کد خبر: ۲۵۸۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 30
یک روانشناس معتقد است، پیگیری مداوم اخبار ویروس با اثرگذاری ناخودآگاه بر ذهن سبب اضطراب و گاه وسواس‌های فکری و عملی است.

شفاآنلاین>سلامت>نرگس نوروزی اظهار داشت: تکرار مداوم یک عمل به منظور کاهش اضطراب و نگرانی به وسواس عملی و هجوم افکار و خاطرات تنش‌زا به وسواس فکری تعبیر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:نوروزی افزود: با شیوع ویروس کرونا بی‌شک اضطراب و تنش ناشی از ابتلاء به بیماری و برخی اقدامات همچون شست وشو و رعایت اصول بهداشتی افزایش یافت.‌

نوروزی ادامه داد: این اقدامات که گاه با هدف کاهش ترس و نگرانی جنبه افراطی پیدا می‌کند، نیازمند کنترل و مدیریت از طریق دریافت مشاوره‌های روانشناختی است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات برای کاهش اضطراب و وحشت عدم پیگیری مکرر اخبار است؛ آمار و اطلاعات باید از طریق رسانه‌ها و منابع معتبر علمی و خبری دنبال و از شایعات و منابع و مراجع غیررسمی در فضای مجازی دوری شود.

به گفته این روانشناس بالینی، پیگیری اخبار منفی به صورت ناخودآگاه در ذهن آدمی تاثیر و سبب وسواس می‌شود.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از مهمترین راهکارها به منظور کاهش نگرانی و وسواس‌ عملی تشخیص علل شست وشو و رعایت اصول بهداشتی است؛ شست وشو با هدف کاهش ترس و نگرانی به وسواس تعبیر می‌شود.

پذیرش بیماری از مراحل اساسی معالجه و درمان است

نوروزی با اشاره به پذیرش بیماری به عنوان یکی از مراحل اساسی معالجه خاطرنشان کرد: با پذیرش وسواس باید با «زندگی در زمان حال» از افکار و هیجانات منفی دوری شود.

به گفته این مشاور، توجه به جزییات یکی از راهکارهای اساسی به منظور زندگی در لحظه به شمار می‌رود که نقشی مهم در آرامش‌بخشی ذهن ایفا می‌کند.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: