کد خبر: ۲۵۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفاآنلاين: بیماران کلیوی با گلایه از گران شدن قیمت داروهایشان که با افزایش ۳ درصدی در پرداخت فرانشیز هر بسته دارویی، در مجموع بالغ بر ۸۰ درصد پرداخت هزینه دارویی آنان افزایش یافته است، نسبت به روند ضعیف پوشش بیمه سلامت ایرانیان انتقاد کردند.

به گزارش خبرنگار سلامت شفاآنلاين، در حالیکه بیماران پیوند کلیه از نواسانات داروهای خود رنج می‌برند، چند روزی است که دوباره با افزایش 80 درصدی دارو مواجه شدند. براین اساس یکی از داروهایی که اهمیت به سزایی در درمان این بیماران دارد و از مهمترین داروها به شمار می‌رود، داروی CellSept است. دارویی خارجی که با تحت لیسانس در ایران تولید می‌شود.

در این راستا یکی از بیماران پیوند کلیه در تشریح گران شدن داروهای بیماران کلیوی عنوان کرد: دارو سل‌سپت که هر کپسول آن بدون احتساب سوبسید بیمه 2 هزار تومان می‌پرداختیم، به 3 هزار 400 تومان افزایش یافته است. این در حالی است که داروی ایمینورال (ساندیومون) که مکمل داروی سل‌سپت است در ایران تولید می‌شود و چندین سال است بدون افزایش قیمت و با کمترین هزینه می‌توان تهیه کرد.

این بیمار ادامه می‌دهد: این دارو ( CellSept) به دلیل اینکه باید در زمان‌های دقیق و مرتب مصرف شود و نقش مهم در پایداری عضو پیوندی دارد، بیماران برای تهیه آن از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند و حتی بیشتر اوقات افزایش و نواسانات هزینه دارو را منعکس نمی‌کنند. بنابراین این را می‌توان مهمترین دلیل افزایش قیمت توسط کارخانه‌های ساخت دارو دانست که عدم توجه به قیمت دارو، دست این نوع کارخانه‌ها را در ارائه دارو به قیمت دلخواه خود باز گذاشته است. چون وقتی دلیل افزایش قیمت را از پرسنل داروخانه سئوال کردیم، جوابی غیر از اینکه "دارو با هزینه قبلی است و سودی برای کارخانه‌های تولید کننده ندارد" بیان می‌کنند.

در این راستا داریوش آرمان عضو هیئت مدیره انجمن خیریه بیماران کلیوی کشور درباره گران شدن داروهای بیماران کلیوی با تایید افزایش پرداختی داروهای بیماران می‌گوید: این گرانی داروهای بیماران کلیوی را تایید می‌کنیم که چند روزی هست رخ داده است و مسبب آن نیز بیمه خدمات درمانی یعنی همان بیمه سلامت ایرانیان است، زیرا در این چند روز بیماران کلیوی برای داروهای مانند ( CellSept) که در گذشته فقط 10 درصد فرانشیز را می‌پرداختند، هم اکنون باید 13 درصد بپردازند، یعنی در حدود بیش از 3 درصد هزینه دارویی بیماران کلیوی افزایش یافته است.

دبيرهيات مديره انجمن بيماران كليوي كشور در پاسخ به این پرسش که ولی بیماران عنوان می‌کنند که ماه گذشته برای همین داروی ( CellSept) در حدود 50 هزار تومان با احتساب بیمه خدمات درمانی (بیمه سلامت ایرانیان) پرداخت می‌کردند ولی در روزهای اخیر بیش از یکصد هزار تومان پرداخت کرده اند که به نوعی بیش از 80 درصد پرداختی آنان افزایش یافته است، توضیح می‌دهد: بله، این مسئله صحیح است و وقتی 3 درصد دارویی بیماران در فرانشیز افزایش بیابد در مجموع پرداختی آنان بسیار زیاد تر می‌شود.

آرمان ادامه می‌دهد: موضع انجمن خیریه بیماران کلیوی کشور در دفاع از بیماران است و ما بارها نیز عنوان کرده ایم که باید پرداختی هزینه‌های بیماران کلیوی دارنده دفترچه‌های خدمات درمانی سابق که دفترچه‌های بیمه سلامت ایرانیان عنوان می‌شود رایگان شود، همانطور که بیماران تحت پوشش تامین اجتماعی هیچ هزینه ای برای داروهایشان پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ما از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقاضا داریم هر چه سریعتر مشکل بیمه ای بیماران تحت پوشش بیمه سلامات ایرانیان را اصلاح کند و همانند بیمه تامین اجتماعی، بیماران دیگر مجبور نشوند برای چند قلم از داروهایشان که بالغ بر 5 تا 6 دارو نیز نمی‌شود، این همه رنج و مشقت بکشند، بنابراین تدابیری لحاظ شود تا این بیماران داروهایشان را رایگان دریافت کنند.

آرمان خاطرنشان می‌کند: متاسفانه در طرح تحول سلامت، تدبیری برای بیماران کلیوی لحاظ نشده است، بنابراین تقاضا داریم وزارت بهداشت با همکاری وزارت رفاه برای حل مشکل بیماران کلیوی، علی الخصوص بیماران تحت پوشش بیمه سلامت ایرانیان در طرح تحول سلامت اقدام موثری را ایفا کنند.

تسنيم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: