کد خبر: ۲۵۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - 2020May 21
کاوازاکی یک بیماری است که تقریبا در کودکان زیرپنج سال رخ می دهد و یکی از دلایل بیماری‌های قلبی بوده و رگ ها و شریان های قلب را درگیر می کند که با کرونا اشتباه گرفته شده است
شفاآنلاین>سلامت>بیماری کاوازاکی این روزها همزمان با شیوع ویروس کرونا سبب نگرانی مردم شده اما متخصصان بیماری‌های عفونی معتقدند این بیماری کابوس نیست و آن را نباید با کرونا مطابقت داد.

به گزارش شفاآنلاین،رضا معتمدی متخصص بیماریهای عفونی روز پنجشنبه در این زمینه گفت: کاوازاکی بیماریی است که بیشتر در کودکان خردسال، باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شود و این یکی از مهم‌ترین دلایل بیماری‌های قلبی در کودکان است، اما در صورت تشخیص سریع پزشکان این بیماری قابل درمان بوده و بیشتر کودکان بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند.

وی با بیان اینکه التهاب بیماری کاوازاکی می‌تواند به عروق کرونر کودک، که خون را به قلب آنها منتقل می‌کند، آسیب برساند، افزود: همچنین می‌تواند باعث ایجاد مشکل در غدد لنفاوی، پوست و غشای دهان، بینی و گلوی کودک شود.

معتمدی ادامه داد: هنوز علت دقیقی برای بیماری کاوازاکی وجود ندارد و این بیماری ممکن است به ژن‌ها، ویروس‌ها، باکتری‌ها و سایر موارد موجود در اطراف کودک مانند مواد شیمیایی و مواد تحریک‌کننده مرتبط باشد.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: این بیماری احتمالاً مسری نیست، اما بعضی اوقات در گروه و جمعیتی از افراد جامعه اتفاق می‌افتد. کودکان بیشتر در زمستان و بهار به این بیماری مبتلا می‌شوند و در کودکان زیر پنج سال تاثیر می‌گذارد.

وی با بیان اینکه احتمال ابتلای به کاوازاکی در پسران ۱٫۵ برابر بیشتر از دختران است، تصریح کرد: تب بالا که بیش از پنج روز طول می‌کشد و حتی با مصرف داروهای تب‌بر نیز تبِ کودک پایین نمی‌آید، جوش و التهابات پوستی یا پوسته‌ پوسته شدن، اغلب بین قفسه سینه و پاها، تورم و قرمزی در دست و کف پا، چشمان قرمز، غدد متورم، به ویژه در گردن، درد مفاصل، شکم درد و مشکلات معده مانند اسهال و استفراغ از علایم این بیماری است.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا نیز پیشتر گفت، کاوازاکی یک بیماری است که تقریبا  در کودکان زیرپنج سال رخ می دهد و یکی از دلایل بیماری‌های قلبی بوده و رگ ها و شریان های قلب را درگیر می کند که با کرونا اشتباه گرفته شده است.

وی افزود: این بیماری از ۵۰ سال گذشته وجود داشته و مردم نگران نباشند؛ کاوازاکی ربطی به کرونا ندارد و فقط علایم آن‌ها مانند تب و گلو درد شبیه هم است، اما اگر در ابتدا و مراحل اولیه تشخیص داده شوند، پزشکان می توانند آن را درمان کنند و کودکان بدون هیچ مشکلی بهبود یابند.

مردانی تصریح کرد: متاسفانه در برخی شبکه های اجتماعی شایعه ای در مورد رابطه کرونا و کاوازاکی شکل گرفته و نگرانی های بسیاری را در مردم ایجاد کرده، از این رو از مردم می خواهیم که به این شایعات توجه نکنند و فقط از منابع رسمی اخبار موثق را دریافت کنند.

وی گفت: بیماری کاوازاکی، علت اصلی بیماری قلبی اکتسابی در ایالات‌ متحده است و عوارض جدی آن می‌تواند شامل گشاد شدن عروق کرونری شود و درمان استاندارد این بیماری آسپیرین بوده و می‌تواند جلوی ایجاد اختلالات عروق کرونری را به میزان قابل توجهی بگیرد. ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: