کد خبر: ۲۵۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۲ - ۰۳ تير ۱۳۹۳ - 2014June 24
شفاآنلاین-مرکز آمار براساس سرشماری سال 1390، تعداد شهرهای کشور را یکهزار و331 شهر اعلام کرده که با توجه به اظهارات مدیرعامل آبفای کشور مبنی بر مواجهه 517 شهر با کم آبی و خشکسالی، این امر نشانگر وجود تنش آبی در نیمی از شهرهای کشور است.
به گزارش شفاآنلاین، حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اعلام کرده که 517 شهر کشور هم اکنون مشکل تنش آبی دارند و میزان تامین و توزیع آب در این شهرها برابر است که اگر مشکلی در زمینه تامین آب بوجود آید این شهرها دچار کمبود آب می شوند.

اگرچه وی اشاره داشته که برنامه های وزارت نیرو برای تامین آب 12 کلانشهر تدوین و در قالب برنامه منسجمی به رییس جمهوری منعکس و دستور مثبت رییس جمهوری نیز گرفته شده ولی برنامه ریزی وزارت نیرو برای این شهرها و تمام مناطق شهری این است که کمبود و جیره بندی آب نداشته باشیم.

جانباز یادآور شده که خط قرمز وزارت نیرو امسال جیره بندی نکردن آب در شهرهای کشور است.

از سوی دیگر شرکت مدیریت منابع آب ایران اول تیرماه را به عنوان هفته صرفه جویی آب با شعار آب، اقتصاد وفرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده است.

اگرچه در سالیان گذشته نیز همواره زمزمه های کم آبی، خشکسالی و کمبود منابع زیرزمینی به گوش رسیده ولی در چند ماه گذشته و بخصوص سال جاری با مشکل جدی تری از جمله کاهش منابع آبی زیرزمینی، آب ورودی به سدهای کشور و افت شدید بارندگی ها روبرو بوده ایم.

از طرفی تغییر اقلیم در حال حاضر یکی از مهم ترین چالش های زیست محیطی در سطح جهان است که افزایش درجه حرارت، ذوب شدن یخ های قطبی، بالا آمدن سطح آب های آزاد جهان و تغییر در آستانه های آب و هوایی از پیامدهای آن محسوب می شوند.

اگرچه این مناسبت در تقویم رسمی کشور درج نشده، اما اولویت آن به حدی است که بی توجهی به موضوع منابع آبی تبعات جبران ناپذیری را در برخواهد داشت بنابراین همسویی بخش آب با سیاست های کلان نظام در بخش های مختلف، ضروری است.

متاسفانه با وجود تذکرهای اعلامی از سوی مسئولان مبنی بر صرفه جویی همچنان رشد بی رویه مصرف را شاهد هستیم که اگر روند مصرف با همین میزان ادامه یابد اقدامات و برنامه های انجام شده نیز توان تکافوی مشکلات تنش آبی را نخواهد داشت.

از سوی دیگر محمدحاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز با بیان اینکه 21 استان کشور با کاهش بارندگی روبرو بوده است، گفته که از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون، حجم بارش های استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی ، خوزستان، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مازندران و یزد در مقایسه با دوره مشابه سال آبی گذشته کاهش یافته است.

همچنین در خصوص وضعیت منابع آبی استان تهران در حال حاضر حجم کنونی آب موجود در سدهای استان در مقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، 25 درصد کاهش یافته و حجم آب موجود در مخازن سدهای تامین کننده آب تهران با کاهش 194 میلیون مترمکعبی در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 588 میلیون مترمکعب رسیده است.

حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 92) تاکنون با 19 درصد کاهش درمقایسه با زمان مشابه سال آبی گذشته، به حدود 753 میلیون مترمکعب رسیده و حجم آب ورودی به مخزن سدهای تهران در دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته 927 میلیون مترمکعب بوده است.

حجم ذخیره آب در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان درمقایسه با سال آبی گذشته به ترتیب 38، 28، 26، 16 و دو درصد کاهش یافته است.

در زمان کنونی، حجم آب موجود در مخزن سدهای لار، طالقان، کرج، ماملو و لتیان به ترتیب 70، 204، 133، 112 و 69 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

همچنین براساس آمارهای موجود حجم آب 46 سد کشور ازجمله سدهای استقلال، دوستی، لار، کرخه، پانزده خرداد و وشمگیر به کمتر از 40 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسیده و 37 سد ازجمله شهید عباسپور، البرز، دز، پیشین، ایلام، آغ چای، کوثر، بافت، کینه ورس و کارون 3 و 4 که 27 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، بین 90 تا 100 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

در حال حاضر حجم آب 24 سد کشور ازجمله سدهای سفیدرود، شهید رجایی، ارس، زیردان و کرج که 12 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، تا پایان هفته گذشته بین 70 تا 90 درصد ظرفیت مخزن این سدها رسید.

این در حالی است که طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب ایران، 27 سد کشور در زمان حاضر بین 50 تا 70 درصد پرشدگی دارند که از آن جمله می توان به سدهای گاوشان، گتوند علیا، تهم، شمیل و نیان، گلستان 2، اکباتان و کمال صالح اشاره کرد که 18 درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند.

همچنین 18 سد ازجمله رئیسعلی دلواری، ماملو، ستارخان، گلستان و علویان که هفت درصد از ظرفیت کل مخازن کشور را تشکیل می دهند، بین 40 تا 50 درصد حجم مخزن موجودی آب داشتند.

براساس گزارشهای موجود 36 درصد از سدهای کشور کمتر از 40 درصد پرشدگی دارند.

با نگاهی به آمارهای آبی و وضعیت ذخایر آب سدها شرایط در وضعیتی نیست که مصرف آب روند افزایشی داشته باشد بنابراین برای جلوگیری از هرگونه اعمال افت فشار ویا جیره بندی ویا قطعی آب در ساعاتی از روز باید رعایت و مدیریت مصرف آب را جدی تلقی کرد.


برچسب ها: تشنگی ، شهر ، کشور
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
حسين
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
0
فقط بايدمردم به خودشان بيايندوگرنه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
0
آنقدركم توجهي مي كنيم كه دست آخرآب جيره بندي شودباباكمي به خودمان بيائيم واله آينده خوب ي درصورت ادامه اين روندنخواهيم داشت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
0
موافقم
پرويز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۳
0
0
من هم همينطور موافقم بانظردوستان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: