کد خبر: ۲۵۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 20
توافق آلمان و فرانسه بر سر پیشنهاد ایجاد این صندوق کمک مالی به کشورهای اروپایی به معنای توافق همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نبوده و گفت‌وگو بر سر این موضوع در دستور کار نهادهای اروپا قرار گرفته است
شفاآنلاین>سلامت>توافق سران کشورهای آلمان و فرانسه برای کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی به اقتصاد بحران‌زده اروپا واکنش‌های متفاوتی را در بین اعضای اتحادیه اروپا برانگیخته‌ است.

به گزارش شفاآنلاین، در یک اقدام بی‌سابقه، دو کشور آلمان و فرانسه بر سر ایجاد یک صندوق ۵۰۰ میلیارد یورویی برای کمک به رونق اقتصادی کشورهای اروپایی به توافق رسیدند. این تصمیم دیروز(دوشنبه ۲۹ اردیبهشت) در یک نشست ویدئویی از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه اعلام شد.

بر این اساس، توافق آلمان و فرانسه بر سر پیشنهاد ایجاد این صندوق کمک مالی به کشورهای اروپایی به معنای توافق همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نبوده و گفت‌وگو بر سر این موضوع در دستور کار نهادهای اروپا قرار گرفته است.

امانوئل مکرون درباره این توافق اولیه گفته است: این‌ اقدام‌ پاریس و برلین به معنای توافق همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا نیست؛ اما هیچ توافقی بین همه اعضا بدون توافق ابتداییِ فرانسه و آلمان نیز قابل تصور نیست.

هدف از این توافق، کمک به آن بخش‌هایی از اقتصاد کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که بر اثر شیوع ویروس کرونا به شدت آسیب دیده‌اند.

رویکرد آنگلا مرکل

صدراعظم آلمان در نشست ویدئویی مربوط به بسته کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی، از بحران کرونا همچون سخت‌ترین بحران اتحادیه اروپا یاد کرد و از کشورهای عضو خواست برای عبور از این بحران با یکدیگر متحد شده و همکاری کنند.

مرکل گفت: «هدف از این کار این است که اروپا، قوی، متحد و همبسته از دل این بحران بیرون آید.»

صدراعظم آلمان با یادآوری اینکه بحران کرونا به طور یکسان به کشورهای عضو اتحادیه اروپا آسیب نرسانده، از مخاطرات برخاسته از این بحران برای وحدت و یکپارچگی این اتحادیه سخن گفت.

قرار است این صندوق کمک ۵۰۰ میلیارد یورویی ضمن کمک به بخش‌های آسیب دیده اقتصاد کشورهای عضو، به نیازهای زیست محیطی و تحول دیجیتال در اروپا نیز پاسخ گوید.

کمک‌های بلاعوض

اختصاص ۵۰۰ میلیارد یورو برای کمک به بازسازی و احیای فعالیت‌های اقتصادی کشورهای عضو، علاوه بر صدها میلیارد یورویی است که برای جبران خسارات ناشی از بحران کرونا و ایجاد رونق اقتصادی در این کشورها پیش‌بینی شده است.

تفاوت این بسته کمک‌های مالی با برنامه‌های پیشین اعلام شده کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بلاعوض بودن آن است.

امانوئل مکرون به طور رسمی خواستار آن شده است که واحدهای اقتصادی دریافت‌کننده این کمک‌ها نیازی به بازپرداخت آن نداشته باشند.
قرار است بودجه لازم برای تامین این برنامه ۵۰۰ میلیارد یورویی از طریق بودجه اروپا و در یک بازه زمانی ۲۰ ساله تامین شود.

آلمان در تامین بودجه اروپا بیشترین سهم را برعهده دارد.

واکنش‌ها به توافق مرکل و مکرون

واکنش‌ها به پیشنهاد مکرون و مرکل یکسان نبوده است. به عنوان نمونه، سباستیان کورتس صدراعظم اتریش از این پیشنهاد استقبال نکرده و گفته خواستار واگذاری وام‌های کمکی و عمرانی با نرخ بهره نازل به کشورها و واحدهای اقتصادی است.

با این حال، رهبران ایتالیا پیشنهاد ایجاد این صندوق کمک‌های مالی را بسیار خوب ارزیابی کرده‌اند.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسون اتحادیه اروپا نیز این پیشنهاد را بسیار سازنده ارزیابی کرده و به باور او، مبلغ پیشنهاد شده برای این صندوق در تناسب با چالش مالی برخاسته از بحران کرونا است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا نیز این تصمیم را اقدامی هدفمند و موثر دانسته است. همچنین شارل میشل رئیس شورای اتحادیه اروپا از این اقدام به عنوان گامی مهم در مسیری درست یاد کرده است.دویچه وله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: