کد خبر: ۲۵۸۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 28
عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا
عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفت: پلاسما درمانی در بیماران شدید پاسخگو بوده است، اما درمان گران و کار سختی محسوب می شود.

شفاآنلاین>سلامت>"مینو محرز" عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا، در واکنش به خبر تولید واکسن قطعی کرونا توسط چین، گفت: این واکسن باید توسط نهادهای بین المللی آزمایش و تایید شود. اینکه چین مدعی تولید واکسن قطعی شده است به تنهائی کافی نیست. حداقل لازم است کشورهای دیگری این واکسن را آزمایش کنند. در مجموع این واکسن هنوز تایید جهانی نشده است. 

به گزارش شفاآنلاین:محرز گفت: اینکه واکسن بر ۱۰۸ نفر آزمایش شود و عوارض منفی نداشته باشد، کفایت نمی کند. در وهله نخست تاثیربخشی واکسن مهم است. تشریح مکانیزم اثر  واکسن و تولید آن پیچیدگی خاص خود را دارد. علاوه بل آن باید ببینیم که اثر این واکسیناسیون تا چه بازه‌ای باقی می ماند.

او تصریح کرد: واکسن باید بر بیماران دیگر دنیا آزمایش شود و حتما باید تاییدیه یک کشور ثانی یا سازمان جهانی بهداشت را بدست آورد. متاسفانه چین اطلاعاتی ارائه می دهد که شک و شبهه دارد. 

وی افزود: در دنیا نهادهای معتبری وجود دارند که تاییدیه آنها برای جهان مورد وثوق است. این سازمان ها از جمله سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان جهانی دارو و غذای امریکا (FDA) است. همچنین سازمان غذا و داروی اتحادیه اروپا جزو سازمان هایی است که رای آن مورد وثوق جهان است. این نهادها هستند که صلاحیت تایید جهانی یک دارو را دارند.

محرز تاکید کرد: اینکه چین مدعی ساخت واکسن کرونا شده است به تنهایی کافی نیست و این واکسن باید در دنیا استفاده شود. ما نیز مانند باقی کشورها منتظر تایید آنها خواهیم ماند. 

وی گفت: در حال حاضر واکسن برای ما اهمیت کمتری تا داروی درمانی  کرونا دارد. واکسن برای پیشگیری است و نمی توانیم برای درمان از آن استفاده کنیم و بیشتر کمکی برای اپیدمی های احتمالی آتی در کشورها خواهد بود. البته واکسن می تواند برای کشورها یا مناطقی که ویروس به آنجا وارد نشده است، مورد استفاده قرار بگیرد، ولی نیاز دارویی امروز بیشتر است. 

عضو کمیته ی علمی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در پاسخ به این پرسش که بررسی کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا در رابطه با پلاسما درمانی در چه مرحله ای است؟ گفت: طی چند روز آتی جلسه ای برگزار خواهد شد که بر مباحث مربوط به پلاسما درمانی بحث خواهد شد. باید تمام جوانب آن سنجیده شود. پلاسما درمانی در بیماران شدید پاسخگو بوده است، اما درمان گران و کار سختی محسوب می شود. راحت نیست که به عنوان یک درمان روتین روی آن حساب کرد.  

وی افزود: باید ببینیم، تمام افرادی که مبتلا شدند و بهبود یافتند می توانند  پلاسما اهدا کنند؟ به هر حال اخذ پلاسما مراحل پیچیده تری از تولید دارو دارد، بنابراین پیش بینی اینکه تا چه حد در تمام دنیا قابل استفاده است، سخت است.این درمان توسط FDA هم برای بیماران بدحال تایید شد، اما اینکه بفهمیم که می توانیم بصورت روتین استفاده کنیم یا خیر، نیاز به بررسی بیشتر دارد. 

محرز گفت: هنوز پلاسما درمانی تاییدیه ستاد ملی را بدست نیاورده، البته مطالعه آن به تایید رسیده است و هم اکنون بررسی می شود، اما اینکه به عنوان یک درمان روتین استفاده شود تایید شده نیست. حتی در آمریکا هم پلاسما درمانی تایید شد و مورد استفاده برای بیماران بدحال قرار گرفت، اما برای درمان روتین بیماران کووید ۱۹ پیگیری نشد. 

ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: