غذاهای فست فود و شور نظیر سوسیس، کالباس، تن ماهی و غذاهای کارخانه ای پرهیز کنند.

این عضو عیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه مصرف ادویه جات، زرد چوبه و فلفل در وعده سحری نیز عطش آور است اظهار داشت: روزه داران باید سعی کنند غذاهای خود را با مواد ترش مزه طبیعی نظیر نارنج، آبغوره، لیمو ترش خوش طعم کنند تا اینکه بخواهند آنها را با نمک، روغن و ادویه جات طعم دار کنند.

رضایی توصیه کرد: روزه داران باید برای جبران مواد معدنی از دست رفته در تعریق روزانه از مواد غذایی غنی از املاح نظیر انواع میوه و سبزیجات، ماست و دوغ کم نمک استفاده کنند.

وی افزود:افراد باید در وعده سحری استفاده از مواد نشاسته ای نظیر نان کامل، حبوبات، انواع آش و سوپ را جایگزین استفاده از قندهای ساده ای نظیر قند، شکر، شربت وشیرینی کنند.



**شروع افطار با مایعات ولرم

رییس اداره تغذیه مرکز مسیح دانشوری در خصوص افطار نیز گفت : افطار باید با مصرف مایعات ولرم همراه با مواد قندی و مغذی آغاز شود .

رضایی گفت : چای و عسل، چای شیرین، چای و خرما، شیر و عسل، شیر و خرما از جمله خوارکی هایی هستند که می توان افطار را با آنها آغاز کرد.



**از مصرف مایعات سرد و یخزده بپرهیزید

وی در ادامه تاکید کرد:افراد، به رغم گرمای شدید هوا از مصرف مایعات سرد و یخ زده در ابتدای افطار پرهیز کنند.

رضایی با بیان اینکه افطاری باید جزء وعده های سبک باشد و شام با فاصله از افطار میل شود گفت: وعده شام نیز سبک و از مواد سهل الهضم باشد.

وی گفت : به عنوان مثال موادی با پایه ماست نظیر کته و ماست، همچنین تخم مرغ، آجیل، انواع کوکوها، ماکارونی، انواع آش، سوپ و فرنی، خورش کم چرب با مصرف محدود برنج توصیه می شود.

رییس اداره تغذیه مرکز پزشکی مسیح دانشوری درادامه افزود : افراد در وعده افطاری استفاده از مواد قندی سالم مثل خرما، عسل، شیره انگور را جایگزین مصرف قند، شکر و زولبیا و بامیه کنند.



**ابتلا به یبوست یکی از مشکلات روزه داران

وی یبوست را به عنوان یکی از مشکلات روزه داران در ماه مبارک دانست و گفت: بروز یبوست به علت کاهش تحرک، کاهش مصرف مایعات در طول روز و کاهش مصرف فیبرها رخ می دهد که برای پیشگیری از این مساله باید به نکات مورد اشاره شد توجه شود و همچنین پیاده روی بعد از افطار و قبل از سحر در پیشگیری از یبوست بسیار موثر خواهد بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: