کد خبر: ۲۵۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 20
مشاور بایدن:
د: ایران باید به پایبندی کامل به تعهداتش در توافق موجود (برجام) بازگردد. در آن صورت، دولت بایدن نیز به پایبندی [به این توافق] بازخواهد گشت، اما ما از این موقعیت به عنوان سکویی برای ایجاد توافقی بسیار طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد
شفاآنلاین>سلامت>یک رسانه صهیونیستی در ادعایی از قول مشاور سیاست خارجی جو بایدن نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بدون اشاره به خروج یک‌طرفه کشورش از برجام و اصرار دولتمردان واشنگتن به زیاده خواهی و خلاف گویی های ضد ایرانی، گفت که بایدن در صورت حضور در کاخ سفید، ضمن بازگشت به برجام به دنبال توافقی طولانی‌تر و بهتر از آن خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین،جروزالم پست از قول تونی بلینکن یکی از مشاوران ارشد سیاست خارجی بایدن که معاون وزیر خارجه آمریکا در زمان باراک اوباما رییس جمهوری پیشین این کشور بود، جزئیاتی درباره چگونگی بازگشت واشنگتن به توافق هسته‌ای با ایران در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ آشکار کرد.

بلینکن با عبور از پرداختن به خروج و بدعهدی آمریکا از برجام و مانع تراشی در اجرای آن از سوی شرکای اروپایی واشنگتن  مدعی شد: ایران باید به پایبندی کامل به تعهداتش در توافق موجود (برجام) بازگردد. در آن صورت، دولت بایدن نیز به پایبندی [به این توافق] بازخواهد گشت، اما ما از این موقعیت به عنوان سکویی برای ایجاد توافقی بسیار طولانی‌تر استفاده خواهیم کرد.

مشاور بایدن این اظهارات را دوشنبه‌شب در یک کنفرانس آنلاین که توسط یکی از لابی‌های صهیونیست در حزب دموکرات آمریکا موسوم به «اکثریت دموکرات برای اسرائیل» برگزار شده بود، مطرح کرد. این نشست به دلیل صحبت‌هایی که درباره برجام و روابط واشنگتن-تل‌آویو از دیدگاه بایدن شده بود، توسط رسانه‌های صهیونیست پوشش داده شد، اما رسانه‌های جریان اصلی آمریکا کمتر به این موضوع پرداختند.

او که در مذاکرات منتهی به برجام نیز نقش داشت مدعی شد:  دولت احتمالی بایدن اعتماد میان آمریکا و متحدان اروپایی خود را احیا می‌کند تا آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان طرف‌های برجام کمک کنند تا واشنگتن تهران را برای "توافقی بهتر" قانع کند.

بلینکن همچنین درباره نگاه بایدن به روابط با رژیم صهیونیستی گفت که او در صورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا برخلاف اوباما، اختلافات واشنگتن-تل‌آویو را به عرصه عمومی نخواهد کشید و در پشت پرده به این مسایل خواهد پرداخت.

اظهارات بلینکن در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ برخلاف تعهد کشورش در قبال برجام و همچنین برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از برجام خارج شده و همه تحریم‌های رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

بایدن که در زمان مذاکرات برجام در دولت اوباما مقام معاون رییس جمهوری را داشت، پیشتر در یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی» سیاست خارجی خود و موضعش در قبال برجام را در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ تشریح کرده بود.

معاون اوباما در یادداشت خود که در بهمن ماه سال گذشته منتشر شد، نوشت: توافق تاریخی هسته‌ای با ایران که دولت "اوباما-بایدن" آن را مذاکره کرد، از دست یابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کرد؛ اما ترامپ با کنار گذاشتن عجولانه آن، باعث شده که ایران برنامه هسته‌ای خود را بازگرداند.

نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا وعده داد در صورتی که تهران به اجرای کامل تعهدات خود در برجام بازگردد، او واشنگتن را دوباره به این توافق بازخواهد گرداند.

وی در عین حال گفت که از قدرت دیپلماسی و همکاری با متحدان واشنگتن برای تقویت و گسترش برجام و محدود کردن فعالیت های منطقه ای ایران استفاده خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: