کد خبر: ۲۵۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۰ - ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020June 01
استفاده از تله مدیسین در درمان سکته مغزی حاد تا پيش از بحران کرونا هم جدیدترین پیشرفت در درمان سکته مغزی حاد به شمار می‌رفت
شفاآنلاین>اجتماعی>سلامت>یکی از روش‌هایی که در بحران کرونا بر سر زبان‌ها افتاد و کارایی خود را نشان داد تله مدیسین یا همان دورا پزشکی است که ترجمه نسبتاً مناسبی به نظر می‌رسد. 

در زمانی که همه در قرنطینه هستند و ملاقات باید به حداقل برسد تکنولوژي  های جدید ارتباط غیرحضوری پزشک و بیمار به کار افتادند و  در عمل کارکرد  خود را به نمایش گذاشتند. این تکنولوژی جدید هم مثل سایر فرآورده‌های مدرنیته هم‌زمان واجد نکات مثبت و منفی  است.

استفاده از تله مدیسین در درمان سکته مغزی حاد تا پيش  از بحران کرونا هم جدیدترین پیشرفت  در درمان سکته مغزی حاد به شمار می‌رفت. مسائل اقتصادی اخلاقی و حقوقی آن، همه داشت در جهتی تنظیم می‌شد که با ویزیت  آنلاین و ارسال مدارک بیمار، درمان سکته مغزی که سخت به دقایق وابسته است هر چه سریع‌تر آغاز شود. در بحران کرونا نه‌تنها سرعت که کاهش ابتلا هم توجه همگان را به سمت تله مدیسین برد. اما دراین‌ارتباط باید به نکات دیگری هم اشاره کرد.

  اول آنکه تله مدیسین را نباید به ارتباط تلفنی ولو با  امکان ارسال تصاویر تقلیل داد. در جریان کرونا شاهد رشد مؤسساتی هستیم که بین پزشکان و بیماران ارتباط تلفنی برقرار می‌کنند و با نام ارتباط آنلاین تبلیغات گسترده راه می‌اندازند. 

باید تأکید کرد تله مدیسین تنها به معنای ارتباط غیرحضوری نیست و مستلزم امکانات تکنولوژیک ،کارکنان کافی ، مکان و زمان  فیزیکی مناسب برای طبابت از راه دور است و البته بسترهای حقوقی و اخلاقی تعریف‌شده برای این کار هم از بديهيات است .

ضرورت‌های شتابناک کرونا این دغدغه را به وجود آورد که نکند تله مدیسین با تمام ابزار و آلاتش به یک ارتباط تلفنی ولو با انتقال چند عکس از طريق فضای مجازی تقلیل یابد.

دوم آنکه در شرایطی که ویزیت بیمار به‌عنوان مهم‌ترین بخش از کار تعقلی پزشکی هنوز نتوانسته جایگاه مناسب خود را در اذهان ما ایرانیان اعم از پزشک و بیمار باز کند این خطر وجود دارد که تله مدیسین آن‌هم به همان شکل ناقص و نیمه‌کاره‌ای که توضیح داده شد جایگاه "ویزیت" یعنی تأمل و تعقل و تصمیم‌گیری را هر چه بیشتر و بیشتر در برابر "اعمال" از تجویز دارو گرفته تا اقدامات تشخیصی و اعمال جراحی هر چه بیشتر و بیشتر تضعیف کند. 

همین الان هم نه‌تنها بسیاری از مردم بلکه بسیاری از مسئولین و حتی پزشکان ویزیت را تنها ملاقاتی برای تنظیم قرار برای "کاراصلی "که می‌تواند جراحی فتق، عمل سزارین، نوشتن ام‌آر‌ای، رؤیت ام‌آرای، آنژیو گرافی و... باشد می‌دانند.

 این‌که خود ویزیت به‌تنهایی در بخش مهمی از کارهای پزشکی همان "کار اصلی " است هنوز وارد افق دید ملی ما نشده. مهارت طبیبی که براثر ممارست و تجربه و آشنایی با کلیت یک بیماری بسیار نادر  آن  را در چند ثانیه تشخیص می‌دهد را نمی‌شناسیم.

 توانایی بالای سلول‌های تحلیل گری را که پدیده بیماری‌ها را از طریق نشانه‌ها و علائمشان با گفت‌وگو، معاینه و نهایتاً رؤیت تصاویر و آزمایشات در چند دقیقه یا چند ثانیه ،بسته به مورد، تشخیص می‌دهند را نه تنها نمی‌شناسیم و قدر نمی‌گذاریم بلکه هرروز به انحا مختلف تحقیر هم می‌کنیم. 

بر این کار مهم که هزينه هاي دقت یا انحراف  را از خشت اول تا ثریا از زمين تا اسمان متغییر می کند نظارت نمی‌کنیم و جنبه‌های گوناگون ان را از ثبت و گزارش گرفته تا جزئیات عملی تفکیک و تعریف نمی‌کنیم و بر هرکدام ارزش نمی‌گذاریم. 

در چنین شرایطی استفاده نابهنگام از تله مدیسین این خطر را دارد که همین سیستم را تثبیت کند و راه بهبود آن هر چه دشوارودشوار تر شود. در بحران کرونا و استفاده اجتناب‌ناپذیر از تلفن بجای  ویزیت حضوری می‌شد میزان انتظار و آگاهی بسیاری از مردم و مسئولین و فرهیختگان را در مورد اهمیت تعقل در کار پزشکی دریافت و متحير شد كه تا چه حد ان را اسان ميگيرند .این تجربه‌ای بود که بسیاری از پزشکان در رهگذر كرونا پیدا کردند.

  در یک‌کلام تله مدیسین با تمام الزامات و تکنولوژی مناسبش می‌تواند اقدامی مهم در انواع موقعیت‌های بالینی بخصوص اورژانس‌هایی مثل سکته مغزی و کرونا باشد اما در شرایط دیگر و بخصوص بدون همه الزامات آن می‌تواند به‌صورت مانعی در راه  تحقق جایگاه ویژه‌کار بالینی دربیاید که در شرایط کشور ما با کمترین تعرفه مصوب دنیا برای این کار خطر کمی نیست.شرق 


متخصص بیماریهای مغز و اعصاب 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: