کد خبر: ۲۵۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 31
استفاده از سیستم‌های دیجیتال، دسترسی آسان به اطلاعات بیمار و تسریع در ارائه خدمات به آنها از اهداف مهم بیمارستان‌های هوشمند هستند.

شفاآنلاین>سلامت> یک بیمارستان هوشمند از چندین جزء ساخته شده است که در نهایت یک ساختار کلی را تشکیل می‌دهد. این ساختار، بیمارستان‌های هوشمند را قادر می‌سازد تا خدمات بهتری به بیماران ارائه دهند. برخی از کشور‌ها مانند ایالات متحده آمریکا تا حدودی توانسته‌اند تا طرح این بیمارستان‌ها را در کشورشان اجرایی کنند، پرونده‌های الکترونیک سلامت (یا پرونده پزشکی الکترونیکی) جنبه‌ای مهم از بیمارستان‌های آینده هستند.

به گزارش شفاآنلاین:یکی از اهداف بیمارستان هوشمند ذخیره سوابق بیمار به صورت دیجیتالی بوده تا در حین مراجعه به مطب یا بستری در بیمارستان به طور مستقیم، همه اطلاعات مربوط به بیمار قابل دسترس باشد. ایده دیجیتالی کردن اطلاعات بیمار یک مؤلفه مهم برای چارچوب بیمارستان هوشمند به نظر می‌رسد، در این بیمارستان‌ها برای مراقبت بهتر از بیمار، از فناوری‌های هوشمند جدید و نوآوری استفاده می‌شود.

دیجیتالی کردن اطلاعات بیماران

دیجیتالی کردن اطلاعات بیمار به معنی جمع‌آوری تصویر‌های بالینی بیمار، یافته‌های تشخیصی، آلرژی، اطلاعات نسخه، نتایج آزمایشگاهی، دارو‌های مصرفی و ... است. پیاده سازی این فرآیند به پزشکان اختیار دسترسی مستقیم به اطلاعات بیمار را می‌دهد، بنابراین آزمایشات تکراری و تست‌های اضافی و زمان‌بر، دیگر انجام نمی‌شود.

برخی از مزایای دیجیتالی بودن اطلاعات بیمار

_برقراری ارتباط با پزشکان و کادر بیمارستان از طریق ابزار‌های ارتباطی قابل حمل منجر به سکوت بیشتر و کاهش استرس بیماران خواهد شد.

_ همراه داشتن یک رایانه دستی برای کارکنان بیمارستان که به صورت بی‌سیم با شبکه داخلی بیمارستان در ارتباط است و فعالیت هایشان را در بانک اطلاعات مرکزی به ثبت می‌رساند.

_توسعه بستر ارتباطی برای ارتباط مستقیم و آنلاین مطب، بیمارستان، داروخانه و بیمه

_امکان مراجعه اینترنتی بیمار به پزشک

_مشاهده پرونده بیماران از طریق اینترنت

دسترسی آسان به اطلاعات بیمار در مواقع اضطراری

دیجیتالی کردن اطلاعات بیمار به خصوص در مواقع اورژانسی که سلامت بیمار در خطر است، می‌تواند بسیار کارآمد و مؤثر واقع شود. پزشکان می‌توانند با نگاه سریع به پروفایل بیمار، بلافاصله درباره شرایط قبلی و حساسیت دارویی او اطلاعات لازم را کسب کنند؛ علاوه بر این، پزشکان قادر هستند تا تصاویر و نتایج آزمایش بیماران را به صورت واضح و در ابعاد بزرگ مشاهده کنند.

بیمارستان هوشمند دسترسی آسان به اطلاعات بیمار

امکان تجزیه و تحلیل اطلاعات بیماران به صورت دیجیتالی

یکی دیگر از کاربرد‌های دسترسی به اطلاعات دیجیتالی بیمار، تجزیه و تحلیل سوابق بیمار به منظور انجام هرگونه مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه است. سوابق پزشکی بیماران شفاف‌تر و در دسترس‌تر خواهد شد، این بیمارستان ها هستند که تصمیم می‌گیرند از خدمات پرونده الکترونیک سلامت استفاده کنند یا نه و خدمات درمانی به چه شکلی به آنها ارائه شود، همچنین می‌توانند تصمیم بگیرند که چه کسی به اطلاعات و سوابق پزشکی از قبل ذخیره شده آنها دسترسی داشته باشد.

پرونده الکترونیک سلامت از سال ۲۰۱۳ معرفی شد اما همه افراد به آن دسترسی ندارند، تنها افراد دارای مجوز می‌توانند به اطلاعات ذخیره شده دسترسی پیدا کنند. در ایالات متحده، پرونده الکترونیک سلامت تاکنون فقط برای بیماران تحت پوشش برنامه‌های بیمه درمانی دولت اجرایی شده است، بیماران تحت پوشش بهداشتی خصوصی (غیر دولتی) از این آیین نامه معاف هستند.

دسترسی آسان به اطلاعات بیماران مهم‌ترین مزایای بیمارستان هوشمند

اطلاعات بیمار در بیمارستان‌های هوشمند می‌تواند با پزشک همراه بماند و یک نسخه در شرکت بیمه درمانی ذخیره شود. پزشکان هم به راحتی با جستجو کردن به اطلاعات بیمار دسترسی پیدا کنند، این سیستم هم‌اکنون در کشور‌هایی مانند اتریش و استونی اجرا می‌شود.

اما اینکه محرمانه بودن این اطلاعات چگونه تضمین می‌شود، برخی پزشکان را نگران کرده است. از آنجایی که بیمار هنوز قدرت تصمیم‌گیری در ذخیره اطلاعات خود را ندارد، ممکن است اطلاعات حیاتی بیمار ثبت نشود، بنابراین مزایای پرونده الکترونیک سلامت محدود شده است. همچنین موجب کاهش تشخیص نادرست، اشتباهات پزشکی و مشاوره بد پزشکی خواهد شد.

امکان وارد کردن اطلاعات نادرست

نگرانی بعدی پزشکان، وارد کردن اطلاعات بیماران به صورت نادرست است، این اتفاق ممکن است به دلیل ورود هم زمان ارائه دهندگان خدمات بیمه سلامت و دفاتر پزشکی و بیمارستان‌ها رخ دهد.

گفتنی است؛ بسیاری از جنبه‌های بیمارستان هوشمند هنوز روشن نیست، اما اطمینان از کیفیت، مراقبت ایمن از بیماران و خدمات‌رسانی سریعتر به آنها به لطف در دسترس بودن سوابق الکترونیک سلامت بیماران برای پزشکان سریع تر اتفاق می‌افتد.

هوش مصنوعی و بیمارستان هوشمند

کارایی هوش مصنوعی در بیمارستان‌های هوشمند

هوش مصنوعی (AI) شاخه‌ای از علوم کامپیوتری است که بر ایجاد ماشین‌ها و نرم افزار‌هایی که در شرایط مختلفی شبیه انسان رفتار می‌کند و با یادگیری، برنامه‌ریزی و تحلیل‌های مختلف، می‌تواند بیمارستان هوشمند را ایجاد کند.

هوش مصنوعی با استفاده از فناوری‌های در حال ظهور مانند اینترنت اشیاء IOT، تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشین و داده‌های عظیم، برای ایجاد ابزار‌های هوشمند برای کمک به پزشکان در سطوح مختلف در حال گسترش است. بسیاری از امکانات بیمارستان‌ها در حال تبدیل شدن به بیمارستان‌های هوشمند با آخرین فناوری هستند که همه چیز را به یکدیگر مرتبط می‌کنند.

استفاده هوش مصنوعی در عمل‌های جراحی

پزشکان می‌توانند در یک بیمارستان دیجیتالی سازمان یافته که در آن همه بخش‌ها و اشخاص به صورت هوشمندانه با یکدیگر مرتبط هستند، با استفاده از هوش مصنوعی مراحل عمل‌های جراحی را توسط یک صفحه نمایش لمسی مدیریت کنند.

به منظور دیجیتالی شدن بیمارستان‌های هوشمند برای دستیابی به این هدف عوامل متعددی از جمله پزشکان، برنامه‌های مراقبتی بیماران و ... باید با یکدیگر در ارتباط باشند. بیمارستان‌ها در آینده‌ای نزدیک به تدریج به استفاده از هوش مصنوعی، رباتیک و چاپ سه بعدی روی می‌آورند. در حال حاضر AI به طور چشمگیری پیشرفت پیدا کرده است تا جایی که در مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی و تحلیل داده‌های بیماران بیش از هر زمان دیگری دقیق شده است.

سیستم‌های جراحی با کمک رایانه (مانند بستر جراحی Brainlab) چندین سال است که بخش جدایی ناپذیر در عمل جراحی به حساب می‌آیند. علاوه بر این، استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی در اتاق‌های جراحی در زمینه استفاده از هوش مصنوعی بسیار امیدوار کننده است.

چاپ سه بعدی و بیمارستان هوشمند

استفاده از چاپ سه بُعدی در بیمارستان‌های هوشمند

فناوری چاپ سه بعدی قلب به پزشکان این اجازه را می‌دهد تا نگرش جدیدی درباره قلب فرد بیمار بدست آورند. هوش مصنوعی و ربات‌ها که برای ارزیابی رادیوگرافی مورد استفاده قرار می‌گیرند، پتانسیل بسیار خوبی برای تشخیص سرطان یا بیماری‌های عصبی است.

بیمارستان «تون» در سوئیس نمونه‌ای عالی از استفاده از هوش مصنوعی در اتاق‌های جراحی است، رئیس جراحی این بیمارستان در ابتدا از طریق صفحه نمایش (مانیتورینگ) وضعیت اتاق عمل را بررسی می‌کند. در این روش که OR نام دارد، رایانه‌ای به کلیه مراحل جراحی و سوابق الکترونیکی سلامت بیمار دسترسی دارد، در صورت انتخاب از طریق صفحه لمسی، برخی از مراحل جراحی نیز انجام می‌شود.

در حالی که کادر پزشکی بیمارستان «تون» برای انجام عمل‌های جراحی خود از فناوری دیجیتال استفاده می‌کنند، بیمارستان دانشگاه اسن آلمان از یک ربات برای انجام این کار استفاده می‌کند. این سیستم جراحی دارای چهار بازوی رباتیک است که سه عدد از آن مجهز به ابزار‌های جراحی یکبار مصرف هستند که عمل جراحی با حداقل برش کمتر از یک سانتی متر را تسهیل می‌کنند.

بازوی چهارم دارای سیستم دوربین سه بعدی است. این ربات توسط پزشکان متخصص و ماهر از طریق یک کنسول جداگانه اداره می‌شود. پزشکان قادر به دریافت تصاویر سه بعدی از جراحی در بدن بیمار هستند، در حال حاضر بیش از چندین هزار سیستم جراحی رباتیک در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

بیمارستان هوشمند و رباتیک

چرا بیمارستان‌ها هنوز هوشمند نشده‌اند؟

پرونده سلامت الکترونیکی به عنوان یک بانک اطلاعاتی برنامه ریزی شده اما هنوز عملی نشده است، زیرا هنوز چارچوب قانونی برای آن وجود ندارد، همچنین نگرانی‌هایی درباره دسترسی به حریم خصوصی داده‌ها وجود دارد که هنوز برطرف نشده است. در حال حاضر همه زیرساخت‌های لازم برای پشتیبانی از پرونده سلامت الکترونیک وجود ندارد، بنابراین همه این موارد سرعت تحول دیجیتالی شدن و توسعه بیمارستان‌های هوشمند را کاهش می‌دهد.

تصور یک بیمارستان بدون عامل انسانی، غیر ممکن است، ماشین‌ها عقل سلیم ندارند و آنچه را که انسان به آنها می‌گوید بدون آگاهی انجام می‌دهند؛ برای مثال ماشین یا رباتی که به درستی تنظیم نشده باشد، الگو‌های نادرستی را پیروی می‌کند.

حتی یک ربات جراحی نیز به طور کامل کار نمی‌کند بلکه توسط جراحان مدیریت می‌شود، بنابراین در ساخت یک بیمارستان هوشمند دقت صد درصدی انسان و همچنین کنترل دستگاه‌های هوشمند توسط انسان بسیار مهم است و تمام افراد در یک بیمارستان هوشمند اعم از ماشین آلات، دستگاه‌ها، ربات‌ها و ... باید هوشمندانه عمل کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: