کد خبر: ۲۵۸۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 27
مطالعه‌ای که بر روی ۱۶ زن باردار مبتلا به کووید ۱۹ انجام شد، نشان می‌دهد ویروس کرونا می‌تواند در دوران بارداری به جفت جنین آسیب برساند.

شفاآنلاین>سلامت> بر اساس مطالعه انجام شده بر روی ۱۶ زن باردار بستری در بیمارستان زنان پرنیتس در شیکاگو،  ممکن است از طریق ویروس کرونا به جفت زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹ صدمه وارد شود.

به گزارش شفاآنلاین:اگر چه هنوز به نظر نمی‌رسد که ویروس در رحم انتقال یابد، اما این مطالعه ثابت کرد، آسیب وارد شده از طریق ویروس کرونا به جفت می‌تواند توانایی آن در انتقال اکسیژن و مواد مغذی به جنین در حال رشد را کاهش دهد.

اگرچه هنوز مشخص نیست که این آسیب چه تاثیری بر جنین خواهد گذاشت، اما جفت هر ۱۶ زن باردار که مورد مطالعه قرار گرفته بود آسیب دیده بود و یکی از بارداری‌ها منجر به سقط جنین شد. این سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری اتفاق افتاد، اما به دلیل نبودن هیچ علامتی از کووید ۱۹ در نوزاد، هنوز مشخص نیست که ویروس کرونا در این امر نقشی داشته است یا خیر.

به گفته محققان ویروس کرونا ممکن است جفت زنان باردار را دچار آسیب کرده و خون رسانی به جنین را متوقف کند.

مشاهده لخته خون در جفت زنان باردار مبتلا به کووید ۱۹

از بین ۱۵ زن دیگر که نوزاد سالم به دنیا آوردند، ۱۲ نفر آن‌ها خون‌ریزی عروق داشتند، وضعیتی خطرناک برای مادر و جنین که می‌تواند جریان خون را محدود کند. همچنین در بین این ۱۶ مادر باردار مورد مطالعه، در جفت ۶ نفرشان لخته خون مشاهده شده است.

جفری گلدستین، آسیب شناس و نویسنده این مطالعه، گفت: این یافته‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا می‌تواند برای جنین خطرناک باشد، یا منجر به مشکل در رشد جنین یا در موارد شدیدتر منجر به آسیب به سیستم عصبی مرکزی یا زایمان زودرس شود.

استفانی رز متخصص طب مادر و جنین در دانشگاه پزشکی مرسانی فلوریدای جنوبی، گفت: از بین ۱۵ زنی که در این مطالعه نوزاد سالم به دنیا آوردند، هیچ یک از نوزادان تازه متولد شده به کووید ۱۹ مبتلا نبودند.

او افزود: با توجه به نتایج این تحقیق ما باید دوران بارداری مادران مبتلا به کووید ۱۹ را مانند مادران باردار با فشار خون بالا تحت درمان قرار دهیم و وضعیت جنین را به طور مکرر ارزیابی کنیم تا از سالم بودن مادر و جنین مطمئن شویم.

دکتر امیلی میلر، نویسنده پژوهش و استادیار زنان و زایمان در دانشگاه شمال غربی شیکاگو در ایالات متحده، گفت: این مطالعه بزرگترین تحقیقی بود که درباره سلامت جفت در مادران مبتلا به کووید ۱۹ انجام شد.

او ادامه داد: از یک مطالعه کوچک نمی‌توان نتیجه بزرگی گرفت، اما این مطالعه شروع خوبی است برای بررسی بیشتر سلامت و تغییر در جفت مادرانی که به کووید ۱۹ مبتلا بودند.

سیستم ایمنی ضعیف زنان باردار

زنان باردار سیستم ایمنی ضعیفی دارند

دانشکده متخصصان بیماری‌های زنان و زایمان آمریکا از زمان ظهور ویروس کرونا زنان باردار را جزو جمعیت‌های پرخطر در برابر این ویروس اعلام کرد.

در دوران بارداری سیستم ایمنی بدن به طور طبیعی ضعیف می‌شود تا حاملگی با موفقیت تداوم یابد، یعنی ممکن است سریع‌تر بیمار شوید؛ بنابراین زنان باردار در معرض خطر شدید و مرگ و میر ناشی از انواع بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوانزا هستند.

تصور می‌شود ویروسی که باعث کووید ۱۹ می‌شود، از طریق تماس نزدیک با شخص آلوده و از طریق قطرات تنفسی گسترش می‌یابد، این که آیا یک زن باردار مبتلا به کووید ۱۹ می‌تواند این ویروسس را به جنین (در دوران بارداری) یا نوزاد (هنگام زایمان) خود منتقل کند یا نه، هنوز مشخص نیست.

با این حال، بررسی تعداد محدودی از نوزادانی که از مادران مبتلا به کووید ۱۹ متولد شده‌اند، نشان داد، آزمایش کرونای هیچ کدام از این نوزادان مثبت نبود. علاوه بر این، ویروس در نمونه‌های مایع آمنیوتیک یا شیر مادر مبتلا تشخیص داده نشده است.

باشگاه خبرنگاران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: