کد خبر: ۲۵۷۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - 2020May 18
چهار ماه پيش همه چيز روشن به نظر مي‌رسيد؛ بيکاري به نازل‌ترين سطح خود رسيده بود، اقتصاد آمريکا با رشد باثباتي روبرو بود و پيروزي ترامپ بر بستر اين موفقيت در دور آتي انتخابات قطعي به نظر مي‌رسيد
شفاآنلاین>سلامت>در حالي‌که کمتر از شش ماه به انتخابات رياست ‌جمهوري آمريکا مانده، بروز بحران‌هايي مانند کرونا و مشکلات اقتصادي، محاسبات تيم انتخاباتي دونالد ترامپ را برهم زده‌است.

به گزارش شفاآنلاین،کرونا همه چيز را دگرگون کرده است؛ اين تنها اقتصاد نيست که در اثر شيوع ويروس جديد کرونا دستخوش طوفاني ويرانگر شده است. محاسبات سياسي نيز از گزند اين بيماري در امان نمانده‌اند، از جمله ارزيابي‌ها و پيش‌بيني‌هاي تحليلگران درباره انتخابات رياست جمهوري در آمريکا.

خبرگزاري فرانسه امروز (يکشنبه) با انتشار گزارشي از واشنگتن تاثيرات احتمالي بحران کرونا بر سرنوشت انتخابات رياست جمهوري آمريکا را مورد تحليل و بررسي قرار داده است. بر اين اساس پيش از اين تحليلگران بر اين باور بودند که پيروزي دونالد ترامپ بر جو بايدن، رقيب انتخاباتي‌اش از حزب دموکرات تقريبا قطعي به نظر مي‌رسد. اما ناگهان عامل جديدي به نام ويروس جديد کرونا و بيماري کوويد ۱۹ وارد کارزار انتخاباتي اين کشور شده است.

اين که منجر به مرگ تقريبا ۹۰ هزار نفر از شهروندان آمريکا شده، اقتصاد اين کشور را فلج کرده و در مورد سرنوشت انتخابات رياست جمهوري ترديدها و گمانه‌زني‌هاي بسياري پديد آورده است.

کريستوفر آرترتون، استاد علوم سياسي در دانشگاه جورج واشنگتن به خبرنگار خبرگزاري فرانسه گفته است: «ما واقعا نمي‌دانيم که نتايج اين انتخابات چه خواهد بود».

به اعتقاد او چهار ماه پيش همه چيز روشن به نظر مي‌رسيد؛ بيکاري به نازل‌ترين سطح خود رسيده بود، اقتصاد آمريکا با رشد باثباتي روبرو بود و پيروزي ترامپ بر بستر اين موفقيت در دور آتي انتخابات قطعي به نظر مي‌رسيد.

جو بايدن با وعده بازگرداندن آرامش به سياست آمريکا و احياي ارزش‌هاي معنوي اين کشور و تکرار دوره زمامداري باراک اوباما به ميدان آمد.

ترامپ با شعار و وعده ايجاد کار در آمريکا و پيشبرد يک سياست ناسيوناليستي افراطي در خارج از مرزهاي اين کشور در کارزار انتخاباتي حضور يافت.

گرچه بسياري از نظرسنجي‌ها از محبوبيت بيشتر جو بايدن حکايت مي‌کردند، اما بسياري از تحليلگران بر اين باور بودند که ترامپ در انتخابات روز سوم نوامبر از رقيب خود پيشي مي‌گيرد. اين ارزيابي اما بر اثر شيوع کرونا اعتبار خود را از دست داده است.

ترامپ دل به آن بسته بود که شهروندان آمريکا شاهد پيروزي‌ها و موفقيت‌هاي او باشند. حال اما همه چيز در گروي کارنامه او در مقابله با شيوع بيماري کرونا است.

آلن ليشتمن، پرفسور رشته تاريخ در دانشگاه آمريکا بر اين باور است که "انتخابات پيش‌رو در اصل خود نوعي رفراندوم براي دونالد ترامپ خواهد بود».

بحران برخاسته از کوويد ۱۹ نوعي سنجش کارآمدي رهبري آمريکا در برابر بحراني است که از حيث دامنه و تاثيرات با حمله تروريستي يازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ يا بحران مالي سال ۲۰۰۸ قابل مقايسه است.

ترامپ در مورد پيروزي خود در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر ذره‌اي ترديد ندارد. در برابر اين پرسش خبرنگاران که پرسيده بودند شما موقعيت خودتان را در انتخابات آتي بين عدد يک تا ۱۰ چگونه ارزيابي مي‌کنيد گفته بود: «من نمره ۱۰ به خودم مي‌دهم.»

بر اساس آخرين نظرسنجي که توسط شبکه "سي‌بي‌اس" صورت گرفته است، ۵۷ درصد از شرکت کنندگان در اين نظرسنجي معقتدند که ترامپ کار خود را بد انجام داده است. اين در حالي است که در ماه مارس تنها ۴۷ درصد چنين باوري نسبت به کارنامه او داشتند.

کاهش محبوبيت ترامپ مي‌توانست براي جو بايدن، رقيب انتخاباتي او فرصتي طلايي ايجاد کند. اما او نيز همچون ميليون شهروند آمريکايي ناگزير به خانه‌نشيني شده است.

بايدن به ندرت از باغچه خانه‌اش در ايالت دلاور فراتر مي‌رود. او تنها از طريق تهيه و پخش ويديوهاي عمدتا آماتوري با مخاطبان خود در تماس است.

اين در حالي است که ترامپ از امکان حضور در اخبار شامگاهي رسانه‌ها از محل کاخ سفيد برخوردار است.

خبرنگار خبرگزاري فرانسه امکان حضور دائمي ترامپ در رسانه‌ها را گرچه امتياز بزرگي براي او مي‌داند، اما معتقد است که برگ برگشته و همين امتياز بزرگ در حال تبديل شدن به يک پديده زيان‌آور براي او است.

آلن ليشتمن به ضرب‌المثلي قديمي اشاره مي‌کند که مي‌گويد: «وقتي رقيب تو در حال مرتکب شدن خطايي است، هرگز مزاحم او نشو!»

به باور ليشتمن در چنين شرايطي جو بايدن نياز ندارد کار خاصي بکند. بايد منتظر بماند تا بحران برخاسته از کرونا رقيب او را در ميدان نبرد شکست دهد.

مايکل گوين، سخنگوي جو بايدن نيز معتقد است که امتياز فوق‌العاده ترامپ در دسترسي روزانه به فرستنده‌هاي خبري مي‌تواند براي او دردسر ساز باشد. «چون آنچه او انجام داده، خشم نيمي از مردم کشور را برانگيخته است.»

جو بايدن به حملات خود عليه ترامپ در شبکه‌هاي اجتماعي و از جمله در توييتر ادامه مي‌دهد. روز پنجشنبه ۱۴ مه بايدن در يک پست توييتري نوشته بود که ترامپ در دفاع از مردم آمريکا در هر جبهه‌اي شکست خورده است.

باراک اوباما نيز از عملکرد ترامپ در برابر شيوع بيماري کرونا به شدت انتقاد کرده است. به باور او و بسياري ديگر از منتقدان ترامپ، عملکرد بهتر در برابر شيوع بيماري کرونا مي‌توانست مانع از افزايش شمار قربانيان اين بيماري گردد.

به باور کارشناسان مسائل سياسي آمريکا انتخابات رياست جمهوري سوم نوامبر، انتخاباتي فشرده خواهد بود و به‌رغم پيشتازي بايدن در نظرسنجي‌ها اين امکان وجود دارد که ترامپ صرفا با اتکا به چند راي بيشتر بر رقيب خود پيروز شود. ماجرايي که در انتخابات سال ۲۰۱۶ و پيروزي بر هيلاري کلينتون نيز اتفاق افتاد.

در بازي رقابت انتخاباتي موفقيت ترامپ به چند عامل وابسته است. در صورت آنکه او بتواند از يکي يا چند برگ موجود به سود خود بهره‌ گيرد، شانس موفقيت او در انتخابات پيش‌رو افزايش خواهد يافت.

بهبود اوضاع اقتصادي

 ترامپ پيش بيني کرده است که اوضاع اقتصادي آمريکا در سه‌ماهه سوم سال جاري بهبود خواهد يافت. در صورت تحقق چنين امري، او مي‌تواند از عملکرد موفق خود در مقابله با بحران کرونا به عنوان امتيازي براي خود بهره گيرد. در غير اين صورت، وخامت اوضاع اقتصادي مي‌تواند براي او گران تمام شود.

موفقيت در سياست خارجي

کسب توافق با کره شمالي يا احتمالا موفقيت در کشاندن ايران به پاي ميز مذاکره از جمله مواردي خواهند بود که در موفقيت او در انتخابات آتي نقش ايفا مي‌کنند. عدم کسب موفقيت در سياست خارجي مي‌تواند به حيثيت او و سياستي که تا کنون در اين عرصه دنبال کرده است، آسيب برساند.

نقش روسيه

اين پرسش نيز مطرح است که روسيه چه نقشي در کارزار انتخاباتي آمريکا برعهده مي‌گيرد؟ آيا روسيه همان نقشي را در انتخابات نوامبر ايفا خواهد کرد که در سال ۲۰۱۶ ايفا کرده بود؟ آيا روسيه بار ديگر اقدام به پخش اطلاعات ناصحيح و تلاش براي تاثيرگذاري بر اذهان مردم آمريکا خواهد کرد؟

جنگ تجاري با چين: ترامپ بار ديگر پاي چين را به ميان کشيده است. از "ويروس چيني" سخن مي‌گويد و گناه و تقصير شيوع بيماري کرونا را برعهده دولتمردان آن کشور نهاده است. حتي از "قطع مناسبات" با چين سخن گفته است. يک جنگ تجاري بين آمريکا و چين نيز مي‌تواند بر نتايج انتخابات تاثير بگذارد.

شخص ترامپ

 خود شخص ترامپ نيز يکي از عواملي است که مي‌توانند بر نتايج انتخابات تاثيرگذار باشد. او اخيرا از "اوباماگيت" سخن گفته و تلاش کرده تا به حيثيت بايدن آسيب بزند. عملکرد و سخنان ترامپ در اين شش ماه پاياني دوره زمامداري او مي‌تواند بر سرنوشت انتخابات تأثير بگذارد.

تحليلگر خبرگزاري فرانسه بر اين باور است که در چنين شرايط حساسي شش ماه زمان بسيار زيادي است. اينکه ترامپ ظرف اين شش ماه چه روشي را در پيش گيرد، مي‌تواند براي سرنوشت اين انتخابات تعيين‌کننده باشد.

در جريان طرح استيضاح در مجلس سنا عملکرد ترامپ به گونه‌اي نبود که ترديد همه‌ نمايندگان جمهوريخواه را نسبت به سوءاستفاده او از موقعيت سياسي خود در پرونده اوکراين برطرف کند.

پرسش محوري در آخرين ماه‌هاي پيش از انتخابات رياست جمهوري در آمريکا چنين است: آيا ترامپ با در پيش گرفتن سياستي ميانه بر آن خواهد بود تا آراي برخي از مخالفان خود و حتي برخي از هواداران دموکرات‌ را به سود خود جلب کند يا با در پيش گرفتن سياستي ديگر آراي برخي از طرفداران کنوني خود و پشتيباني برخي از جمهوريخواهان را از دست خواهد داد؟

آ اف پ
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: