کد خبر: ۲۵۸۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 24
با توجه به همه‌گیری بیماری مرگبار کووید-۱۹ رعایت بهداشت اهمیت بیشتری یافته و در این میان با توجه به امکان انتقال کرونا از طریق چشم‌ها حفظ بهداشت چشم‌ها نیز حائز اهمیت بالایی است.

شفاآنلاین>سلامت>با توجه به همه‌گیری بیماری مرگبار کووید-۱۹ رعایت بهداشت اهمیت بیشتری یافته و در این میان با توجه به امکان انتقال کرونا از طریق چشم‌ها حفظ بهداشت چشم‌ها نیز حائز اهمیت بالایی است.

به گزارش شفاآنلاین: کروناویروس علاوه بر دهان یا بینی از طریق چشم نیز می‌تواند منتقل شود. برای مثال ذرات تنفسی فرد ناقل که از طریق سرفه، عطسه یا صحبت کردن منتشر می‌شود ممکن است در صورت تماس با چشم‌هایتان منجر به ابتلای شما به بیماری کووید-۱۹ شود. هم‌چنین در صورت تماس دست آلوده با چشم نیز امکان ابتلا وجود دارد.

ابتلا به کرونا می‌تواند منجر به بروز التهاب ملتحمه چشمی (قرمزی چشم) نیز بشود اما این عارضه بسیار نادر است، پس در صورت مشاهده قرمزی چشم‌هایتان نگران نشوید. در این شرایط کافی است با یک چشم پزشک تماس گرفته و دستورالعمل‌های او را برای مراقبت از چشم‌های خود دنبال کنید. 

توجه داشته باشد در صورت عفونت چشم‌ها دست زدن به آن‌ها می‌تواند منجر به انتشار عفونت شود. بنابراین دست‌های خود را مرتبا شسته و لیوان و حوله و دیگر وسایل خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

محافظت از چشم‌ها در کنار حفظ بهداشت دست و دهان و بینی می‌تواند سرعت انتشار کرونا را کاهش دهد.

در ادامه چند روش به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی آکادمی چشم پزشکی آمریکا برای محافظت از چشم‌ها به ویژه در شرایط شیوع کروناویروس آورده شده است:

۱) در صورتی که از لنز استفاده می‌کیند تا زمان شیوع کرونا آن‌ را کنار گذاشته و عینک را جایگزین کنید:

هیچ مدرکی مبنی بر افزایش خطر ابتلا به کروناویروس به دلیل استفاده از لنزهای چشم‌ وجود ندارد  اما استفاده از لنز منجر به افزایش لمس و تماس با چشم بیش از حد میانگین می‌شود. 

به جای استفاده از لنز، عینک را جایگزین کنید، به ویژه در صورتی که استفاده از لنز باعث بیشتر لمس کردن چشم‌هایتان می‌شود. 

۲) استفاده از عینک یک لایه محافظتی اضافه را برای چشم‌ها ایجاد می‌کند:

عینک طبی یا آفتابی می‌توانند چشم شما را از قطرات تنفسی آلوده محافظت کنند اما به خاطر داشته باشید که به طور ۱۰۰ درصدی از چشم‌ها در برابر کرونا محافظت نمی‌کنند. این ویروس هم‌چنان می‌تواند از طریق کناره‌های باز کرونا به چشم برسد. اگر از یک بیمار کووید-۱۹ مراقبت می‌کنید یا عضو کارکنان بیمارستانی هستند، بهتر است از عینک‌های ایمنی استفاده کنید که محافظت بیشتری از چشم‌ها ایجاد می‌کنند. 

۳) در صورتی که از داروهای چشمی خاصی استفاده می‌کنید، آن‌ها را قطع نکنید

متخصصان توصیه می‌کنند اگر از داروهای خاص و مهمی مانند قطره گلوکوم (آب سیاه چشم) برای چشم‌های خود استفاده می‌کنید به میزان لازم از آن‌ها تهیه کرده تا در طول قرنطینه محبور به قطع استفاده از آن‌ها نشوید. در صورتی که در تهیه داروهای خود به دلیل قرنطینه به مشکل برخورده‌اید این موضوع را حتماََ‌ با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

۴) از تماس با چشم‌های خود اجتناب کنید:

ترک این عادت طبیعی دشوار است اما در صورت موفقیت در ترک آن، خطر ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهید. اگر احساس خارش یا مالیدن چشم خود و یا حتی نیاز به تنظیم عینک خود دارید، به جای انگشتان خود از یک پارچه استفاده کنید. 

خشکی چشم می‌تواند منجر به افزایش خارش و نیاز به تماس با چشم‌ها می‌شود. بنابراین استفاده از قطرات مرطوب کننده چشم را به عادات خود اضافه کنید. اگر به هر دلیلی مجبور هستید چشمان خود را لمس کنید، حتی برای استفاده از داروهای چشم، ابتدا دستان خود را با آب و صابون به مدت دست‌ککم ۲۰ ثانیه بشویید. سپس بعد از لمس کردن چشم خود دوباره آن‌ها را بشویید.

۵) بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید:

دست‌های خود را مرتب بشویید. بهداشت لنزهای چشم خود را به خوبی رعایت کنید و از لمس یا مالش بینی، دهان و چشم‌هایتان خودداری کنید.

اگر در مورد چشم و بینایی خود سؤالی دارید، حتماً از چشم پزشک خود سوال کنید.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: