کد خبر: ۲۵۸۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 22
جهان پساکرونا با جهان فعلی تفاوت خواهد کرد، چرا که نقاط ضعف و قوت مدعیان قدرت و تمدن‌ها در جهان روشن‌تر شد و چه بسا معادلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی جهان شاهد جابه‌هایی‌هایی باشد
شفاآنلاین>سلامت> استاد حوزه علمیه قم درباره دوران پساکرونا گفت: بیش از هفت میلیارد نفر در جهان نظاره‌گر برخورد تمدن و فرهنگ کشورهای مختلف در مقابله با ویروس کرونا هستند زیرا این تقابل نقاط ضعف مدعیان قدرت و تمدن‌ها در جهان را آشکار ساخت.

به گزارش شفاآنلاین، حجت الاسلام محمدعلی رضایی اصفهانی گفت: یکی از مباحثی که در دوران کرونایی مطرح شد و کم‌کم ابعاد آن مورد بحث صاحبنظران و نظریه‌پردازان واقع شد، موضوع آینده‌پژوهشی در مورد جهان بعد از کروناست و این سؤالات مطرح است که آیا جهان فعلی ما با جهان پسا کرونا متفاوت خواهد بود و آیا این ویروس در چالش تمدن غرب و شرق و نیز در رابطه با تمدن نوین اسلامی چه تاثیری دارد؟

وی افزود: جهان پساکرونا با جهان فعلی تفاوت خواهد کرد، چرا که نقاط ضعف و قوت مدعیان قدرت و تمدن‌ها در جهان روشن‌تر شد و چه بسا معادلات امنیتی، سیاسی و اقتصادی جهان شاهد جابه‌هایی‌هایی باشد. 

هنگامی که یک ویروس ذره‌بینی که کل حجم آن در جهان به اندازه یک حبه قند پنج گرمی است، می‌تواند سلامت بشریت را در خطر قرار دهد، دولت‌ها را به چالش بکشد و اقتصاد جهانی را با رکود بی‌سابقه بلکه فلج کننده روبه‌رو کند، پس در آینده جهان، قدرت سیاسی، اقتصادی و بهداشتی در دست آن تمدنی است که بهتر بتواند اینگونه چالش‌ها را مدیریت کند و سلامت مردم را حفظ کند و فرهنگی غالب خواهد شد که چهره موفق‌تری در این آزمون از خود نشان دهد.

رئیس مجتمع آموزش عالی قرآن و حدیث جامعه المصطفی ادامه داد: مردم جهان به صورت خاموش ناظر برخورد موفق و انسانی تمدن اسلامی با این چالش و برخورد ناموفق و غیر انسانی تمدن غرب با این بیماری بودند و به صورت طبیعی در آینده به طرف فرهنگ، ‌دین و نظام حکومت برخاسته از فرهنگ اسلامی خواهند رفت و فرهنگ و نظام‌های سیاسی و اجتماعی ناموفق را به حاشیه می‌رانند. البته ممکن است این مطلب در یک روند طولانی مدت اتفاق افتد.

وی افزود: البته این تحول فقط در جنبه نظام‌های سیاسی نخواهد بود، چرا که همین چالش بین اقتصادهای جهان نیز وجود دارد، اقتصاد برخی کشورها مثل چین و ایران در دوران کرونا تاب‌آوری بیشتری داشتند، با اینکه در تحریم بودند و در ایران رزمایش مومنانه به راه افتاد و به مردم نیازمند رسیدگی شد و با این استدلال که هزینه کهنسالان زیاد است، از بیماران کهنسال و فقیر صرف نظر نکردند و آنها را به تیغ کرونا نسپردند. 

بر خلاف برخی کشورهای غربی که کهنسالان را در اولویت دوم قرار دادند و حتی در خانه‌های سالمندان رها کردند و سپس جنازه‌های آنها را بیرون آورند.

نویسنده تفسیر قرآن مهر نحوه رفتار مردم ایران را برگرفته از آموزه های قرآنی دانست و با اشاره به آیه ۲۳ سوره اسرا گفت: مسلمانان تابع قرآن هستند و به پدر و مادرهای پیر توجه بیشتری دارند.

 خدا در این آیه می فرماید «و پروردگارت فرمان قطعی داده که جز او را نپرستید؛ و به پدر و مادر نیکی کنید؛ اگر یکی از آن دو، یا هر دو نزد تو به [سنّ‏] پیری برسند، پس به آن دو «اف» (کوچک‏ترین سخن اهانت‏ آمیز) مگوی و آن دو را با پرخاش مران؛ و به آن دو سخنی ارجمند گوی».

وی افزود: برخی اقتصادهای لیبرالی جهان غرب چهره خشن خود را در گرانی اجناس به ویژه اقلام بهداشتی نشان دادند و طبقه ضعیف جامعه به ویژه سیاه‌پوستان شهروند غرب (اروپا و آمریکا) تاوان مرگبار آن را دادند. 

چنان که طبق گزارش خبرگزاری‌ها در آمریکا اکثریت جانباختگان از سیاه‌پوستان بودند. بشریت هفت میلیاردی در جهان خاموش نشسته و این جریان را تماشا می‌کند و در آینده بین دو تمدن و فرهنگ غرب و شرق اسلامی قضاوت و انتخاب می کند.

رضایی اصفهانی ادامه داد: هیچ فطرت و عقل سلیمی، گرگ‌صفتان را بر فرشته‌خویان ترجیح نمی دهد و این نمونه‌ای از پیروزی فرهنگ و منطق اسلام بر ادیان و تمدن‌های رقیب است که زمینه‌ساز ظهور امام عصر (عج) و پذیرش تحولات مهدوی خواهد بود و در آیه ۳۳ سوره توبه آمده است که «او کسی است که فرستاده ‏اش را با هدایت و دین حق فرستاد، تا آن را بر همهی دین [ها] پیروز گرداند؛ و گرچه مشرکان ناخشنود باشند. ایرنا 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: