کد خبر: ۲۵۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 03
تجارت همچنان تحت تاثیر منفی شیوع کووید-۱۹ قرار داشته و بسیاری از شرکت‌های پاکستانی در خطر ورشکستی قرار دارند
شفاآنلاین>سلامت>سایه تاریک کرونا بر تجارت پاکستان که به دلیل سرعت فزایند شیوع کرونا ممکن است تا روزهای آینده به سمت اعمال مجدد محدودیت‌ها و تعطیلی پیش برود، همچنان سنگینی کرده و مسئولان این کشور بیم آن دارند که پیامدهای اقتصادی و کاهش ذخایر ارزی منجر به ورشکستگی شرکت‌های تجاری و سرمایه گذاری در پاکستان شود.

به گزارش شفاآنلاین،کمیته ملی هماهنگی پاکستان اعلام کرد که محدودیت‌های کرونایی به مدت ۲ روز در روزهای شنبه و یکشنبه در سراسر این کشور وضع شده و در این روزها تردد مردم در سطح شهر و فعالیت‌های اقتصادی به پایین‌ترین سطح کاهش خواهد یافت، موضوعی که نگرانی مقامات این کشور نسبت به ضررهای تجاری و سایه ورشکستگی بر شرکت‌های پاکستانی را درپی داشته است. 

بانک مرکزی پاکستان امروز (سه شنبه) در گزارشی جدید درخصوص اثرات محدودیت‌هایی کرونایی بر این کشور اعلام کرد: تجارت همچنان تحت تاثیر منفی شیوع کووید-۱۹ قرار داشته و بسیاری از شرکت‌های پاکستانی در خطر ورشکستی قرار دارند. 

در این گزارش آمده است: بیم آن می‌رود با کاهش ارزش پول ملی پاکستان (روپیه) توسعه اقتصادی و بودجه کشور نیز ضربه خواهد دید درحالی که تعطیلی کسب و کار و فعالیت‌های بازرگانی سبب افزایش بیکاری نیز می‌شود. 

بانک مرکزی پاکستان گفت: شیوع کرونا مانع توسعه تجارت این کشور شده و پیامدهای منفی بر تجارت جهانی نیز  سبب شده تا ارزآوری و سرمایه گذاری خارجی در پاکستان نیز تحت تاثیر این وضعیت قرار بگیرد. 

براساس این گزارش، مقامات پاکستانی معتقدند که پیش از پدیده همه گیری کرونا، وضعیت معیشتی و تجارت در مسیر بهبود و توسعه قرار گرفته بود، صادرات کشور افزایش و واردات نیز کاهش پیدا کرده بود تا جایی سازمان‌های جهانی سنجش، نیز نسبت به تلاش‌های پاکستان برای بیرون آمدن از بحران اقتصادی اعلام اطمینان کرده بودند. 

این درحالی است که پس از شیوع کرونا بانک مرکزی پاکستان هشدار که بدهی‌های این کشور در حال افزایش است و کاهش قدرت خرید مردم به تولید ناخالص داخلی ضربه وارد می‌کند. 

میزان بدهی خارجی پاکستان تا پایان ماه مارس امسال به ۸۶. ۴ میلیارد رسید و این درحالی است که دولت «عمران خان» برای بازپرداخت وام‌های سابق همزمان با کاهش ذخایر ارزی پاکستان در تکاپوی دریافت وام ۱۵ میلیارد دلاری برای سال مالی آینده این کشور است. 

براساس پیش بینی صندوق بین المللی پول برای سال مالی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی در پاکستان، ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور تا سطح ۱۵. ۶ میلیارد دلار باقی ماند و برقرار ماندن این میزان بدون دریافت وام غیرممکن است، زیرا پاکستان در سال مالی آینده شاهد کاهش صادرات و ورود ارز خواهد بود. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: